Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

IVFmamma skrev 2011-10-05 21:54:57 följande:

Såhär har läget sett ut hittills:
     När jag blev gravid med R så var tanken att jag skulle jobba from. januari 2010-HP i maj, jag jobbade då bara kvällar så jag kunde vara hemma med Judith på dagarna och jobba sen när mannen kom hem. Tyvärr så föll en gubbe på jobbet över mig i v.25 och jag gjorde illa ryggen så mkt så jag blev sjukskriven.
    När jag väl jobbade(januari 2010-maj2010) så hade jag en tjänst på 56% och den tidigare tjänsten som min SGI baseras på var på 74% och för att komma upp i 74% tjänsten så tog jag ut 18% i FP lägsta nivå dagar.
    Sen denna gång så har vi snålat med FP eller det har vi gjort med båda barnen och nu så tar jag ingen FP alls uatn jag får ju sån tillfällig FP för allvarligt sjukt barn(och den tar jag 7 dgr/ vecka av), har jag "tur" så kan jag få denna penning kanske till sommaren 2012. När man har tillfällig FP för allvarligt sjukt barn så påverkas inte ens SGI om man tar ut 5dgr eller mer.

Hade R inte blivit´sjuk så hade jag tagit 5 dgr/ vecka för R, det hade ju bara blivit det i ca. 6 mån sen hade jag ju kunnat ta FP för bebisen och gått ner till 2-3 dgr/vecka men efter denna bebis är det nog stopp(på bebisfronten) så då behöver jag inte fundera på SGI
  • IVFmamma
    IVFmamma skrev 2011-10-05 21:54:57 följande:

Såhär har läget sett ut hittills:
     När jag blev gravid med R så var tanken att jag skulle jobba from. januari 2010-HP i maj, jag jobbade då bara kvällar så jag kunde vara hemma med Judith på dagarna och jobba sen när mannen kom hem. Tyvärr så föll en gubbe på jobbet över mig i v.25 och jag gjorde illa ryggen så mkt så jag blev sjukskriven.
    När jag väl jobbade(januari 2010-maj2010) så hade jag en tjänst på 56% och den tidigare tjänsten som min SGI baseras på var på 74% och för att komma upp i 74% tjänsten så tog jag ut 18% i FP lägsta nivå dagar.
    Sen denna gång så har vi snålat med FP eller det har vi gjort med båda barnen och nu så tar jag ingen FP alls uatn jag får ju sån tillfällig FP för allvarligt sjukt barn(och den tar jag 7 dgr/ vecka av), har jag "tur" så kan jag få denna penning kanske till sommaren 2012. När man har tillfällig FP för allvarligt sjukt barn så påverkas inte ens SGI om man tar ut 5dgr eller mer.

Jag ska tillägga att tiden mellan Judith fyllde 1(okt-09) tills jag började jobba (januari 2010) så tog jag ut 5 dgr/vecka men det var ju bara i 3 mån
  • IVFmamma
    Pigelinen skrev 2011-10-06 07:48:04 följande:
    undarar om du tänker somjag tänkte... att nu efter J behöver jag inte tänka på SGI, men det behöver jag fram tills jag börjar jobba heltid igen. Nu tar jag 4 dagar i veckan och när J är 1år så måste jag gå upp till 5 dagar ananrs får jag jättelite ersättning de 4 dagar i veckan som jag skulle tagit annars. Sen nästa höst kommer jag börja jobba deltid och då för att få behålla min SGI så måste jag fylla upp med föräldrardagar annars får jag jättelite om jag behöver vara hemma o vabba el blir sjuk.
    Jag har varit med R på sjukhuset och då har man tid och tänka på sånna här grejer som FP, egentligen ska man väl inte planera så långt fram i tiden. Ingen vet ju hur det känns om 2 år, då kanske jag är megasugen på att jobba plugga men min tanke är väl såhär:
    Att så länge R har cellgifter så kommer jag att ta ut tillfällig FP sen när de är slut dec-jan så hoppas jag att både jag och maken får fortsätta med det. Förhoppningsvis till sommaren 2012. R är då 2 år och bebisen 6 mån. From den sommaren så tar jag ut 5dagar/vecka av vanlig FP blandat med lägsta nivå dagar. Tex. 2 FP3lägstanivå.
    När bebisen fyllt 1i januari 2013 så fortsätter jag ta ut för bebis + R, vi har även kvar dagar för J som jag kan ta ut de dagar hon ej är på dagis.
    Sen tänker jag att R börjar på dagis HT 2013 och då är jag fft hemma med bebisen som är 1, 5 år. Jag fortsätter ta dagar för bebis och R/J tex. 2dagar bebis1dag R, 1dag J tills den lilla är 3-3,5 år. Kanske att jag går in och jobbar xtra på somrarna för att spara lite FP.

Sen längre fram får vi väl bestämma oss om det blir nån 4:a men först ska bebisen födas och R ska bli frisk så...
  • IVFmamma

Bra att du åkte in å kollade Katja, bättre 1 gång för mkt..

Jag ska få göra ett UL i början av december då R bara har 1 njure(det stackars lilla barnet har BÅDE leukemi och bara 1 njure) och han som är expert på barn och njurar ville kolla på denna bebis oxå även fast BM inte såg nått på RUL vilket hon gjorde på RUL med R.

Så jag kommer att få se lill*n 1 ggr till Skrattande

• IVFmamma
    Nuttans Mamma skrev 2011-10-10 14:04:19 följande:
    Aurora: Hehe toooora bebisar.. jag tror flicka ändå på 3,7 och 51 o hon kommer lite tidigare, typ 8/11 hehe...

Bejbi: Gör de något speciellt om de bara har en njure? Hur mår R?

Wiley: Mår flickan bättre?
    Nä de gör inget speciellt eller först såg de att njuren inte fungerade och då sa läkaren att det kunde ev. bli operation om den inte skrumpnade bort men på senaste UL som gjordes på hennes njurar så visade det sig att den vänsta njuren som ej fungerade hade skrumpnat bort(som doktorn ville) och den högra hade blivit lite större och försörjde för båda.
  • IVFmamma
    Wiley skrev 2011-10-10 15:23:23 följande:
    Katja: Bar gjort å kolla upp det. Jag åkte också in och kollade när jag kände sådär. Bättre det än att sitta hemma och oroa sig, det hinner man med ändå.

Hoppas att lilltjejen här hemma är på bättringsvägen...hon har jätte svårt att sova på nätterna, så idag var vi hos dr och kollade så att hon inte har nån inflammation utöver en vanlig förkylning, men det hade hon inte, allt såg bra ut. Bara vila och vänta...stackars liten.

Bejbi: Vet man vad det kan bero på att man föds med bara en njure? Är det vanligt? Låter som att du har rätt bra koll på framtiden när det gäller FK  Låter väldigt bra Glad   och skönt att vara hemma så länge, både för dig och för barnen. Hur går det för R?
    Ingen kan säga varför R bara har 1 njure, enligt läkaren så kan många människor leva med bara 1 njure utan att ens veta om det.
    Hur det går för R, ja vad ska man säga? Vet knappt fram eller bak idag, har en riktig PISS dag då jag inser att hon faktiskt kan dö.
  • IVFmamma
    Nuttans Mamma skrev 2011-10-10 21:22:17 följande:
    Aurora: Okej :OD Hur går tul til?
    Man kollar ung. samma som vid RUL= huvudets längd, man kollar bukens längd(eller är det bredd, blir osäker) och lårbenet. Sen räknar datorn ut strl på barnet. och så finns det väl nån medelmått på barn tex. att barn i v.30 ska väga si och så mkt.
  • IVFmamma

Min SF-mått låg med första barnet helt på kurvan men J var ändå en liten flicka. Hade inte jag bett om extra UL för att kolla bebisen(min mamma och svärmor har haft PSD i magen) så hade ingen upptäckt lilla Judith.

Läkarna pratade ett tag om att sätta igång mig i v.36 för att hon vara lite FÖR liten

• IVFmamma

Hon kom på BF+4(igångsättning pga för lite fostervatten) och vägde 2855g
    Bebisar ska väga ca. 2600g i v.36-37 och hon vägde då 2100g

Men jag får helt enkelt inte stora barn, de mår kanon i magen på alla sett och vis men "fettar" inte på sig
    Jag gissar att denna i magen kommer att väga ca. 2500g eftersom det blir plan.snitt innan BF

• IVFmamma

Har haft en dygn då bebisen knappt har rört på sig, kände mig faktiskt riktigt orolig men nu efter lunchen så har Maj-Björn fått fnatt. Så skönt det är när bebisen "vaknar" till liv!!

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4