Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Men jag måste tillägga att jag verkligen inte gillar Where else! Maken till loj och trist personal utan något som helst av thailändsk charm. Dålig och dyr mat. En riktig turistfälla. 

Glöm inte Saladan. Det kostar 50 baht för hela familjen med tuktuk från Klong Dao (fråga inte!). Vilken som helst av strandställena går bra. Verkligt billigt mat. För bästa maten är det Papas som gäller där, drivs av trevligt svenskt par med blandad mat. 

• Smilla75

Priserna är väldigt mkt högre på Klong Dao dessvärre. En kycklingrätt med ris minst 150 baht. Ofta äter vi på Same Same but different på Long beach, kostar 50 baht dit, där är så mkt bättre och billigare. Men en räkrätt får du inte någonstans bortsett från Saladan för under 140 baht.
    Where else är inte vad det var för 5 år sedan. Dyrt, 180 baht för hot pan som man ej blir mätt på plus 20 för ris.
    Hans har stora portioner, priserna motsvarar Klong Dao som helhet, eftersom skolorna ligger där är det mkt dyrare. Ibland hämtar vi från vägen och tar hem vilket är billigt.

• Smilla75
    MissCh skrev 2010-08-06 21:27:08 följande:
    Någon som vet om det finns någon riktig affär att handla i på Koh Lanta? Jag menar där man kan fylla på med blöjor, ersättning och sånt där, eller måste man ge sig iväg till Phuket eller Krabi?
    Det finns en riktig affär i Saladan med allt man behöver med det du frågar efter finns på alla småbutiker längs hela Lanta.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-08-06 21:38:31 följande:
    Iof var det inte fem år sen vi var där ;) och vännerna som bor på Lanta äter på where else flera gånger per säsong och tycker att det håller standarden.
    Men, alla tycker olika :) som tur är.

Är inte helt nöjd med vårt strandval, men eftersom min praktik ska göras på klong dao är det smidigast. Hade det inte varit för det, så hade vi valt Long beach. Men det blir nog bra som det blir nu också :)

Ska du vara på svenska skolan? Mina barn går där för fjärde året nu.

Jag tycker också LB känns lite mer thailand än KD men för oss passar KD bäst och det är ju härligt att kunna gå på stranden och köra vagn där. Jag upplever den ändå inte mer turistig är LB trots allt, det är förvånande att det inte händer mer. Sjözigernarna får bo kvar och det finns små bungalows med.

Om du gillar turistställen som Where Else så pröva stället nästan längst ned på stranden, med en longtail båt utranför där barnen leker. Härligt och med halva priset på dryck 16-18. Själva har vi nu tillbringat kring 6 månader på KD så vi hittar våra guldkorn,

• Smilla75
    lillsussan skrev 2010-08-06 23:07:43 följande:
    Smilla75 - när du skriver köra vagn. Finns det ok promenadstråk? Är verkligen en promenadmänniska och joggar också om möjlighet finns med vagnen - även på semestern
    Ja, du kan köra vagn längs vattenbrynet på hela Klong Dao stranden - härligt. Där finns också trottoar utmed vägen men där vill du inte gå långt pga trafiken.
  • Smilla75
    MissCh skrev 2010-08-06 23:19:25 följande:
    Åh, vad kul med en som varit där så mycket! Vi ska vara i Klong Dao i tre månader i vår, och barnen ska gå i Svenska skolan (Sanuk). Kommer ni att vara där då också?

Det här med vagn... Vår lilla kommer vara mellan 4,5 och 7,5 månader, så vi behöver ha med en riktig vagn, inte bra en liten sulky. Har du möjligen någon synpunkt på vad som kan vara en bra vagn?

Vi kommer att vara där i november, två av våra barn går på Sanuk då. De trivs alltid bra där.

Mina små brukar åka i Mclaren, den har solskydd och fullt liggläge. Rätt dyr dock men billigare i Tyskland om du importerar. Min 5 månaders åker i den nu.

Mawe123 skrev 2010-08-07 00:09:42 följande:
    Dela med dig! Vilka är era guldkorn?

Jag blev helt galen i Papas dillräkor och i princip all mat på Gong Grit sen var vi några gånger till Bayern också för att njuta av deras goda pizza.

Men jag vill ha mer tips!!

Ja, de räkorna går inte av för hackor....även pizzorna är goda. Vår favvo är Slow Down, längre ner på stranden. Nu skriker min bebis men ska försöka skriva fler förslag sedan.

• Smilla75
    Stormis skrev 2010-08-07 15:52:00 följande:

En smygläsare hoppar in .

Vi har fått en en korg till vår 8-mån-bebis att åka i på flyget. Mkt tveksamt om han kan ligga i den och sova, men en plats att få komma upp lite i för att äta/leka.

Vi åker nu om bara 13 dagar! Jippi! Ska ta med oss lite välling och gröt som inte finns på plats. Någon som har fått liknande beslagtaget (skumt pulver...) eller vågar man checka in det? Min kusin fick mjölkfria ersättningen bortplockad (gissa om de hade trixigt att hitta mat!) senast de flög, men då visserligen till China. Bör jag packa all sån mat i handbagaget? Har bara flugit med välling en gång innan, men det var charter till Cypern.

Har aldrig varit problem för oss till Thailand.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-08-08 17:40:51 följande:
    Någon som har koll på hur det är med barnskor på Lanta?
    finns det några någolunda att köpa?
    Finns enbart crockskopior i små storlekar. Sandalkopior från stl 24 el 25 har jag sett. Billigare hemma på rea dock.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-08-08 17:48:53 följande:
    ok, får försöka köpa på mig några till par innan vi åker. Om vi inte kör enbart på foppatofflor åt henne, det trivs hon i men det kanske blir varmt..?

tack för svaret!
    De är ju utmärkta att bada med. Tror inte de är så varma men min dotter får skav av sådana så de går bort.
    Köpte Timberland sabdaler till sonen idag på INTERSPORT för 150 pix, 50%. Kolla Vincent som har rea också.
  • Smilla75
    MissCh skrev 2010-08-08 20:27:59 följande:
    Förresten, om det är någon som behöver solskyddskläder (badkläder) till lite större barn, så har jag råkat införskaffa lite för många set från Sunmate... sånt händer mig jämt, är en sån shoppinggalning ibland Skrattande
    Jag behöver ett extra set tvådelat stl 110. Hör av dig om något sådant finnes!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)