• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Mawe123 skrev 2011-09-02 13:50:18 följande:
    Hjälp!!

Vilka är det som flyger direktflyg från arlanda till krabi?

Ska boka en resa till min far och han vägrar mellanlandning.

Han ska vara borta ca en månad över jul och nyår, har kollat med ving och fritidsresor,
    men det hade i princip slutsålt..

Är det någon fler som flyger utan mellanlandning??
    arlanda- krabi flyger bara charterbolagen tyvärr. så hittar du inga där finns det inga.
  • Thegran

Nu är det 10 månader sen vi kom fram till Thailand sist.
    och bara vetskapen om att det kommer ta 14 månader till innan jag får sätta mina fötter i LOS gör att jag håller på att krevera.

Herregud, att man kan längta så mycket! Det är inte bara landet eller platsen, det är hela den där känslan som uppfyller en när man är där.

• Thegran
    MissKaos skrev 2011-09-02 21:44:02 följande:
    Ja, det är som om hela systemet saknar Thailand. JAg vill flytta dit. Men det går ju inte.
    Jag nöjer mig med en resa per år, men i år får jag hoppa eftersom sambon inte vill åka med en spädis :(
  • Thegran
    MissKaos skrev 2011-09-02 21:53:20 följande:
    KAn jag ifs förstå.
    jo, jag med. Men det gör ju inte längtan mindre :)

(fast just nu längtar jag iof mest efter att den där spädisen ska komma ut..)
  • Thegran
    rockmamman skrev 2011-09-03 23:50:07 följande:
    Hej alla Thailandsberesta :) Om drygt två veckor lyfter vi från Arlanda till Bangkok o sen vidare till Phuket o Bangtao Beach. Första gången jag är där och likaså lilleman! Sambon har varit där några gånger dock, hans föräldrar likaså ( åker två-tre ggr per år) och sambons bror bor där. Har dock en fråga som ingen av dem kan svara på : Finns det nåt man kan göra för att underlätta vid start o landning för en parvel på 2,5 år? Hittar bara tips på riktigt små barn (amma, ge välling i flaska etc) eller större ( tugga tuggummi). Finns ju några öronpluggar man kan köpa men de är från 3 år så känns som att han ligger mitt emellan :S. Söker även tips på vad som är bra att ta med i "underhållningsväg" på planet? Alla tips inför flygresan välkomnas verkligen, börjar bli nervös :)!
    nässpray ca en timme innan start och landning.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-09-04 07:21:37 följande:

Nån som vet om man får nått barnkitt när man flyger Thai ? vi kommer att ha 3 o 5 åring med oss. Hur funkar underhållningen ombord på planen o hur är det med maten o drycken ? Serveras det en viss tid finns den sen nån dryckesvagn där man kan gå o ta dryck o snacks ?

Ja, Thai har någon form av "barnmat". vet dock inte vad det innehåller, dottern åkte som infant och fick alltså bara deras toddlermeal. Hon fick nån liten leksak också, ett pussel tror jag det var.

Underhållningssystemet på thai är inget vidare. Det finns några stora skärmar uppsatta. Du har alltså ingen egen där du kan välja film. Däremot kan du ju ta med en bärbar dvd, surfplatta eller liknande med filmer på.

Maten serveras tidigt på flyget, minns inte exakt men någon timme efter avgång. Sen är det frukost innan man anländer till BKK. Man kan dock be dem vänta med maten om man inte vill ha just när den serveras. Dryck finns, de går med vagnar så gott som hela tiden. och vill man ha när inte vagnen är där är det bara att säga till nån i personalen så kommer de direkt.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-09-04 08:12:25 följande:
    TessaG:Tack för snabbt svar som alltid !
    haha, är man datanörd så är man... ;)
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-09-04 18:39:56 följande:
    för vår del är detta med sprutor ett himla elände, dottern tokhysteriskt rädd. ja vi har verkligen försökt jobba kring det men.... ja. så tredje sprutan som togs efter resan var... hu vad vi drog oss. det är ju lättare när man SKA åka. men jag är så glad att vi fick det gjort! för att itne tala om kostnaderna att börja om med alla sprutor...

smygpacka minsann, vi verkar rätt lika varann du o jag *skratt*
    vi ska ta tredje sprutan på dottern nu under hösten...bävar lite för det, sist gick det inget vidare tack vare en extremt osmidig sjuksköterska (som dessutom påstod att det var barnmisshandel det vi höll på med...)
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-09-04 21:29:33 följande:
    Cillae;Men behöver man det till barn i våran ålder 3 o 5 år ? Fick dom nån slags leksak el målarbok ?
    Ja, ni måste säga till. Annars är det "vuxenmaten" de får.
    Går att ringa direkt till Thai och boka också.
  • Thegran
    Martha skrev 2011-09-04 23:31:34 följande:
    Men varför 3 sprutor? Jag, min sambo och hans dotter på 13år har tagit 2 sprutor var, och det sa sköterskan jag pratade med räckte. Men är dock inte säker på vad det är vi tagit för nått. hon svamlade nått om 30års skydd..
    Havrix är två sprutor. Twinrix är tre.
    Så, ni har antagligen tagit Havrix, som enbart är mot Hepatit A
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)