• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Acefi skrev 2011-09-17 12:21:33 följande:
    Tessa G: Testa att ta kontakt med Sanuk school. När våra barn gick på förskola där förra vintern jobbade de bland annat med olika djur, gjorde utflykt i mangroveträsket och översatte en del av det de arbetade med till thai.
    Jo, men måste komma på något ämne att skriva om innan, så jag har ett bra förslag att lägga fram till handledaren och får ett ok att skriva det utomlands först och främst :)

Funderar på typ hur svenska skolor i thailand använder sig av de resurser som finns för att uppfylla läroplanens mål som rör naturkunskap...eller något. Asch jag vet inte. Men kan tänka mig att åka runt till alla svenska skolor i thailand om det är så :)

har haft praktik på Lilla svenska skolan, så har en del kontakter där iaf :) det är alltså själva val av ämne som är problemet just nu, inte kontakten med skolorna då jag varit i kontakt med alla svenska skolor där nere tidigare ;)
  • Thegran
    NICU skrev 2011-09-21 00:17:29 följande:
    Jag har varit där. Är helt otroligt fint. Ni kan åka dit på dagstur från Koh Lanta eller bo där över natten/nätter i bungalows. Besök också Koh Ngai/Hai och Koh Muuk när ni ändå är där i krokarna ;)
    Är Koh Kradan finare än Koh Ngai och Koh Muuk? har varit på de två sistnämnda, men inte den första...tanken är väl att stanna nån natt på nån av öarna nästa resa.
  • Thegran

vi åker alltid dit i början av nov. Gillar vädret. Ganska ostadigt med en del regn, men inte så att vi upplevt att det stör. Det spöregnar en stund, sedan brukar det ge med sig.
    har inte haft så många dagar med strålande sol, men varmt och skönt.

• Thegran

Nu har jag så gott som fått klartecken från skolan att skriva c-uppsatsen i Thailand nästa höst :) Så nu gäller det att komma på något bra ämne bara...

• Thegran
    Peak skrev 2011-09-29 11:54:35 följande:
    ingen som har ställen att rekommendera?
    (förutom Patong och områdena närmast)

Gärna med tips på boende också!
    Koh Lanta?

Bor ni vid klong dao kan ni klara er utan att åka också, om ni vill undvika det. Fast å andra sidan missar man väldigt mycket om man bara håller sig där...
    Från flygplatsen till Lanta kan ni boka transport på Lantadiver som har bilbarnstolar.

Boenden finns massor. DR Lanta är bra, likaså Noble House, Laguna beach club, Summer house, golden bay, etc etc.
  • Thegran
    enny signatur skrev 2011-10-01 17:04:22 följande:
    Backpackerställen är ofta enda sättet på plats eftersom många saknar internetbokning och liknande så där tror jag man ofta tjänar på det (men jag vet flera paltser där det varit mycket dyrare om man inte bokat via tex hostel.com).
    Långtidsboenden bör också bli billigare på plats och framförallt har man möjlighet att kolla runt.

Men när det gäller vanliga hotell, jo jag tror faktiskt man generellt tjänar rätt bra på att boka på plats, för då kan man pruta och faktiskt jämföra. Men det beror nog mycket på när man åker. Unde rjul och nyår blir de tnog varken billigare eller ens smidigt, men om man åker under lågsäsong däremot. 
    pruta går finfint att göra hemifrån också, det gjorde vi och fick ner priset 50 %, bokade lååångt innan vi åkte för att vi ville ha allt klart.
  • Thegran
    DecemberBebis skrev 2011-10-02 17:06:26 följande:
    ja det är ju väldigt olika.. vi har väldigt lätt för att ställa om oss , och tycker resan är en baggis
    vi har också lätt för omställningen, den där jetlagen som alla snackar om har vi hitills inte träffat på ;) ankomstdagen är man ju lite seg, men sen är vi på topp igen.
  • Thegran
    mojäng skrev 2011-10-02 20:31:41 följande:
    Tack för era svar!

Wickz jag vet inte varför jag alltid tänkt att man använder solskyddsdräkter på större barn, men det är ju så klart det bästa! 

Smilla75, oj vad era små var sjuka, låter verkligen jobbigt, men tur att det finns bra sjukvård i Thailand (efter vad jag har hört i alla fall) kanske var dumt av oss att boka till den allra varmaste perioden jan-mars, borde åkt lite senare kanske då det är lite svalare, men det blir att boka hotell med AC och inte bara fläkt som många verkar ha.. 

Delfinen, det där med antikroppar har jag också läst, men sen när jag frågar läkare och personalen på vaccinationskliniken så säger de annorlunda och helt motsägelsefulla svar, inte konstigt att man blir förvirrad!

Ja vi ska fundera lite till på hur vi ska göra, känns ju lite som att det vore bäst att åka när det är lite svalare kanske, nån som varit där i april/maj och vet hur det är då?  
    april maj är ännu varmare. vill du ha svalare, åk på hösten. typ okt-nov.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-10-04 20:34:15 följande:
    Då är det nog bara att glömma det ,tack för info Cillae.
    Nån annat tips på resa utflykt från Koh Lanta ?
    små öarna?
    Koh mook, koh ngai, kuh bulon, koh talabeng, koh bubu. railey?

krabi town är ett trevligt ställe något dygn.

phiphi?
  • Thegran

I måndags föddes en ny liten blivande Thailandsbesökare :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)