Inlägg från: Jensa1973 |Visa alla inlägg
  • Jensa1973

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

HEJ

Vi har ju vanliga försäkringar i Trygg Hansa
    Men iom att vi betalade resan med Ica kortet/kontot så tolkar jag att jag har en extra försäkring

Bör man ringa försäkringsbolag och Ica och fråga om några papper att ta med eller hur man ska bete sig om något händer??

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Jensa1973

Har idag packat våran "extra" väska..
    Hum börjar med den fast det är OM vi får vikt/plats över.

Blöjor, välling några matburkar, tvättlappar och de solkrämer som är lite skvättar i...

ooopppss 18 kg!!

Resten som är kvar känns iof inte så mycket. Men hur ska vi få med oss allt i handbagaget funderar jag vidare på...

Är det någon som vet vart de sätter gränserna med vilken vagn man får ham ed sig hela  vägen fram till planet??
    Vi chansat på att få göra det men är beredda på att de säger stopp.
    Vi har en chicco.. ingen koll på modell. Men den har ganska rejäla hjul

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Jensa1973
    Berry85 skrev 2011-02-23 16:02:25 följande:
    Hej. Vi har med en sulky (chicco liteway) och hoppas på att få ha med den ända till flygplanet. Jag ringde arlanda för att försäkra mig om att vi får ha med vagnen så långt, men dom sa att det är flygbolagen som har olika regler för sånt så jag hoppas på att Thai (som vi åker med) ska tillåta oss att ta med vagnen ända till planet. Vore ju skönt vid mellanlandning och så :)
    Jag mailade Thai och har fått svaret att det får man, en stroller, paraplysulky

Hur ser en liteway ut?
    Vi har en beg. chicco men står inte vilken sort, våran har otroligt kraftiga hjul så jag hoppas hoppas vi får ha med den, det är iaf våran tanke. Vi vill också ha den vid ex mellanlandningarna + att han kommer nog sussa middag en sväng innan vi kliver på planet. Även om jag ska försöka hålla honom vaken så mycket det går!
  • Jensa1973

Tessa.
    Hur tusan gör man om planet är försenat till BKK så man missar planet till KRabi..

Antar att vi får ordna den saken själva..

Alltså DET kommer jag på nu en vecka innan avfärd.

Såg att planet igår var försenat från Arlanda 1,10 och idag 15 minuter

Shit nu ser jag pengarna försvinna,

• Jensa1973

Vi har ju bokat med Jorden och tror att det är en biljett på båda resorna

vi har 2,05 i BKK

• Jensa1973

men nu så har jag fått svar av Jorden 

Eftersom ni reser med Thai hela vägen och om det är pga dom det blir försening
    så står dom för ombokning tills nästa lediga flyg osv.

Så jag hoppas att det gäller även om det är förseningar på Arlanda, vad nu de beror på...

NU en annan sak jag kommit på. Vilken försäkring är det liksom som gäller.
    Vi har ju hemförsäkringen och personförsäkringarna i olika bolag.
    Tänkte skriva ner viktiga telefonnummer...
    Men jag fattar inget alls jag...

Imorgon ska vi växla in våran burk med femmor och tior som vi samlat, samt hämta ut valuta..
    Snart är allt nerpackat också, längtar gör jag iallafall!!

Räknade ut att imorse skiljde det endast 55 grader mellan hemma och Phuket... shit jag har aldrig åkt utomlands på vintern så det kommer nog kännas märkligt..
  • Jensa1973

det är väl den allra dyraste tiden att åka tror jag.
    Men vi betalade inte över 8000:- / vuxen

• Jensa1973

och igår vart thai planet inställt.
    kul att börja resan med en extra natt på arlanda...

med min tur kommer det völ bli lika på torsdag...

• Jensa1973

Vi åker på torsdag!!

Åsså va det en fråga jag skulle slänga ur mej, till er här inne. Men det har jag glömt..

Jo jag kom att tänka på

Är det WiFi på de flesta ställen eller ska man ta med en nätverkssladd??

Men guuuu va jag börjar bli yr
    Har försökt packa hela helgen. Fungerar ju bra. Tungt blir det men enligt vågen så är det inte så farligt..

Har försökt förbereda liten och pratat om att vi först ska åka tåg och sedan flygplan till Thailand.
    Att vi ska åka LÄÄÄÄNGE och sedan sola och bada och leka med spaden i sanden och bada lite till

Hur enkelt är det att förklara för en vild nästan 2 åring liksom...

Så nu när man frågar
    Henrik, vart ska vi åka med flygplanet. Då svarar han Talla

I helgen skulle vi åka till IKEA och käka gormet mat. Så berättade vi att han skulle få mat på IKEA som han gillar, Standard är ju IKEA, maaaaat, Henke!!
    Då frågade jag. Vart ska vi åka och äta mat idag
    Och svaret blev Talla

Go pruttar

• Jensa1973

man måste väl byta land??

• Jensa1973

Känner ni ingen som har vuxit ur som ni kan be städa sommargarderobèn?

Klädbytardag??

• Jensa1973

helloo
    Vi har (snart) avverkat våra 3 första nätter. Dessa i AoNang.. Nästan uppe vid McDonald´s
    Vi har mest varit på stranden och tagit det lugnt och inte försökt bränna oss.. Idag var vi till Phra Nang, En bra utflykt med tanke på vad man "får"

Imorgon ska vi ta färjan till Phuket Town, och därifrån taxi eller buss.

Jag vet att det pratas transfer i olika slag och jag tycker än så länge det varit bekvämt att ta det som det kommer. Vi har inte haft en enda "transfer" bokat i förväg.

Men så har vi inte så kraftig budget att vi kan välja och vraka heller. Men taxi från Flygplatsen fungerade alldeles utmärkt. 

Jag är inte så aktiv i tråden, men försöker kika in så är det något ni undrar så inboxa. Bloggen är väl det jag prioriterar!!!

• Jensa1973

Vi har bott 4 nätter på Suwan före vi kom hit till Koh Kho Khao. Vi tyckte det var bra, kanske något dålig service vid frukosten, vi har dock inte haft frukost vid så många boenden så vi var nöjda bara över att ha frukost. Det är förstås en bit att gå upp till stora gatan, men inte farligt. tar kanske 10 minuter om det inte är för varmt.
    Rummen var inte tiptop, men helt klart okej,
    Vi har egentligen inte varit missnöjda med något boende...

Kanske finns det några bilder på rummet/omgvivningarna i min reseblogg.

Nu har vi haft regn och då pratar jag inte bara en skur på kvällen utan i princip hela dagarna detta blir 4:e dagen. Och vi bor i en bunge så vi har inte tillgång till pool eller lekrum eller något så vi har bestämt att åka härifrån en dag tidigare. Känns så surt att så många dagar med sol försvinner eftersom vi inte pressat utan har använt hög solskyddsfaktor lääänge eftersom vi hade så lång tid att vara här.

Jag känner mej inte nöjd med brännan (I-landsproblem)

Men tråkigt med 4 hela dagar med regn och vi har inte ens sett solen..

• Jensa1973

Nu har vi haft regn i 7 dagar. Knappt sett solen, något längre uppehåll men detta är tyvärr inte vad jag räknade med. Att vi tidigare hade skurar på em gör liksom inget. Men detta... *suckar*

Idag flyger vi från Phuket till Kuala Lumpur och där finns iallafall att göra om vi skulle få regn de sista dagarna också...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)