• YlvaD

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej alla thaifans!

Vi (jag å min lilla familj) är lite "rädda" av oss och brukar boka charter där allt är bokat och klart:)
    Man läser ju mer och mer att de flesta bokar var för sig och det ska bli "billigare", vilket alltid låter bra.

Nu till min fråga: Vi är lite sugna på Kho Lanta och har hittat flygbiljetter med Fritidsresor för 24.000 den 5 mars, direktflyg till Krabi.

Har även varit inne på lanta.se och det fanns ju en rad hotell som typ kostade runt 300:-/ natt, är det väldigt dålig standard då?

Vilket hotell rekommenderar Ni till en familj (2 vuxna och en 4:a åring)?

Priserna som är utsatta är det / person?

Var ska man bo?

Kändes som det blev tusen frågor!
    Tack på förhand,
    mvh// Ylva

• YlvaD

Tack för svaret!

TessaG:

boendepriserna är utsatta är per rum, inte per person.
    läs om stränderna på nätet, tex lanta.se som du redan varit inne på, eller googla lite så ser du skillnaderna och kan avgöra vart ni vill bo. Aftonbladet har haft en resebilaga om Lanta som var rätt bra nyligen. Du måste dock vara plusmedlem för att kunna läsa den.

vilka resorter har du kollat på?

Har bara varit inne på denna sida och kollat. Går det att pruta på redan utsatta priser?

Kollade på Southern... tror jag det hette, men googlade recentioner och det var ganska mycket negativt...

Vilken strand är bäst att bo vid?

Vad kostar färjan över? är det långt från Krabi flygplats?

// Ylva

• YlvaD
    Mawe123 skrev 2010-04-06 09:34:05 följande:
    Vi hyrde ett hus på southern i dec. Det tog ca 2 h att ta sig dit från Krabi flygplats. Vi hade bokat transfer via LantaDiver. Southern ligger mkt bra till på Klong Dao stranden. Det är verkligen barnvänligt där. Allt är inte toppfrächt på hotellet, men jag tycker det var bra standard. Vi åker tillbaka nästa vinter. Bra restaurang, med god spagetticarbonara och spagettibolognese som barnen älskade, en liten lekpark vid restaurangen, en liten barnpool. Ett gym, en pool i anslutning till gymet, en tennisbana, mycket svenska barn att leka med.
    Tackar!

Prutade ni på priset vid bokningen?

Vad betalade per natt?

Är denna strand bra? Läste att "long beach" skulle vara bättre:)

Tusen frågor!

Mvh// Ylva
  • YlvaD
    Mawe123 skrev 2010-04-06 15:59:23 följande:
    Vi hyrde en av de privata villorna ovanför hotellet, inne på resortområdet. Vi hyrde då genom Lanta Diver. I år hade jag tänkt att hyra en bungalow via hotellet och har mailat fram och tillbaka med dem flera gånger, tycker det gått bra att pruta via mailen. Men det slutade ändå med att jag hyrde en av villorna i år via lantahideaways. Stranden är fin hårt packad så att det går bra att styra barnvagn på den. Det är lång grunt och lämpligt för barn. Kanske att longbeach är vackrare men för oss som reser med barn passade klong dao bäst.
    Tackar!

Ska prova maila hotellet och "pruta" till mig ett BRA pris:)

Går det att boka så långt iförväg? Vi åker inte isåfall förrän 7 mars 2010.

Mvh// Ylva
  • YlvaD
    Lycka 1 skrev 2010-04-06 20:26:33 följande:
    Vilket hotell är det du är intresserad av?Vi har bokat flygbiljetter nu till den 18 mars.
    Va kul! (att Ni vågade{#lang_emotions_wink})

Jag kollar för fullt. Vet inte om jag ska kolla boende vid Long Beach istället. Stranden "verkar" vara finare där. Jag har aldrig varit på Kho lanta förut:)

Jag har inte fastnat för något speciellt hotell. Undra hur mycket det går att pruta på ett utsatt pris. Känner mig verkligen som en nybörjare....{#lang_emotions_surprised}

Har du mailat iväg "best price" till några hotell?

Vi var i Khao Lak 3v och kom hem 25 mars och då delade vi bathen med 4 och det stämde bra, kanske till och med lite billigare ändå, men det beror på kursen, vet inte vad den står i nu.

// Ylva
  • YlvaD
    Lycka 1 skrev 2010-04-11 10:07:41 följande:
    Är det enkel tur som kostar 2500bath?Igår betalade jag in 10500bath till Dr lanta. Resten ska vi betala när vi åker därifrån.Känns skönt att ha boendet klart nu för dom två första veckorna Hoppas bara att jag gjort rätt med överföringen. Har ju aldrig gjort något sånt här tidigare. Det är inget draget från konton än iaf.Det skulle ta 4-7 dagar innan dom kunde se pengarna fick jag mail om nu på morgonen.
    Hej Lycka1!

Grattis till bokningen, vad kul. Häftigt att "ordnat" boendet själv {#lang_emotions_cool}

Jag har inte kommit speciellt långt... tror det kommer att det kommer att bli det gamla "vanliga" charterresan...

Vill ialla fall åka till Kho Lanta, så mycket vet jag.
  • YlvaD

Japp!

När vi var iväg nu, så hade vi bamseklubben bokad två av tre veckor. Detta var kanon och Agnes var överlycklig. Det var första gången hon var med i bamseklubb (är 3½ år).

Mysigfaktorn blir inte den samma på ett så stort resort, men hon var nöjd= Vi oxå nöjda!

Har kollat lite på Chada, då vi träffade ett par som bott där två veckor (kombinationresa)
    och de var riktigt nöjda.

Får väl se...

Fick du prutat ner priset?

// Ylva

• YlvaD

Suzybo; Vi var i Khao Lak i 3 vecko och det gick alldeles utmärkt:) Nu bodde vi på "Bamsehotell", så vi fick lite skön egentid:) Stränderna är väl ok, men en strand som var ett strå vassare var helt klart white sand beach. Angående restauranger tyckte jag att det fanns ett bra utbud. Vi fastande för "fem favoriter" som vi pendlade emellan. Men efter tre veckors ätande ute (ca 45 ggr) var det gott med egen hemlagad mat:) Vilket hotell ska Ni bo på? // Ylva

• YlvaD
    Suzybo och Winters;

Vi bodde på Seaview resort och det ligger ganska "centralt". Vi gick strandpromenaden till Bayfront, för vid deras starnd fanns ett kanon massage ställe som Vi fastnade för:)

Vi var inte ute på så jättemånga utflykter. Det blev elefant-trekking, naturreservat, lite olika stränder, marknaden m.m.

Vi tyckte White sand var den bästa och dit tog det ca, 20 min. från vårat hotell. Det är "fasta" taxipriser som var svåra att pruta. Upplevde taxin/ tuk-tuk dyrare i Khao Lak än Ao nang. Det var inte heller de "riktiga" tuk-tuk som fanns i Ao nang.

Vi pratade med några familjer som hade varit ute vid Similan/ Surin och det var helt fantastiskt, men de hade barn som var över 6 år. Det var nog ganska "stötit" med speedboat och det blåste typ mer eller mindre hela tiden.

Hade våran tjej varit äldre hade inte vi tvekat, men hon är 3½, så det kändes för lite. En långsam båt är nog att föredra:)

Favvorestauranger; Viking (skandinavisk mat- lite dyrare), Happy Lagoon - jättegod thai, Somsri, Peter Pan, -jättegod pizza, Mc Donald`s - våran dotter`s favvo:), fanns även en restaurang som hade serveringen ute på en gräsmatta som hade god thai. Det finns en mängd restauranger som vi inte provade och smaken är som baken.... Viking hade ALLTID kö vid 8- tiden:)

När ska Ni åka?

Mvh// Ylva
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)