Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Bullen73 skrev 2011-10-27 14:47:15 följande:
    Hej, länge sen jag var här. Två heltidsarbetande, dagis och andra aktiviteter slukar mig!!! Trist att aldrig ha en stund här längre. Jag kollar ibland på telefonen men det funkar så otroligt dåligt att skriva inlägg så jag drar mig från det. Sitter några minuter i ensamt rum nu istf kontorslandskap och unnar mig att kolla in här

Det är några bäbisar på G nu!!! Va roligt, förstår att ni är förväntansfulla även om det kanske är 100 dagar kvar för vissa

Själv är jag väldigt kluven till försök med bäbis nr 2. Vi har ju vår guldklimp och allt är frid och fröjd och rätt så intensivt ändå. Men jag har iallafall bokat tid för FET om några veckor. Spontant gravid har jag ju inte blivit igen, så det var väl 2 engångsförteleser och kanske inte funkar eftersom det slutar i mf.

KRAM

Lycka till med FET!!

Är nere på 99 dagar idag så nu ska det väl gå fort Flört

EGO: Var hos BM idag(första besöket sen RUL) Hjärta slog med 142slag, magen var 25 cm lång. Och jag och bebis fick MVG
  • IVFmamma

Skulle ni ringa in i v.27(som jag är) för att bebis har rört sig mindre? H*n har rört på sig men det är väldans sparsamt. Känns dessutom som om jag har feber och jag har ont i magen. Mår dessutom illa. + huvudvärk

• IVFmamma

Allt lugnt med bebisen, den har bara en lugn dag/dagar. Förmodligen är jag sjuk eller jag ÄR sjuk men jag ahr inte haft nån känning på att sjukdom skulle vara på G. Så helt plötsligt som en blixt från ovan så känner jag mig jättesjuk och som ett blodtrycksfall.

• IVFmamma

Det är så löjligt tycker jag med alla "Vad stor/liten" kommentarer!  Finns inget man kan göra åt det, alltså hur magen blir. Altt hänger ju på hur man ser ut invändigt. Jag vet att jag har en extremt bakåtlutad livmoder och därav blir inte min mage gigantisk.

Jag har hört tidigare att en liten mage inte kan innehålla en stor bebis men att en stor mage kan innehålla både stor och liten bebis. Men min granne som fick barn i mars(pojken föddes dan innan BF) hade en väldans liten mage, hon fick göra 3 TUL för SFmåttet stod stilla, ut kommer en kille på 4500g

Sen verkar det nästan vara en "triumf" eller som om man är bättre om mna har burit och fött(självklart då vaginalt) ett stort barn. Att man har gjort ett "bra" jobb för att barnet vägde mer än de genomsnittliga 3,5kg..

• IVFmamma

Jag såg min syrras slempropp men min egen blev det aldrig att jag såg, den bara plumsade ner i toan när vattnet gick. Den såg ut som en typ stor vaxpropp med lite blod på.

• IVFmamma

Söndagsmage i v.28

Det känns som om jag har vaknat upp och helt plötsligt insett att jag är gravid och att det ska komma en bebis om 12 veckor. Jag har ju förstått innan att jag är gravid men allt med Rebecka har gjort att jag har gått runt som i ett vakuum och ungefär förra veckan så vaknade jag upp från detta vakuum. Graviditeten har lixom sprungit förbi mig medans jag har lagt all min koncentration på cancer. Shit, jag ska ju bli 3 barnsmamma, när hände det? Flört

• IVFmamma
    Aurora1979 skrev 2011-11-07 18:54:16 följande:
    Katja: Vet inte riktigt vad det innebär om den är ruckbar? Min BM har aldrig nämnt något om det, bara att den inte är fixerad. Vi var nog lite överrens om att den inte sjunkit ner jättemycket iaf så jag antar att den i så fall kan vända sig om den skulle vilja?? Hm....

Hoppas det gick bra för dig idag?!   
    Om jag inte helt ute å cyklar så innebär fixerad att bebisen har sjunkit ner så långt att huvudet sitter fast i bäckenet. BM kan alltså inte rucka/rubba det. Ruckbar innebär att huvudet är nere i bäckenet men inte har satt sig fast, BM kan lixom rucka det fram å tillbaka. och sen finns det rörlig och då är huvudet bara vänt nedåt men helt "löst"
  • IVFmamma
    IVFmamma skrev 2011-11-07 19:04:49 följande:
    Om jag inte helt ute å cyklar så innebär fixerad att bebisen har sjunkit ner så långt att huvudet sitter fast i bäckenet. BM kan alltså inte rucka/rubba det. Ruckbar innebär att huvudet är nere i bäckenet men inte har satt sig fast, BM kan lixom rucka det fram å tillbaka. och sen finns det rörlig och då är huvudet bara vänt nedåt men helt "löst"
    Och om vattnet går och bebisen inte är fixerad så ska ringa in till FL, förmodligen får man rådet att ta det lugnt.(Jag satt på en stol tills mannen var klar och sen gick jag lugnt ut till bilen) Rör man sig för mkt då så kan navelsträngen lixom tränga förbi huvudet och kika ut först vilket kallas för navelsträngsprolaps och detta kan leda till syrebrist hos barnet.
  • IVFmamma
    Nuttans Mamma skrev 2011-11-07 21:24:49 följande:
    Man känner skillnad när bebis känner på huvudet m den är ruckbar eller fixerad.. läskig känsla när den är fixerad hehe..
    Har inge minne av att jag kunde känna det, Judith låg ju iofs fel länge. Åkte ju in för ev. vändningsförsök men då hade hon lagt sig rätt.
  • IVFmamma

Katja: Var du inne på Fl idag?

Imorse när jag cyklade till dagis med Judith så hade jag hunden med mig och på nått sätt så drar hunden så jag och Judith ramlar, eller jag ramlar av cykeln och Judith sitter ju fast i barnsadel. Jag får in/tar emot styret med magen(allt går ju så fort när man ramlar) och ringde in till FL, har spenderat 9 timmar där idag. Fick stanna för observation + att jag hade ont på ett ställe i mage, precis vid kanten av moderkakan. men allt lugnt och maj-Björn mår bra. Doktorn förklarade dock att det var visst värre för oss med moderkakan i framvägg om vi fick en smäll i magen, då ligger den ju så lättillgänglig för smällen.
    Det de var oroliga för att moderkakan skulle lossna..

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4