• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

bohusbebis skrev 2012-11-27 17:06:45 följande:
    Tack thegran, har spanat in ett litet ställe vid Klong muang beach i utkanten av aonang tror jag... Tror det blir någon dags "landande" där först. Var på lanta för 7 år sen, året efter tsunamin. Gissar att det förändrats en del... Kan ha varit long beach, minns inte att det var tvärdjupt, men sonen var bara 5 mån så man tänkte inte så mkt på det... Bra hobiecat-ställe minns jag...
    Klong muan har vi spanat på länge, men aldrig åkt dit. varit jättesugen på det i flera år :) har förstått att det ska vara väldigt lungt. 
    om du åker dit så berätta gärna!

vi åker till Lanta igen nästa vinter och då kanske det blir av med Klong muang :) 
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2012-11-27 21:04:49 följande:
    Jag vill gärna höra mer om Railey beach, vackrast, bäst boende, restaurang osv
    Phra Nang är helt klart finast! 

• Thegran
    MissCh skrev 2012-11-27 22:13:03 följande:
    Railey West är fin, med longtailbåtar och lite finare boenden. Men alla restaurangerna har typ samma lite tråkiga meny och är ganska dyra. På östra stranden är mer laid back, mer backpackeraktigt och olika restauranger och lite reggaebarer och sånt. Det är bara max 10 minuter att gå emellan. Vi har bott på västra eller i mitten (resorterna sträcker sig över hela vägen i stort sätt), och oftast gått och ätit och hängt på östra. Sen är det den fina Phra Nang stranden med grottor längs vägen dit, där bor man inte utan promenerar dit, det är inte heller alls långt. Hela halvön är väldigt liten. Googla på lite bilder, är jättefint på Railey :)
    finns nåt boende på phra nang, men tror det är lyxvarianten :)
  • Thegran
    Ville och Agnes skrev 2012-11-28 10:36:48 följande:
    Thegran...vart var det ni skulle bo? Kommer med lite restaurang tips ikväll
    Mac resort och klong prao resort.
    resten av sällskapet ska bo på kacha, men det skippade vi 
  • Thegran

sista minuten tips: vaaaad ska vi ha med att roa 14 månaders sonen med på flyget?

har lite kritor, målarböcker, en duploleksak hitills... och en iphone :P 

• Thegran

sitter just nu utanför rummet på Koh samet.... underbara ö!

• Thegran
    TomMon skrev 2012-12-23 12:50:27 följande:
    Vad är det nu de där armpuffarna som är så bra heter? Alltså de barn badar med.

Hade ni bott på ett hotell som hade en juste barnpool eller är det mindre viktigt, bara det finns pool? Barnen är 5 och 4.
    cherek.

vi har bått på hotell utan pool, med barnpool, utan barnpool
    tycker allt fungerar fint. barnpool har vi inget behov av alls, iaf dottern är hellre på djupt vatten och lillen är så liten att han inte bottnar i barnpoolerna heller. barnpool i thailand brukar ju inte innebära att det är sån nivå som på barnbassängerna i badhus här i sverige utan de är ofta rätt djupa ändå. min 4 åring kunde precis gå på tå i barnpoolerna på hotellen vi bodde på nu i dec. 
  • Thegran
    September09 skrev 2012-12-27 06:08:34 följande:
    Ta med mat och blöjor. De blöjorna jag såg var bra mycket dyrare än här hemma. Vi var borta i nästan 6v och hade med mat, blöjor och våtservetter. Inga problem. Vattenkokaren hade jag lämnat hemma. Finns kokt vatten att få överallt. Vi gjorde massor av gröt och välling och alla var hjälpsamma.
    vi har tycket att vattenkokare varit perfekt att ha med, dels för att göra välling på rummet och dels för att sterilisera nappar etc.

blöjor och tvättlappar tar vi med något paket i vagnväskan och resten köps på plats.
     är man borta länge fungerar det inte att släpa med sig av praktiska skäl :)
  • Thegran
    bohusbebis skrev 2012-12-28 07:01:20 följande:
    Nyss hemkommen från två veckor i ao nang/ lanta / krabi town. Vi "luffade" längs stränderna på lanta, någon/några nätter på varje ställe med våra 4 + 7 åringar. Blev som flera semestrar på en gång. Ungarna älskade variationen och äventyret. Favoritstranden var Klong nin. Tips på kanonbra boende med barn mitt i krabi town: krabi cozy place. Har pool, ligger lugnt men ändå centralt.
    oj vad olika man kan tycka! vi bodde på krabi cozy place 2010, med en 2åring.
    dels var poolen den äckligaste vi sett. hade nog inte blivit rengjord på väldigt länge. full med grön beläggning som virvlade up p till ytan när vi gjorde misstaget att hoppa i. den delen har ju förhoppningsvis förbättras sen dess ;)

MEN en väldigt viktig del. balkongräckena är livsfarliga. mellanrummen är så breda att ett litet barn lätt kan krypa genom och falla rakt ner på stenbeläggingen under. värt att tänka på om man ska boka där och har barn med sig. vi kunde inte vara på balkongen alls när vi bodde där.
  • Thegran
    bohusbebis skrev 2012-12-29 10:20:02 följande:s
    Thegran, oj - de har nog renoverat el byggt nytt nu isf. Allt var jättefräscht, rummen kändes nästan nya. Vi bodde på bottenplanet precis vid poolkanten med grind fr altanen där vi kunde sitta medans barnen badade. Vi hade nog tur.
    själva rummet var jättefräscht när vi bodde där med, men balkongen och poolen under all kritik. men vi bodde en våning upp, bor man på bottenplan är det ju annat :)
  • Thegran
    ulligulli skrev 2012-12-29 19:33:18 följande:
    @Thegran: visst har ni bott på Good days lanta?
    Funderar på att bo där. Har du några tips om var eller vilka rum  man ska bo i? Vi är 2 vuxna och 2 barn (5 & 8). Behöver vi familjerum eller går det att få extra säng? 
    bodde där 07 och 10. trivts jättebra båda gångerna.
    -10 upplevde vi det dock som rätt slitet. men fördelarna väger upp nackdelarna ändå.

vi har bott i superior bungalow beachfont (07) och ac bunge (10). superior beachfront var stor och fin. men mycket kan ju ha hänt sen dess. de har iaf bäst läge. hade en dubbelsäng och en enkelsäng där, får plats med extrasäng så tycker att man borde kunna få det men vet inte då vi reste utan barn den gången.
    i ac bungen får nog inga extrasängar plats.

de har väl några större bungar också har jag för mig. 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)