Inlägg från: Kitty baby |Visa alla inlägg
  • Kitty baby

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej,
    ang solskyddskläder fick jag bra tips av en kompis att föredra dräkt med dragkedja - det är lite klurigt att lirka ut en blöt gullunge ur det blöta dräkten annars :D samt att de tinet gör något ifall de är lite stora av samma anledning samt att den då kan användas längre.

Jag hittade några (nya, oanvända) dräkter på tradera, vet dock ej vad det är för märke och hur pass bra de är osv men det står att det är spf 50 iaf.

• Kitty baby

Hej, är det någon som vet mer kring maxvikt för en babybasket/basinette på flyget? Är kanske olika för olika flygbolag..vi ska flyga med lufthansa till bangkok och har bokat en sådan men jag börjar fundera ifall min lilla är för stor då...är 11 månader när vi åker.

Någon som vet eller har erfarenhet?

Tack på förhand!

• Kitty baby

Ja, jag har sökt in och ut på deras sajt och andra för att hitta info men icke...har skickat iväg en fråga dit så hoppas på svar från bolaget!

Hmm, misstänker dock att det är som du säger, mer tänkt till spädisar...

• Kitty baby
    Bonanza skrev 2010-10-11 22:32:19 följande:
    Hej, får jag ställa en fråga angående flygbiljetter?

Vi har börjat planera en månads vistelse i thailand i januari 2012, och jag surfar runt lite bara för att se vad flygbiljetterna ligger på för att kunna lägga upp en budget. Men jag blir lite förvånad, för jag tycker att jag hittar så pass "billiga" biljetter ändå. Vi är 2 vuxna + 2 barn + 1 bebis vid resetillfället, och jag har hittat biljetter för 20-25 000 för oss alla. Vad har ni betalt för era?

För är det så pass billiga biljetter man kan köpa så behöver 1-2 månader i thailand inte bli så hutlöst dyrt som jag har befarat.
    Inte för att jag har enorm erfarenhet men självklart är det billigare ju tidigare man är ute..Vi bokade vår resa idag och åker 8 januari 2011. VI flhyger reguljärt och har boende på plats (svärfar bor där) och vi betalade 17 000 för två vuxna o en bebis....så din resa låter ju toppen.

.själv var vi lite 'sent' ute och råkade då även ut för detta: Man hittar kanonbiljetter och allt ser toppen ut ända tills man vill sas trycka på sista knappen och boka - då visar det sig att resan inte finns. Fick svar av ett resebolag att en del flygbolag lägger ut resor till låga priser som inte finns för att hamna högst upp i sökmotorerna (kort sammanfattning) och att det är ett problem för dom som researrangör.
  • Kitty baby

Hej, behöver råd ang vaccinering...

När vi åker är vår dotter 11 månader och hon fyller 1år under tiden vi är borta. Blev inte riktigt klok på vad vi skulle ge henne när jag frågade på BVC.

Mot mässling ges ej innan 1 år om jag förstod det rätt?

På vaccinationskliniken sa det att vi skulle  ge henne Havrix?

Någons om har råd? Hur har ni gjort?

Tack på förhand!

• Kitty baby

Ang mat:

Vi kommer att vara i Thailand under 2,5 månader och jag undrar lite kring mat - vi kommer ju inte (av förklarliga skäl:) ta med oss mat för hela vistelsen - någon som har erfarenhet av burkmat mm i thailand. Borde väl finnas att köpa på de större varuhusen typ Carrefour (stavas det så?)

• Kitty baby

Hej,någon som vet om det finns tillgång till barnmat i t ex Patong/Phuket. Är rätt säker på att det t ex finns butiken Carrefour (stavas det så?) som är franskt och då kanske det finns barnmat Nestle där? Någon som vet?

• Kitty baby
    resemamman skrev 2010-11-14 21:20:44 följande:
    Vi har helt vanliga foton tagna rakt framifrån. Funkade utmärkt. Smartast för att fota en bebis är att lägga bebisen på golvet på ett vitt lakan och fota uppifrån!
    Hej hej, ursäkta men jag har en lite dum fråga.... :) är nog lite trött o trög idag.....

Vad jag har förstått så vill dom ju ha 2 st passfoton/person för visum (i den strl som man får om man tar i en automat) - om man tar kort hemma själv hur får man dom i den stroleken?  Hoppas någon förstår vad jag menar
  • Kitty baby
    Tullemi skrev 2010-11-14 22:23:25 följande:
    Jättenkelt, säger min man. Man tar fram bilden, väljer "print" och sen "egenskaper" i rutan som dyker upp och där väljer man utskriftsformat. Nu tycker väl inte jag att det låter lätt som en plätt, men kanske är det enkelt när man väl sitter med det framför sig. Vi borde gjort så istället för att gå till fotografen.
    Okej, förutsatt att man har en skrivare hemma där man kan skriva ut foton alltså.?..men det borde väl såklart gå att framkalla i den strl oxå. Fattade dock inte hur man gjorde när jag var inne på Expert/framkalla nu men...
    får gå in o fråga. Tack för svar!
  • Kitty baby
    winters skrev 2010-12-02 05:39:10 följande:
    Visst är de helt otroliga?! Oscar blev 14 månader i går och det tog honom ca 5 minuter och några kallsupar att lära sig dem de fösta dagarna, sedan går det inte att stoppa honom! Många med lika stora barn har frågat var det är för de är helt imponerade. Nu de sista dagarna tycker vi även att han kan börja ta sig framåt för han paddlar med armarna och sparkar med benen. Innan har han använt simring, men nu har vi inte haft framme den, för de här är ju outstanding! Skrattande
    Hej och ursäkta en okunnig....jag vet inte vad cherekringar är för något Tungan ute men det verkar ju toppen...hur gammal kan barnet vara för att kunna använda dom/få ut något av att använda dem? MIn dotter fyller ett under vår resa...
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)