Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

IVFmamma skrev 2011-09-30 07:07:32 följande:
    Vi har fram och tillbaka diskuterat att kanske ta navelsträngsblodet + moderkaksblodet från bebisen och spara(eller det var en barncancerläkare i Sthlm som berättade att man kan det) till om R behöver det, navlesträngsblod är fullt med nya stamceller.

Min mamma var hos maken och R i GBG igår och pratade med en barnonkologläkare som sa att det absolut inte var ngn omöjlighet, denna situation har uppstått tidigare(föräldrar med ett cancersjukt barn som väntar en till)men hon skulle prata med han som är främst i landet på detta med navelsträngsblod.Det finns visst nån expert som har forskat på detta och han jobbar på på Östra sjukhuset. Att jag skulle ha planerat snitt vara bara bra, det gjorde allt mkt lättare.
    Finns bara 1 "problem": Barnet måste födas i GBG, på Östra sjukhuset men det känns som ett mindre problem. bara bebisen kommer ut och är frisk och att spinalbedövningen tar så skulle jag kunna föda i Uzbekistan
    Självklart ska jag även diskutera detta med en förlossningsläkare, helst 2 st(kanske 1 här i skövde och 1 i GBG) Jag vill ju inte utsätta bebisen för nån risk.
  • IVFmamma

Jag har inte helt läst på vad forskningen säger men tror att det är så att man måste då klampa av tidigt, man får alltså inte sk. sen avnavling och detta kan visst ha sina risker, sen finns det säkert risker med sen avnavling oxå. Därför vill jag gärna prata med nån läkare innan, gärna 2 st.

• IVFmamma

Det går ett program på måndagkvällar(började förra måndagen, du kan kolla på svt.se/play) kl 20.00 på SVT1

Sen kommer det att börja ett program om samma saker på tv3 den 6 oktober

• IVFmamma
    Blåbär10 skrev 2011-10-03 15:00:00 följande:

Wiley: IVF-kliniken finns inte i gbg längre utan det är gbg kvinnoklinik man har att välja på i så fall och där ska flera av SU-läkarna jobba. Jag ringde dem i augusti för att kolla läget och de hade inga väntetider iaf

Bejbi: Jag är ingen BM men vad jag förstått så är det tidig avnavling som görs vid de flesta förlossningar idag, om man inte begärt annat. Kan vara variationer på olika sjukhus men på östra är det nog tidig. Tror det inte är några risker med det men de diskuterar fram och tillbaka om bebisen behöver det där navelsträngsblodet eller inte. En slags extra reserv. Man får ju ett papper att fylla i och skicka in om man kan tänka sig donera navelsträngsblod när man väntar barn. Vid kejsarsnitt tror jag det bara är tidig avnavling som gäller. Jobbar som narkossyrra (på östra) och har aldrig varit med om att de väntar ut pulsationerna utan de plockar ut barnet och klipper navelsträngen helt enkelt. Förstår om du helst hade velat göra snittet "hemma" men östra är bra och det kan ju komma till nytta för R. Jag känner några med ett barn med leukemi och han har efter ca 1 års behandling nu fått börja skolan. Han orkar inte hela dagar, men det går framåt. Skickar kramar till hela din familj!  

Om snittet görs på Östra så kanske vi träffas då?
    Det gör mig ingenting att föda på Östra, det enda som kan bli lite svårt är vem ska passa Judith och vem ska passa Rebecka? Föds bebisen i Skövde så är allt mkt lättare men kan det hjälpa R så är det värt det.

Min spontana tanke är väl att mannen + barn + mormor ev. farmor följer med ner till GBG, när själva snittet görs så passar mormor(ev.farmor oxå) J och R och så mannen kan vara med iallafall under snittet och kanske nån timme efteråt. Men allt beror ju på hur läget med R är.
  • IVFmamma
    Wiley skrev 2011-10-03 21:42:35 följande:
    Hmmm...jaha där kom "fröken röd" Rynkar på näsan alltså ingen lycke med monitorn den här gången...men skam den som ger sigObestämd vi fortsätter...

Fast lite känns det ändå som att tiden tickar iväg, om ni förstår vad jag menar, den här eviga väntan månad för månad.
    Nej, trist!! Men jag tror att man får ge den några gånger till, vi hade bara en väldans superotrolig tur som lyckades på försök 1(kanske det tom. hade funkat utan monitorn?)

Ja väntan är helt klart den värsta, tiden mellan ÄL och mens..
    Hur många embryon har ni kvar i frysen?
  • IVFmamma

Jag fick utslag 11maj och jag tror vi gjorde "det" den 11 och 13 maj och enligt privat gyn så om jag fick pos. utslag 11 maj så hade jag ÄL 12 maj

• IVFmamma
    Wiley skrev 2011-10-05 20:58:43 följande:
    Jag  undrar varför det ska vara så roligt att komma tillbaka till jobbet? De flesta jag träffar säger typ "snart ska ju du börja jobba igen, vad roligt, hur känns det"...
    Jag tycker inte alls att det ska bli skönt att börja jobba Rynkar på näsan hade gärna stannat hemma med dottern om det hade gått. Det känns bara som att normen är att man SKA tycka om att börja jobba igen, man ska INTE trivas med att vara föräldraledig lääänge.
     Nu är det fortfarande ett par månader kvar till januari och jag ska ändå bara jobba 40% men ändå, börjar redan nu känna mig lite stressad och ledsen över att den här tiden snart är förbi.  
    Vad är det som gör att du inte kan vara hemma längre?
  • IVFmamma
    Wiley skrev 2011-10-05 20:58:43 följande:
    Jag  undrar varför det ska vara så roligt att komma tillbaka till jobbet? De flesta jag träffar säger typ "snart ska ju du börja jobba igen, vad roligt, hur känns det"...
    Jag tycker inte alls att det ska bli skönt att börja jobba Rynkar på näsan hade gärna stannat hemma med dottern om det hade gått. Det känns bara som att normen är att man SKA tycka om att börja jobba igen, man ska INTE trivas med att vara föräldraledig lääänge.
     Nu är det fortfarande ett par månader kvar till januari och jag ska ändå bara jobba 40% men ändå, börjar redan nu känna mig lite stressad och ledsen över att den här tiden snart är förbi.  
    Jag tycker inte heller att det är kul att gå tillbaka till jobbet, jag fullkomligt älskar att vara hemma och hoppas att kunna vara det tills den i magen är 3-3,5 år alltså januari eller augusti 2015
  • IVFmamma
    Pigelinen skrev 2011-10-05 21:43:22 följande:
    hur gör du med SGIn då? Jag ska börja jobba när J är 1½år men inte fullt men för att få behålla min SGI så måste jag redan när hon är 1år plocka ut fullt o när jag sen börjar jobba så måste jag fylla ut mitt arbete så att jag kommer upp i 100% så mina dagar lär ju ta slut snabbt... Vist borde jag kunna ta även på F då?!

Såhär har läget sett ut hittills:
     När jag blev gravid med R så var tanken att jag skulle jobba from. januari 2010-HP i maj, jag jobbade då bara kvällar så jag kunde vara hemma med Judith på dagarna och jobba sen när mannen kom hem. Tyvärr så föll en gubbe på jobbet över mig i v.25 och jag gjorde illa ryggen så mkt så jag blev sjukskriven.
    När jag väl jobbade(januari 2010-maj2010) så hade jag en tjänst på 56% och den tidigare tjänsten som min SGI baseras på var på 74% och för att komma upp i 74% tjänsten så tog jag ut 18% i FP lägsta nivå dagar.
    Sen denna gång så har vi snålat med FP eller det har vi gjort med båda barnen och nu så tar jag ingen FP alls uatn jag får ju sån tillfällig FP för allvarligt sjukt barn(och den tar jag 7 dgr/ vecka av), har jag "tur" så kan jag få denna penning kanske till sommaren 2012. När man har tillfällig FP för allvarligt sjukt barn så påverkas inte ens SGI om man tar ut 5dgr eller mer.

• IVFmamma

Vi har snålat snålat snålat.. dessutom vill inte mannen vara hemma, han tycker det räcker med de 60 dagarna han måste ta ut. han älskar att jobba och jag älskar att vara hemma.

Vi försöker leva så snålt som det går, vi använder tex. tygblöjor och där har vi sparat in en del pengar. Sen har vi kollat över alla saker som vi har, datorn tex. måste man ha snabb uppkoppling osv.

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4