Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Heeso skrev 2010-10-12 21:07:11 följande:
    LVi kommer att ha vår 8-mån på golvet. Har beställt platser med extra benutrymme. Sen har vi en dryg 4-åring som får titta film, måla och förhoppningsvis sova då vi åker kvällstid
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-12 20:16:40 följande:
    Åh kan man vaccinera 8 mån?? Verkar vara många som reser med små :) är galet nervös över flygresan, får ju ingen baby cot och man kan ju inte hålla en 8mån hela resan.. Men man kanske får bädda lite på golvet för honom? Vår4,5 åring är jag inte alls nervös över, har ett nyinköpt ds till honom ;)
    Inte alla flygbolag är ok med att man har barn på golvet. Det är långt ifrån säkert att ha dem sovandes där... Turbulens och annat är inte att leka med!
  • resemamman
    The Luckiest skrev 2010-10-13 09:37:27 följande:
    Hej.. Är ju så dålig sökfunktion här så man hittar ju inget.. och lite mkt att gå igenom 322 sidor. Så om någon har lust kan ni ju inboxa mig skulle jag bli jätteglad.
    Jag undrar om någon bott på något av dessa hotell:
    *Ananda lanta resort
    *Andaman lanta resort bungalow deluxe
    *Royal Lanta resort
    och vad ni tyckte isf. hade tänkt stanna på Lanta i ca 20 dagar o då vill vi att det ska vara fräscht.

Undrar också om någon varit på Koh Ngai? har aldrig varit där själv nämligen. Vad tyckte ni?
    Vi har varit på Koh Ngai två gånger, bott på Koh Ngai Resort och på Chateu Hill. Ön är liten och fin, obebodd sånär som för oss turister... Den ligger inte på "solnedgångssidan", som Lanta, så man får inga fina solnedgångar, om det nu spelar någon roll. Det är ganska svårt att bada i lågvatten, då blir det en korallstrand som är riktigt vass. Badskor rekommenderas! Bra för den som vill snorkla, då korallrevet börjar precis vid stranden.

Sist vi var där (2007) fanns det max 10 resorts. De flesta helt ok. Mysigast tycker jag Coco Cottage eller den bredvid är, minns inte vad den heter.  
  • resemamman
    Heeso skrev 2010-10-13 12:20:38 följande:
    Vi har kollat med Thomas Cook och det är ok. I alla fall  på de platser vi bokat. Och när vi flög till USA med SAS var det oxå ok. Båda gångerna platser med extra benutrymme  med vägg framför. Sen måste man ju så klart vara försiktig vid turbulens men då måste väl alla sitta fastspända oavsett.
    Lejonmama skrev 2010-10-13 11:16:24 följande:
    Vi fick höra att man inte behöver vaccinera när de är så små.. min pojke kommer vara 11 månader och han behövde inte sa bvc tanten och barnläkaren.. sålänge man höll sig till de mer turistiga orterna..
     Vaddå små barn blir inte sjuka? Är inte hepatit A sådant man får i sig via mat och dryck? Eller är jag helt fel ute. Är inte jätte insatt. Men tänker att vår 8-mån skall få mot hepatit A ifall hon äter/dricker nåt där nere. Mest kommer hon såklart leva på välling, amning och burkmat men ändå...
    Om man får eller inte får ha barnen på golvet brukar bero på just den besättningen som är ombord. Generellt ska de INTE tillåta det, men många gör undantag...

Angående Hepatit A, den infon har vi oxå fått. Små barn blir oftast inte sjuka om de smittas av hepatit A. Dock kan de bli smittbärare varför det är viktigt att vaccinera övriga familjen. Blir de smittade får de inte gå på dagis vid hemkomst (fast hur man märker att de är smittade när de inte får symtom vet jag inte...). Vi reser för 3e gången med bebis i åldern 6-9 månader, som som är för små för Havrix och de har alltid fått "lokal" mat från restauranger etc på våra resor.
  • resemamman
    mattispadd skrev 2010-10-15 09:15:58 följande:
    Är det den ön varanerna är??
    Smilla75 skrev 2010-10-15 09:28:48 följande:
    mattispadd skrev 2010-10-15 09:15:58 följande:
    Är det den ön varanerna är??
    Nej. På Ko Turatau finns.

Varaner finns lite överallt. Vi såg varan även på Koh Lanta  

På Koh Tarotau satt det en Pytonorm i trädet vid restaurangen... där finns mycket djurliv, hela ön är en stor djungel!
  • resemamman
    Tant T skrev 2010-10-18 08:26:13 följande:
    Hej,
    jag har ställt frågan tidigare men fick inget svar så jag provar igen:
    badskor, till  barn och vuxna, när man ska till Koh Lanta, är det nödvändigt? Har hört de som säger att det är det (åtminstone till barn) men vad säger ni, har ni haft det? Vilken sort i så fall? Det huvudsakliga syftet är skydd mot maneter...
    Till vuxna är det lite överkurs. Våra barn har haft det ibland när det är stenigt eller mkt koraller på botten. Men inte mot maneter, de är ju i vattnet, inte på botten

Badskor är bra mot brännhet sand oxå. Fast då kan det vara bra att små barn är utan, man hör direkt på skriket om en unge lämnat skuggan och gått ut i solen mot vattnet
  • resemamman
    Lejonmama skrev 2010-10-22 10:41:31 följande:
    Ok.. vi va på Railay förra gången och där va stränderna kritvita och underbara! vi vill heller inte ha galet mycket turister, men om sambon fått välja så hade han nog valt en helt tom strand, där det bara ska finnas bungalows och typ inget annat..paradisö helt enkelt. men för att nå dessa öar verkar det krävas långa transfers och båtturer för att nå..och jag vill gärna ha det lite bekvämt och säkert när vi åker med barn,,har varit på kohpangang och koh samui åxå.. men då va pangang ok, men inte samui.. hoppas tt det är fint på khaolak dit vi ska..
    Säger som Smilla75, det där orörda finns, på Koh Taroutau. Jag var där med barn för 4 år sedan, och tyckte att både boende och mat var väldigt bra. Billigt och enkelt. Försöker ladda upp en bild på vår bungalow, modell "deluxe"....Tror den kostade ca 1000bath/natt. Elen kör bara kl 18-22, så det är mörkt och varmt om natten

• resemamman
    Thegran skrev 2010-10-23 19:48:04 följande:
    Någon som tagit med sin iPhone till thailand?
    funderar lite på hur jag ska göra...

om jag ska jailbreaka o köpa ett thailandskt kontaktkort eller ta med den med svenska abonnemanget, men radera apn och så o bara använda för att surfa wifi o skicka mms hem eller om vi helt enkelt bara tar med två gamla mobiler o köper thaikontant kort..(kommer oavsett ha minst en tele med thaikontaktkort)

vore kul att ta med fånen så man kan ta kort o lägga ut direkt på nätet o sådant...
    Jag har samma funderingar... Lutar just nu mest åt att ta med mig en gammal mobil och köpa thaikontantkort.

Har lite separationsångest över det bara...
  • resemamman

Ni som hyr lägenhet eller hus, hur gör ni med städning och frukost?

Det jag tycker är skönt med att bo i Thailand en längre tid är att slippa just att städa och att laga mat. Att någon bäddar och städar varje dag och att gå till en uppdukad frukost, och att slippa plocka undan efter frukost... Ja, jag är slö

Köper ni städning (lr ingår det i hyra av hus/lgh)? Hur ofta, och vad kostar det? 

Hur gör ni med frukost? 

• resemamman
    Thegran skrev 2010-10-23 21:49:50 följande:
    jaa, separationsångest deluxe! det är sjukt hur beroende jag är av min älskade iPhone!
    men, det lutar väl åt att lämna den hemma...har inga gamla telefoner, men en kompis skulle fixa ett par vi kunde låna så har väl eg inte ursäkt att ta med iphonen... :(
    Det är väl just därför jag lämnar min hemma... är oxå sjukt beroende Och vill göra annat än att glo på telefonen när jag är i Thailand... men har inte bestämt mig helt än. Vi har "massor" av gamla telefoner hemma så någon ska nog funka att ta med.
  • resemamman
    Ancilla skrev 2010-10-23 23:20:35 följande:
    Vi skall hyra en lägenhet på 100 kvm och då ingår bara slutstädningen. Vill man köpa sig till daglig städ och diskning är det bara att säga till. Alla sådana tjänster är ju väldigt billiga om man jämför med Sverige. Att gå till en uppdukad fruktost med bacon, ägg, omelett mm är ju fantastiskt en tid men sedan längtar i alla fall jag efter fil, flingor, gröt, smörgås som, inte bara är ljusa frallor eller rostbröd mm. Då är det SÅ SKÖNT att kunna köpa egen frukost och ha i kylskåtet. Han man dessutom småbarn som kanske vaknar tidigt eller vid olika tider så är det perfekt att kunna äta egen frukost i sitt eget kök. Det är också skönt att kunna sitta i köket eller på altan/balkong i sitt nattlinne och sedan göra sig klar och gå ut. Barnen kan "lulla runt" i pyjamas tills man själv är klara. De kanske kan titta på någon barnfilm medan de vuxna äter klart i lugn och ro och de står inte och hela tiden vill snabbt gå från en hotellfrukost. ja de var lite av våra tankar och erfarenheter.
    Vi kommer både att bo på hitell och äta goda hotellfrukostar och äta i lägenheten som vi skall hura i Mae Phim. Vart skall ni hyra bostad?

Ancilla
    Kloka tankar, tack! Vi bokar i princip inget i förväg, har bara en preliminär resrutt för våra 3 månader. Allt för att vi ska kunna stanna längre där vi vill och åka vidare om vi inte trivs. Men nu med tre barn så funderar jag på att stanna någonstans och hyra hus/lgh en vecka eller fler. Vi får se om och var!
    Smilla75 skrev 2010-10-24 09:25:27 följande:
    Vi köper städning av våra lägenhet, 65 kvadrat, cirka 1 gång vecka för 300 baht.
    Frukost äter vi oftast hemma, köper färskt bröd i bageriet i närheten. Blir lugnast så med alla barn som ska till dagis osv, hinner inte gå ut. Helgfrukost äter vi ute. Har bra kök men utöver att koka något ägg till kidsen och kaffe till oss så lagar vi ingen mat. Däremot hämtar vi ofta middag när det regnar och äter hemma.
    Tack för dina tankar! Låter inte riktigt som vi... Trots (eller tack vare ;)) tre barn så gillar vi alla att hänga länge vid en frukostbuffé och ha helg varje dag tre månader i sträck...
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)