• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Jemema, första dottern sov i vår säng mellan oss tills hon var 2 typ. Sedan lyckades vi få över henne till spjälsängen. Försöker motivera henne att sova i sin egen säng nu på sitt rum vid 3 men det fungerar inte så bra. Så hon har sovit inne hos oss i alla år. Just nu sover hon och pappa i gästrummet då jag och minstingen har sängen för oss själva. Nu är minsta dottern 3v och jag är nöjd de nätter hon kan sova själv bredvid mig. Men senaste veckan har hon sovit på mig - enda sättet att få henne att sova längre stunder. Å nej - än så länge har jag inte lyckats få henne att sova i spjälsängen. Så vi får väl se vad det blir framöver. Vågar inte ha båda döttrarna i sängen mellan oss. Å jag vill inte det heller, för då kommer jag och mannen inte få plats iom att barn har en besynnerlig förmåga att tränga ut oss vuxna till kanterna på sängen och ta beslag på hela sängen

Här flyter dagarna på rätt bra faktiskt. Var på BVC igår för ny vägning och mätning. På tre veckor har lillfisen vuxit 4,5 cm, snacka om att hon legat i Nu väger hon 5012 g (4415g var utgångsläget). Så det går snabbt i svängarna här. Nu är jag glad att helgen börjar närma sig för att få lite variation i livet. Blir mycket bärande, och iom att jag får sova med dottern på mig så känns det inte som jag har någon egentid precis. Nästa helg så ska jag åka ner till mina föräldrar i Skåne. Ska bli såååå skönt att komma bort några dagar och få lite variation i livet.

• Fru Z

Wiley, vad jobbigt med amningen. Säger som Blåbärsbumlingen har du testat napp? För mina två döttrar är/har varit snuttiga båda två och nappen är den enda räddningen för mig. Amningen har även blivit bättre också har jag märkt.

Det går hyffsat bra med sömnen här för mig. Får passa på att sova lite extra under de dagar som äldsta dottern är på dagis. Å det komiska är att det går lättare på dagen att få lillfisen att sova "på egen hand". Vet inte vad det kan bero på - om det är ljuset och ljuden i kombination kanske... Lite komiskt iaf

Ang förskoleplats. Här i Skövde så får vi ställa oss i kö först 6 månader innan vi vill ha platsen, men vi kan anmäla oss tidigare. Säkert olika från kommun till kommun. Här brukar de annordna info-träffar och förklara hur det fungerar och presentera de olika förskolorna. På vissa får man komma och göra "studiebesök". Hur länge har ni planerat att vara hemma? När tänker ni starta med dagis? Vi kommer nog köra som förra gången och starta med dagis i augusti 1,5 år efter födelsen. Dagiset som vi har vår äldsta dotter på är väldigt populärt, men en fördel nu är iaf att syskon har förtur så vi hoppas att det kommer finnas plats för lillfisen också när det lider. Vi har 1 min gångväg till dagis så det är väldigt smidigt med hämtning och lämning

• Fru Z

Wiley, tips är att köpa en "napprem". Du fäster en klämma i barnets kläder och nappen i andra ändan, så ramlar inte nappen så långt när du bär runt. Jag fick som tips med förra barnet ang napp vid sömn, så kan man låta barnet nästan somna in innan man plockar ut nappen. För då somnar inte den in djupt med nappen och kommer inte sakna den. Kan väl säga att den inte är så lätt att ta den i "rätt" ögonblick, men det fungerar när man lyckas. Vår dottern spottar också ut nappen bitvis, det är som hon inte får rätt teknik efter att ha ammat. Sedan ibland vill hon helt enkelt inte ha den, så då får jag ge mig Dottern går på Igelkottens förskola, det är ute i Igelstorp. Det är mycket nyinflyttning av barnfamiljer här så av den anledningen så är det trångt här ute. Sedan är de duktiga och engagerade fröknar här. Vi är väldigt nöjda med dagiset i det stora hela. När barnen blir äldre så går de ut i skogen två gånger per vecka och kör mulleskola, vilket jag tycker är helt suveränt.

Dazazz, skönt att det är enklare att vara hemma med två. Jag själv har inte bestämt mig än vad jag tycker än Vänner till mig kommenterar dock oftast att ha två barn är jobbigast, när sedan trean kommer så blir det mycket enklare. Iom att de två äldsta då leker med varandra och man kan fokusera på minstingen på ett helt annat sätt än vad man kunde göra när man "bara" har två barn.

• Fru Z

Förresten, är det någon här inne som har någon erfarenhet av en Bumbostol? http://www.littlekidscorner.se/sv/product/2059/Bumbostol-Aqua Såg dessa när äldsta dottern var en aningens för gammal för att det skulle vara intressant att köpa. Men nu funderar jag på att skaffa en sådan här, men frågan är om det är ett bra köp eller bara dumt. Vi tänker ju inte ha fler barn sedan... 

• Fru Z

Tack för era svar gällande Bumbon, ser så bra ut men skenet bedrar tydligen. Lägger pengarna på något bättre helt klart

• Fru Z
    IVFmamma skrev 2011-02-26 19:43:18 följande:
    Attans att jag inte läste tråden tidigare idag, jag var nämnligen på klädbytardag i stenstorp, de hade BILLIGA bamboostolar, tror de kostade 40kr
    Tja 40 kr hade ju varit helt ok att testa den ändå :)
  • Fru Z

Grymtis, vad skoj med sådana renoveringsprojekt! Å äldsta dotterns rum blev ju väldigt fint. Vi gjorde äldsta dotterns rum i somras, så nu får det dröja ett litet tag innan vi tar tag i nästa barnrum. Vi ska göra stora projekt nu framöver, badrum. Två måste projekt tyvärr... Men, blir nog fint när det blir klart Kul med hus, men mycket stök är det

• Fru Z

Bullen, vad jobbigt att det är så segdraget. Hoppas att ni kan komma till avslut snart så att ni kan satsa på nytt igen - alltså missförstå mig rätt - fokusera på positiva saker istället.

Bejbi, det är hemskt när de tankarna/känslorna kommer. Men det är väl inte helt konstigt eg. Med den resa ni/vi har haft så är det väl ok att få känna så. Jag själv har fått sådana "flaschbacks" några gånger. Främst när det är folk som bara behöver nysa för att bli gravida. Men nu går humöret snabbt upp igen - tack å lov.

Jemena, roligt att knytet växer på som den ska. Tänk inte så långt kvar nu innan ni får träffa den IRL

• Fru Z
    Wiley skrev 2011-03-02 17:36:10 följande:

Vad mycket flickor som kommer till världen i år

Girl power

Fick höra att via ivf så är det ökad chans att få tjej. Normalt föds det tydligen 106 pojkar på 100 tjejer enl. statisiken
  • Fru Z

Wiley, jag har PCO och jag blev "spontant" gravid efter vårt första IVF-barn. Körde med Clearblues ägglossningsmonitor och på andra cyklen jag testa den så fick jag utslag för ÄL. Var en vild chansning för jag hade def inte regelbunden mens å när man läser CB:s beskrivning så ska inte PCO:are använda deras manick, iaf är det inte så stor säkerhet att den fungerar för oss. Förresten så har jag en vän som blev gravid via IVF samtidigt som jag gjorde mitt försök också, och hon har nu även fått ett andra barn - å detta helt spontant, utan IVF hjälp. Deras diagnos var oförklarlig barnlöshet.

Ang. MVC och preventivmedel. Jag svarade också att jag skulle vara den lyckligaste i hela världen om vi lyckades på egen hand (å tänka sig det gjorde vi ju också ). Men sanningen å säga så brukar det ta lite tid innan jag blir sugen på att ha sex efter graviditet och förlossning. Så det är det bästa preventivmedlet. Men denna gången så ska jag svara annorlunda på frågan och tacka ja till hjälp. Fast frågan är vad jag ska välja. Har hört att p-piller ska vara bäst för oss med PCO, att kroppen mår bäst av det typ... Någon som har bättre koll på det än jag? Oavsett så ska jag nog inte börja med något "medicin" förrän jag börjar avsluta amningen. Tydligen ger vissa sådana bismaker på bröstmjölken har jag läst.

Här har det varit sjukstuga hemma hos oss. Storasyster har haft feber i två omgångar. Mannen åkte därmed dit också. Jag och lillan har dock klarat oss. När febern var över så åkte vi ner till Skåne, men tydligen plockade vi med oss baciller ner så mormor och morfar åkte dit och låg deckade flera dagar. Så nu börjar alla repa sig på nytt, så nu hoppas jag att det är slut med sjukstugan här på ett tag. Är rätt sleten själv nu efter att ha fått ta stora passet i stor sett själv med barnen. Men, men så länge lillfisen håller sig frisk å även jag så är det mycket positivt. Hepp, dags att sova. Imorgon är det BVC-besök. Få se vad som hänt de senaste två veckorna.

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4