Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Wiley skrev 2011-03-22 09:13:34 följande:
    Jemema: Fostret hade fått i sig massor med vatten av okänd anledning. Det har utretts länge och väl men vad jag vet så hittar de ingen förklaring utan det blir oförklarlig barnadöd.

Katja: Nej, jag har inte haft angelsound, då skulle jag bara blivit ännu mer nojjig och beroende av den. Och så tyckte jag att det var lite onödiga pengar att lägga ut. Däremot har jag babysense andningslarm nu, inte för att jag egentligen tror helt 100% på den, men den gör mig lugnare iaf så att jag kan sova på nätterna.

En fråga: Kan man få mens även när man ammar? Jag har nu fått en blödning. Jag helammar inte utan ger ersättning som tillägg. Var på efterkontroll för ett tag sen och då var allt ok. Vad skulle det annars vara för blödning, för avslaget har ju slutat för ett tag sen, trodde jag iaf.
    Jag fick tillbaka min efter 10v med första dottern, helammade henne tills hon var 8 v, sen delamning, dotter nr 2 helammades tills hon var 5 mån sen delamning. Fick 2 mensblödningar 2 mån i rad när hon var 7 veckor sen ingenting på 6 mån för att komma förrförra helgen när jag var magsjuk....
  • IVFmamma
    Pigelinen skrev 2011-03-23 21:10:14 följande:
    var idag på bvc o första läkarbesöket, Julia är snart 7v. och nu misstänker de att hennes höft knäpper. Så nu blir det remiss och om det visar sig vara så blir det skena dygnet runt i 6v... urch... vill bara veta nu vad som kommer hända. Och vi som har bokat en semestervecka i fjällen nu på lördag, känns ju inte som om man kommer kunna njuta av semestern om man ska gå och undra ifall det är något fel el inte på höften. Jag har fått rådet att ringa till sjukhuset imorgon o berätta att vi ska resa bort och se om vi kan få komma in redan innan helgen. Hoppas..
    Håller tummarna att ni slipper skena!! J hade oxå en knäppning i höften, upptäcktes redan på BB men vi klarade oss undan skena
    Nuttans Mamma skrev 2011-03-23 21:26:35 följande:
    Jag är jättetrött hela tiden, somnar runt 21-23, vaknar runt 8-9, så somnar jag igen vid 13-14 och kan sova till 18 och säkert mer.. är det normalt? Tvillingar? Järnvärde redan?
    Jag har ju upplevt både 2 singelgraviditeter och 1 tvillinggraviditet och den enda skillnaden var att jag spydde konstant under tvillinggraviditeten, från v.7-13 non stop, vaknade av att jag var tvungen att gå upp och äta nyponsoppa för att 10sek senare spy upp den, spyorna lugnade sig i v.13(då förstod jag att det var nått fel då spyorna försvann över 1 natt)Men de kom tillbaka och höll i sig  till v.25*pust* . Men med den singelgraviditeten som blev MA så spydde jag redan innan jag ens gjort gravtestet, jag var fortfarande på ruvarstatus alltså. Så för mig har det inte varit nån skillnad.. Men de säger väl att det är jobbigare med 2 st., att man får dubbelt så mkt graviditetshormon
  • IVFmamma
    Nuttans Mamma skrev 2011-03-23 22:31:38 följande:
    Aurora: Kan ringa SU :O) Kan väl inte skada iaf...

Bejbi: Men det är nog iofs väldigt individuellt också med gravtecken o hormoner... men man kan inte redan har lågt järnvärde?

Kanske du vet Aurora, då jag vet några blir rekommenderade järntabletter hela tiden under sin gbp-op! VUL är ju snart iaf.. så är jag ff lika trött imorgon så kan jag väl lika gärna avvakta, vill ju inte vara till besvär!
    Nä lågt järnvärde är det nog inte men man vet ju aldrig , jag har börjat äta järntabletter runt v.25 i mina graviditeter och det är som du säger, alla graviditeter är ju individuella
  • IVFmamma

Idag fick jag en sånn där barnlöshets-flashback. En kompis ringde som jag har känt i sisådär 5 år, hon har en pojke född nov-09 som kom till på 2:a försöket, försök nr 1 blev MA. Vi pratades vid förra året när pojken fyllde 1 år och vi pratade bla. om graviditeter osv. och hon sa att hon kände sig stressad och ville bli mamma igen då hon inte ville vara så gammal. Och hon nämde oxå att hon misstänkte att hon var gravid igen men att det skulle vara FÖR omöjligt och FÖR löjligt om det vore så iom att hennes man hade varit hemma 1 natt typ 3-5 dagar innan ÄL. Minns t.o.m att hon sa: "Inte en chans att spermierna kan hänga sig kvar så länge"
    Så ringde hon idag och frågade hur jag mådde osv. och hon frågade om jag var gravid igen vilket jag inte är och då förstod jag och frågade henne och självklart var hon det. Hon hade blivit gravid på det dära omöjliga försöket och var nu i snart v.19. Och för att försöka muntra upp mig så sa hon: "Åhh vad jag önskar att jag kunde ge dig lite av min fertilitet", hon är absolut världens finaste och goaste människa men ibland kommer det lite "plumpa" saker. Som tex. nån gång diskuterade vi preventivmedel och jag sa att det där behöver vi inte fundera över och hennes reaktion blev då: "Åhh jag är så avundsjuk på dig, jag skulle oxå vilja ha det så" Sen insåg hon vad hon hade sagt och bad om ursäkt då hon insåg hur fel det blev.

Jag kunde inte hålla tårarna borta när vi hade lagt på luren, usch vad jag hatar hatar hatar(jag vet atta hatar är ette starkt ord men jag använder det iallafall) att det fortfarande river i bröstet när jag hör om andra gravida...

• IVFmamma
    Pigelinen skrev 2011-03-25 13:24:12 följande:
    Där är vi helt olika. Jag blir grymt glad för alla som lyckas bli gravida, blir dem de naturligt så tycker jag att det är extra roligt. Att vi nu fått två små mirakel känns så fantastiskt o jag bara njuter för fullt. Nu bryr jag mig inte längre att vi inte kan få barn på naturlig väg, allt har ju ordnat sig
    En stor del av mig känner precis som du,kanske inte att jag är xtra glad utan jag känner mig lika glad för alla som blir gravida oavsett vilket sätt det är. Men en viss del av mig känner en avundsjuka, kanske för att jag känner att jag inte är färdig med mitt eget barnagörande utan skulle gärna ha 1 gärna 2 till. Men det är sen STOOOR skillnad mot hur jag kände innan J kom. 
    Men jag ska träffa henne imorrn och det ska bli väldans roligt då hon är en riktigt fin vän.

Ja visst är de fantastiska våra fina barn, våra underbara mirakel!
  • IVFmamma

Aurora79: Du och jag verkade ha liknande "problem" får jag fråga om det är ngt fel på din make oxå?

Har du isåfall fått prova pergotime eller annan ÄLstimulerande medicin innan ni gjorde IVF?

För alla som jag pratar med verkar ha provat Pergotime eller annat ÄLstimulerande innan de gjorde IVF även fast de inte har hittat ngt fel på kvinnan.

• IVFmamma
    Aurora1979 skrev 2011-03-28 14:58:03 följande:
    Bejbi: Vilka problem tänker du på då?? Jag har ju "bara" förhöjt TSH och äter Levaxin mot det. Hos oss är det manlig faktor som är problemet (inga spermier i utlösningen). Han har en kromosomavvikelse som troligtvis är anledningen till avsaknaden av spermier. Som tur är har vi hittat dugliga spermier i en av testiklarna.

Katja: Mvc-besöket var redan förra veckan men det gick bra antar jag?! =) Tog alla prover, fyllde i pappret med alkoholvanor berättade om alla krämpor som kan vara av betydelse. Sen fick vi tider ända in i augusti.
    Aha jag fick för mig att du hade samma som jag, gränsfall till PCOs och det var 1 av anledningarna till eran IVF
  • IVFmamma
    Aurora1979 skrev 2011-03-28 21:06:09 följande:
    Bejbi: Ja jag vet inte.... fast jag har ju egen ägglossning och regelbunden mens.
    Jag hoppas att du förstår att jag inte menade ngt illa med min fråga om "problem". Nio av 10 som jag känner som har haft problem att få barn har fått prova pergotime innan fast de inte har haft problem med ÄL eller mens och därför så frågade jag.

Ibland tror jag nämnligen själv(kanske hjärnspöken) att jag har värre PCOs än vad läkarna har sett,bara en känsla jag har.
  • IVFmamma
    Nuttans Mamma skrev 2011-03-29 17:02:54 följande:
    Jag får komma till mvc i Falköping :O) Vad skoj.. dom verkade trevliga där.. Lillhjärtat var hela 9,5 mm nu också, växer o frodas fint.. Blödningen kunde bero på att man idag såg en fostersäck till men inget foster, så, den hade väl börjat utvecklas men slutat. Och jag kunde eventuellt förvänta mig större blödning. Dock ingen fara för Bebis Nr.1 :O)

Wiley, tack snälla :O) {#emotions_dlg.flower} Ska ni eller har ni gett er på syskonförsök, svara inte om du inte vill....
    Stort stort grattis igen!! Underbart!!
    Wiley skrev 2011-03-29 16:19:13 följande:
    Bejbi: Så känner jag också och det är inte för att jag inte är glad för andras skull eller inte lycklig över vårat lilla mirakel, men på nåt sätt har jag svårt att komma över det här med att vi inte kan få barn på naturlig väg. Det gör ju också att antalet barn är begränsat för vår del medan andra kan bara "hoppsan så det blev". Jag vet att livet är orättvist och jag är långt ifrån ensam i IVF träsket men jag kan liksom inte vara 100% ärligt glad när jag hör folk berätta om sina oplanerade tillskottObestämd.

Men hursomhelst är jag oerhört lycklig och tacksam över vår underbara dotter!!! Hon är verligen det finaste miraklet på denna jord.
    Jag hör själv hur dubbelt hela det här låter...

Katja: Grattis till ett litet hjärta, nu ska det växa till sig i några månader och sen har ni också ett mirakel i famnen. Härligt!!!Hjärta
    Skönt att det inte bara är jag!! Och det är mina barn så är de finaste miraklerna på denna jord
    Jag kom på själv en sån bra beskrivning hur det känns. Det är som ett sår på själen som har en skorpa över sig, såret är väldigt litet men det finns där och jag märker inte av det förrens nån pillar bort skorpan(jag får ett gravbesked) och det börjar svida kanske t.o.m blöda. Men väldigt snabbt bildas det en skorpa igen och jag märker inte av såret. Förstår man hur jag menar??
    Det känns som om jag är oxå ännu mer begränsad iom mina KS, nu vet jag sånna som har gjort 10 KS men det är VÄÄÄLDIGT ovanligt. "Normalt" är väl 3 st.
Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4