Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Jag har aldrig växlat i förväg, tar alltid ut i automat. Funkar fint även på Lanta. Resevattenkokare finns tex på Siba.

• resemamman
    babanoos skrev 2010-11-26 14:42:55 följande:
    Familjen Taikon åker om 5 dagar!
    Packberget är oroväckande stort.....

Det där 10 kg man får checka in för bebisen (aerosvit), visst är det meningen att vara vagnen? Eller är det 10+vagn..? Nån som vet på rak arm? Eller så får jag kolla med flygbolaget...
    Haha... Familjen taikon här oxå ;). Men ni fyller väl ändå inte er baggageviktskvot?! Vi får ha 90 kg... 2 vuxna och 2 barn à 20 kg + bebis som får ha 10 kg. Tror vi kommer ha typ 50 kg totalt, men det känns mycket det med!! Men jag har inte provpackat än...

De flesta flygbolag låter vagn (och även ibland bilstol) gå utöver bebisens baggagevikt.  

Kram! 
  • resemamman
    Xanadu skrev 2010-11-29 10:15:18 följande:
    Har läst runt lite i tråden och ser att det finns mycket kunskap här, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med lite frågor.

Vi tänker åka till Thailand i sex veckor februari-mars. Barnen är då 3 mån och 22 mån. Vi har aldrig varit i Thailand tidigare så det är mycket att ta reda på nu!

* Vart ska vi åka? Vi är lite inne på Koh Samui men tar gärna emot andra förslag. Vi vill att det ska finnas boende med hyfsad standard att hyra för längre tid, fina stränder (så klart!) och möjlighet att gå på drop in-yoga. Annars har vi inte så mycket ambitioner när det gäller upplevelser utan vill mest slippa vinterkläder för barnen och få lite miljöombyte. Tar hemskt gärna emot konkreta tips på boenden man kan hyra för 4-6 veckor!

* Vilka vaccin behövs? Jag har inget gulsotsskydd från tidigare, kan jag ta t.ex. Twinrix trots att jag ammar nu? Och vad bör man ge barnen?

* Hur är det med insekter, är det mycket mygg även på mer turistiga ställen vid havet eller är det inget problem?

* Vilka flygbolag rekommenderar ni? (vi reser från Stockholm och vill förstås gärna ha så få byten som möjligt)

Hoppas nån av alla erfarna Thailandsresenärer i tråden har tid att hjälpa oss att orientera oss lite :)
    Försöker svara lite, vi gör vår 3e lång-Thai-resa med små barn om några dagar :)

Vi har rest runt en hel del och trivs med det. Andra gillar det inte. Koh Samui är ok, men väldigt turistutbyggt. Bra tycker vissa, trist tycker andra .

Drop-in yoga har jag letat massor efter! Det finns tex på Lanta (tror tom undervisningen är på svenska!), se www.lantayogameditation.com. På Samui finns underbara Yoga Thailand, vet dock inte om de har drop-in. Där undervisar bla svenska Sarah Granström. På Koh Phangan finns tex the Sanctuary som har yoga. Vi kommer även åka till Chiang Mai där yoga-utbudet är stort. Men där finns inget hav om man måste ha det hela tiden ;)

Kolla med en vaccinationsmottagning om vaccin. Jag tog Havrix när jag ammade för några år sedan. Barnen får twinrix och vår 6-månaders ingenting utöver bvc ordinarie (dock har vi sett till att få hepatit B att ingå i ordinarie sprutor på Bvc).

Mygg finns överallt... Ibland mindre ibland mer. 

Thai har direktflyg från Stockholm. Det är väl smidigast... Sen finns alla varianter. Ju mer byten och underligare flygtider desto billigare  

• resemamman

Loggar in och säger hej från Koh Lanta. Vi bor på Klong Nin just nu, reser 3 månader med tre barn. Det regnar och är molnigt här :(. Och väldigt myggigt. Jag har sett MYCKET dagmygg, de svartvita, som kan vara Denguebärare. Jag har värsta Denguenojjan och funderar på att dra vidare till mindre myggig plats. Men var...? Jag antar att myggen kommer med regnet/fukten. Har någon varit uppåt HuaHin lr koh chang nyligen (lr är där) och vet ngt om mygg/dengue situationen? Vår plan var annars att ta oss söderut mot Malaysia såsmåningom. Min äldsta son är helt täckt av myggbett, trots myggmedel och långärmat på kvällarna. Fr.o.m. Imorgon sprayar vi honom dagtid oxå!! Sorry för neg inlägg, men gillar inte mygg . Annars har vi det toppen!!

• resemamman
    Lilla Gny skrev 2011-09-22 22:36:59 följande:
    Hej alla vana Thailandsresenärer!

Några frågor till er:

-Hur är inställningen till amning i Thailand? Kan man amma sin bebis på restauranger, på stranden osv... (Då menar jag inte att jag kommer att sitta helt öppet, utan alltså lite diskret med typ en filt för eller så.

------- Inga problem att amma. Det ses väldigt positivt av thailändarna :)! Såklart diskret, men det gäller ju överallt i världen, även  här hemma ;)

-Har hört av vissa att det finns gröt och välling att köpa på supermarkets osv, medan vissa säger att man ska ta med. Ni som har sett att det finns, vart i så fall? (Vi ska vara på Lanta, Phi Phi, Kamala beach, Bangkok och Ao nang.

-------- Välling finns bara i Sverige. Dock finns det MASSOR av olika typer av ersättning från baby upp till stora barn i skolåldern. Både på tetra och pulver. Det som kan vara knepigt är förstås att förstå vad det innehåller och för vilken ålder det är... Gröt finns ibland, särskilt på välsorterade supermarkets i storstäder och större turistorter. Tex Top Market och Villa market har ekologisk gröt utan tillsatt socker. Ibland är gröten mer rismjöl med morot eller någon annan grönsak. Funkar fint det oxå :). 

-Någon om kan tipsa om bra resevagn till en 5 månaders bebis med fullt liggläge?

-------- McLaren Techno är helt klart bästa resevagnen!

-Går det ens att använda vagn på de platserna vi ska till? (Kommer att ha med bärsele också).

-------- Jadå, det går nästan överallt. Men främst använde vi sele. Vagnen är dock kanon att sova middag i på stranden under en palm och att sova i på kvällen på restaurang!

-Ni som rest med små bebisar, har ni haft med soltält att ha på stranden, eller har ni skyddat dem på annat smart sätt?

------- Vi har hållit oss i skuggan under palmerna! 
  • resemamman
    Dynah skrev 2011-10-24 08:54:27 följande:
    Var i Thailand åker ni till? Vi åker på måndag...det ska bli jätte-spännande. Funderar på om jag ska ta med solkräm från Apoliva som innehåller manetskydd, någon som har erfarenheter av maneter i just Khao Lak?
    Vad?? är det??! I Australien, där de sk mördarmaneterna (box jellyfish)) ibland kan vara ett stort problem, räknar man inte ens med att heltäckande våtdräkt i NEOPREN ska skydda!! Det har särskilda manetskyddsdräkter... 

En sån kräm kanske kan skydda mot "vanliga" brännisar. Men de är ändå inte särskilt farliga (för normala friska personer). För att skydda sig mot box jelly fish krävs kraftigare grejor! Fast samtidigt så sägs det att nylonstrumpor ska kunna skydda. Så man vet aldrig...
  • resemamman
    Millans hustru skrev 2011-10-25 22:12:03 följande:
    letar kortärmade/kortbenade solskyddskläder till dottern i stl 140... svårt, men jag tycker det är så himla bra att skydda hennes hud så...
    jag har köpt så stora storlekar från en brittisk site. minns tyvärr inte vad den hette... billigt var det iallafall!
  • resemamman
    Millans hustru skrev 2011-10-25 22:12:03 följande:
    letar kortärmade/kortbenade solskyddskläder till dottern i stl 140... svårt, men jag tycker det är så himla bra att skydda hennes hud så...
    En snabb koll med google, hittade jag denna: www.funswimshop.co.uk/sun-protection-clothing-22-c.asp Det finns massor fler!

Jag har solskyddströja till mig själv från Roxy, kolla på dykbutiker där brukar de ha både för barn och vuxna. Kallas nog rashguards mer än skolskydd, men funkar på samma sätt.
  • resemamman
    Clear1 skrev 2011-10-27 09:37:26 följande:
    Okej nu frågar jag utan att ha läst alla 900 sidor här..
    Har en 5mån bebis, och funderar på att åka till Thailand i Mars kanske, då är hon 9-10mån..
    Har någon rest SJÄLV med bebis? Jag är ensamstående,
    Har era bebisar klarat av omställningen tid och klimat bra? 
    Jag har rest massor själv med mina barn, men inte just till Thailand. Skulle lätt göra det om jag fick chansen dock! Thailändarna älskar barn så du kommer få massor av hjälp och bebisen massor av uppmärksamhet!!

Klimat och tidskillnad har aldrig varit några problem för våra barn när de var bebisar. Visst vaknar de på konstiga tider i början men så länge man kan sova lite när de sover är det inga problem alls.

Se till att boka plats på flyget med bassinett så att du kan lägga ifrån dig bebisen och sova själv några timmar.

Och mitt bästa tips är att stanna länge... jag tycker flygresan är jobbigast med att resa (Och dyrast!!) passa på att stanna ett tag när du väl är där
  • resemamman
    Camilla D skrev 2011-12-07 14:32:37 följande:
    Vi skall till Sunwing resort Kamala beach, bo ganska fint och tänkte äta ganska "fint" med. Behöver vi något vaccin eller annat då???  Har med våra 4 barn på 11, 9, 6 och nästan 2 år.

Hur gör ni andra med sånt???
    "Fint" är ofta = inte så hög omsättning och ofta större risk för magsjuka!

Vi har ätit (och våra barn från 6 månader ålder) på marknader och gatukök vid alla våra Thailandsresor. Och aldrig blivit sjuka av det. Däremot har vi blivit sjuka av dyr västerländsk mat på fin restaurang. Och av bakterier i poolen på ett 4*-igt hotell (som hade många svenska chartergäster). Vi har aldrig sett ohyra/råttor i något kök, utom på 5*-iga Sheraton...

Men för att svara på din fråga så är hepatit A vaccin bra att ha, oavsett var man ska äta. Och ska man ändå vaccinera mot hepatit A kan man lika gärna ta B oxå på en gång, även om hepatit B smittorisken i Thailand är liten.
  • resemamman
    Camilla D skrev 2011-12-07 21:18:36 följande:
    Åh tack för alla bra tips!!! Som helt oerfaren Thailandsresenär trodde man ju att det skulle vara säkrare att äta "fint" (alltså inte 5 stjärnigt med linnedukar, hehe 4 barn...vi hade nog blivit utslängda )
    Hur funkar det med barnen på såna små gatukök? Våra trista ungar (alla utom 2 åringen) är ju livrädda för kryddor. Var väl mest för att underlätta med deras mat vi tänkte mer på resturanger, men vi var kanske helt fel ute där. Bara bra, vi badar ju inte direkt i pengar efter att ha bokat denna resa...

Kollade priser på vaccinationer, A+B kostade 350 kr/vuxen, 250 kr/barn plus en avgift på 170 kr för alla. Var det normala priser? Räcker det med en vaccination eller är det en "två stegs"?

Vad skönt det är med er proffs, slipper man begå ALLA nybörjar misstag själv!
    Mina barn är inte jätteförtjusta i mycket chilli, men det har alltid funnits något som passar dem. Dessutom är det lätt att be om specialbeställningar, även från små ställen.

Våra barn brukar äta: kycklingspett, kycklingklubba (poppis på nattmarknad!), stekt ris - ofta bara med ägg ibland även med kyckling, pannkakor av olika sort både tjocka och lövtunna med banan (och nutella :)). Oftast räcker en portion stekt ris med kyckling till 2 barn och kostar 40-80 bath på enklare ställen. 

Vaccin ÄR dyrt, men en bra investering för alla framtida resor (och för barnen när de kommer upp i åldrarna, alltid praktiskt att vara skyddad mot Hepatit B som smittar via sexuella kontakter...). 
  • resemamman
    MissKaos skrev 2012-01-06 20:02:45 följande:
    Ja, det brukar ju vara så att det kommer i skurar. Vi har varit där under mosun peroden flera ggr och det har varit bra ändå. Vi har ätit, tagit en massage el dyl ochs en ahr det regnat klart. Men förra december hade det regnat konstant, dygnet runt.. Och vi har ju betlat charter. När man reste utan barn och hade bokat hotell 3 nätter kunde man ju åka vidare om det vart skitväder. samui brukar ju vara bättre.. Nu behöver vi SOL. Och vila... Vis ak ligga stilla i 3 veckor..
    Det var samma för oss förra december, bara regn regn regn. Allt var fuktigt och lerigt :(. Hoppas progosen vänder så att ni får en solig resa!
  • resemamman
    molnen skrev 2012-01-12 23:38:15 följande:
    Har du bild på din 5åring i en Mei tai ? skulle vilja se,funkar det ????"nyfiken"
    Vad väger din 5åring ? har både en sådan sjal och en 20kg och 110 lång 5åring -och tror inte jag (eller någon starkare än mig) fixar att bära henne i den.
    Även jag bär stora barn i sele. Min 5,5-åring, 116 cm och över 20 kg får åka Patapum ibland när vi är ute sent och har långt att gå. Sist var ett tag sedan, men hem från en utomhuskoncert i somras som han egentligen var alldeles för trött för att hänga med på. Alternativet är att bära på ryggen utan bärhjälp eller på axlarna, och det är definitivt mycket tyngre!! Man får se det som träning
  • resemamman

Jag funderar på att åka två veckor till Thailand nu i mitten av mars. Med på resan är två barn (3 och 7 år) och min gamla pappa! Vi är alla väldigt beresta, och särskilt i Thailand. Men vi har aldrig rest så här "kort" tid förut... 

Vi flyger t/r Bangkok och vill vidare ut till strandlivet så fort som möjligt. 

Hjälp mig med resrutt! Krav: kort transfer (max 4 timmar med bil, orkar inte flyg/tåg), kanske möjligt att byta ort/strand lätt. Såklart fina stränder ! Och gärna inte jätteexploaterat...  

Funderar på Koh Samet + Mae Phim? Tips på boende tas mycket gärna emot!! 

• resemamman
    standby skrev 2013-02-13 19:02:47 följande:
    Vi hyrde hus i området Oriental beach, mellan Mae Phim och Ban Phe. Lugnt och fint!
    Mae Phim o sig är mest en gata rakt igenom med restauranger längs stranden. :)
    Sameth är mer Phuket-aktigt, iaf Diamondbeach. Vet dock att det finns lugnare stränder. Vattnet är fint där ute.
    Är det lugnt, på gränsen till för lugnt? Vi är ett ganska udda resesällskap och kräver nog lite aktivitet mer än bara strandliv... Kollar in Oriental! tack för tips!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)