Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Förresten, alla som funderar på vilka cheerek ni ska köpa. Ta de röda vars flytförmåga är tillräcklig även för mindre barn. Har man syskon som ska ärva, som vi, kan man däremot investera i ett par gröna. De funkar förvisso även för större barn. Dessa blir helt platta i resväskan.

• Smilla75

Jag säljer mycket på Tradera, och köper en del också. Toppenbra.

Tack ni som tipsade om stora väskor, jag ska kolla Stormarknaderna men det retar mig att jag inte fick en på Rusta, 299 kr hade ju varit svårslaget.

Ingen vaccinationsklinik vill vaccinera min 8 månaders mot hep B och BVC ger inte resevaccin, moment 22. Det är ju mot blodsmitta så vi får hoppas vi inte krockar med tuktuken eller nåt. Blev så trött på BVC tanten idag. Lillkillen hade bara gått upp 10 gram på 1,5 månader vilket förstås är illa men han har haft svårt att komma i gång med maten och nu tycker jag vi är på rätt väg. Hon sade att jag måste sluta amma genast. Det vore ju himla smart när vi åker till Thailand om 3 veckor och han inte tar flaska!

• Smilla75
    Tullemi skrev 2010-10-12 13:25:46 följande:

BVC-tanterna kan vara lite hysteriska ibland. Har ni aldrig fått höra från dem (eller andra för den delen) att ni inte borde åka utomlands alls med era små? Det fick vi höra från vaccinationsdoktorn :-O "det bästa vore att inte åka alls" sa han "för barnen har inget utbyte av en sådan här semester" -SUCK!

Jo, första året vi åkte när dottern var 7 månader fick vi höra ett och annat. Nästa gång med son på 7 månader sade hon ingenting och inte denna gång heller vad gäller resandet. Hon lär sig!
  • Smilla75
    Mangesfru skrev 2010-10-12 21:24:29 följande:
    Kan man vaccinera en åttamånaders med Havrix? Till oss sa de att vår dotter inte kunde få något alls och hon är sju månader när vi åker i november.
    Har ringt flera ställen ang vår son som är 8,5 månader då vi åker. Han kan inte få vare sig Twinrix eller enbart hepatit B.
  • Smilla75

Fast Hepatit A hade vi iof fått ta men det känns meningslöst då små barn inte blir sjuka.

Ang barn på golvet så är Finnair kinkiga. De tillåter barn under två år på golvet men inte över, alltså inte de med eget säte. Min 3 åring hade somnat för natten så jag blev rätt arg då de krävde att jag skulle väcka och ta upp henne. De hotade då att landa planet och sätta av oss! Pga turbulens fick dock inte ens de små vara på golvet i stort sett alls under hela resan.

• Smilla75
    Heeso skrev 2010-10-13 12:20:38 följande:
    Smilla75 skrev 2010-10-13 09:20:23 följande:
    Fast Hepatit A hade vi iof fått ta men det känns meningslöst då små barn inte blir sjuka.

Ang barn på golvet så är Finnair kinkiga. De tillåter barn under två år på golvet men inte över, alltså inte de med eget säte. Min 3 åring hade somnat för natten så jag blev rätt arg då de krävde att jag skulle väcka och ta upp henne. De hotade då att landa planet och sätta av oss! Pga turbulens fick dock inte ens de små vara på golvet i stort sett alls under hela resan.
    Vaddå små barn blir inte sjuka? Är inte hepatit A sådant man får i sig via mat och dryck? Eller är jag helt fel ute. Är inte jätte insatt. Men tänker att vår 8-mån skall få mot hepatit A ifall hon äter/dricker nåt där nere. Mest kommer hon såklart leva på välling, amning och burkmat men ändå...
    Precis som resemamman skriver, vaccinering onödig för de minsta som inte kan få twinrix.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-10-15 09:24:50 följande:

har ni sett att kursen går åt rätt håll nu?
    känns riktigt bra såhär alldeles innan avresa!

Nej, jag tittade i förrgår och så illa hade ju bahten inte varit på alla år som vi rest dit 0,22-0,23. Har det hänt något? Hoppas! Fast vi har slutbetalat allt.
    mattispadd skrev 2010-10-15 09:15:58 följande:
    Är det den ön varanerna är??
    Nej. På Ko Turatau finns.

Vi tar inte med mycket läkemedel. Alvedonsuppar till bebis, bedapred mot hemska myggbett och inotyol. Att vi tar med blöjor är för att vi tycker de har bättre passform här, och så kostar de mindre än hälften i Sverige. Vi får ju ta 100 kg så det gör vi, har skjuts hela vägen.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-10-15 09:39:17 följande:
    kostar blöjorna dubbelt så mycket där?
    På Lanta finns ju inte storpack blöjor så de är rätt dyra. Hemma betalar vi 79-89 för Pampers/Libero. Där kostar blöjorna cirka 3 kr styck.
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-10-15 10:29:05 följande:
    Vad är det som påverkar Bathen nu?

Jag kan köpa Bath för 0,2280 på banken nu, men på forex står det :
    "
    Valutaprognos

Thailands baht är en av de populäraste valutorna i Asien för investerare just nu. THB stärks."

Jag har också sett det. Tidigare har ju bahten följt dollarn så det känns tokigt.
    Thegran skrev 2010-10-15 10:22:21 följande:
    oj, vad billiga blöjor ni har hos er! vi ger 109 - 119 för ett paket Libero här (up & go) 
    finns inte storpack på mataffären i saladan? nu minns jag inte vad den heter, men den var iaf lite större :) har hört från andra att det ska finnas strörre förpackningar där...?

vi plockar med oss en del blöjor vi med, eftersom vi har vikt så det räcker och skjuts hela vägen, så då kan man ju lika gärma fylla upp till maxvikt med blöjor.
    Här är priskrig på blöjor för att locka småbarnsföräldrar. Någon tur får man ha ibland. Storpack i mataffären finns men då är det ca 10 blöjor i paketet, jämfört med 3 på Seven Eleven, sådana "storpack" har många småbutiker också men det är bara i Krabi jag sett vad vi menar med storpack. Det kommer säkert så småningom men det mesta förs ju till Lanta med tuktuk och då blir det väl ingen ekonomi med de mest skrymmande varorna antar jag. Våtservetter tar vi också med hemifrån, dels för att de thailändska stinker parfym och vi använder dem ofta istället för handtvätt inför måltider och då känns det inte så nyttigt, dels då de är betydligt dyrare. Här köper vi ett paket för 12 kr. Minns inte riktigt vad de kostar på Lanta men det var dyrare.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)