• Wiley

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Bejbi: Guuud så underbart, sitter här och lipar...Hjärta

Bullen: Skönt med goda nyheter

• Wiley

Katja: Grattis och välkommen, det var på tiden. Nu ska du vara här för att stanna, ok? Lycka till.

Haz: Du måste sätta in en bild på de fina muffinsarna när du är klar med de Du är helt otrolig på pyssla och greja, önskar jag hade samma driv i mig.
    Här har lilltjejen blivit riktigt förkyld och äjtte täppt, stackars litenGråter, har så svårt att andas och sova och är så olycklig på nätterna. Har gett henne näsdroppar och försökt suga ut det värsta, vad mer kan jag göra, förutom att trösta och tröstaHjärta ? Typiskt nu när mannen är iväg också, blir lite långa nätter....

Längtar: Vilke stor kille! vår tjej har precis kommit upp i 5kg och vi har gått över till strlk 62 i kläder. Och hon är 2,5mån.

• Wiley

Aurora: Grattis och välkommen.
    Härligt att se lite nya "ansikten" i den här tråden, har saknat det Glad

• Wiley

Aurora: Se tiden an, det blir säkert bättre hon behöver bara tid på sig. Försöker själv tänka så också, säger det till mig själv varje dag eftersom sen vi fick barn har inte min syster velat höra av sig alls eller ha någon som helst kontakt. Hon förlorade sitt barn under förlossningenGråter för 2,5 år sedan och jag vet att det är oerhört smärtsamt för henne nu att vi fått barn. Särskilt då de inte lyckats bli gravida igen efter det som händeRynkar på näsan.

Jag hoppas så mycket att hon en dag ska kunna glädjas åt att vara moster och umgås med vår dotter för att hon verligen vill. Visst känns det konstigt men man får respektera andras känslor oavsett hur udda de kan verka för en själv.

• Wiley

Katja: Jag var orolig hela graviditetetn är sån av mig. Först tänkte jag att när jag varit på VUL så blir jag lugnar men inte. Sen tänkte jag att när jag väl känner fosterrörelser, då kommer det att vara lugnt, men istället började lyssna och jämföra rörelser och blev orolig så fort det inte röröde sig där inne.
    Men sån är jag - orolig, hoppas du är coolare. Jag kände inte några fosterrörelser förrän ganska sent typ v2.3 el 24 och inte syntes det mycket på magen heller förrän då.

HaZ. Det är helt lugnt, du trampar inte mig på tårna. Jag har faktist försökt ringa och prata med henne, tänkt att jag ska inte ha någong stolhet ivägen för att ringa. Men det funkar inte att prata med henne per tel. just nu iallafall. Jag tror isf att vi skulle behöva träffas. Får ge det lite mer tid...

• Wiley

Jemema: Fostret hade fått i sig massor med vatten av okänd anledning. Det har utretts länge och väl men vad jag vet så hittar de ingen förklaring utan det blir oförklarlig barnadöd.

Katja: Nej, jag har inte haft angelsound, då skulle jag bara blivit ännu mer nojjig och beroende av den. Och så tyckte jag att det var lite onödiga pengar att lägga ut. Däremot har jag babysense andningslarm nu, inte för att jag egentligen tror helt 100% på den, men den gör mig lugnare iaf så att jag kan sova på nätterna.

En fråga: Kan man få mens även när man ammar? Jag har nu fått en blödning. Jag helammar inte utan ger ersättning som tillägg. Var på efterkontroll för ett tag sen och då var allt ok. Vad skulle det annars vara för blödning, för avslaget har ju slutat för ett tag sen, trodde jag iaf.

• Wiley
    IVFmamma skrev 2011-03-25 12:37:43 följande:

Idag fick jag en sånn där barnlöshets-flashback. En kompis ringde som jag har känt i sisådär 5 år, hon har en pojke född nov-09 som kom till på 2:a försöket, försök nr 1 blev MA. Vi pratades vid förra året när pojken fyllde 1 år och vi pratade bla. om graviditeter osv. och hon sa att hon kände sig stressad och ville bli mamma igen då hon inte ville vara så gammal. Och hon nämde oxå att hon misstänkte att hon var gravid igen men att det skulle vara FÖR omöjligt och FÖR löjligt om det vore så iom att hennes man hade varit hemma 1 natt typ 3-5 dagar innan ÄL. Minns t.o.m att hon sa: "Inte en chans att spermierna kan hänga sig kvar så länge"
    Så ringde hon idag och frågade hur jag mådde osv. och hon frågade om jag var gravid igen vilket jag inte är och då förstod jag och frågade henne och självklart var hon det. Hon hade blivit gravid på det dära omöjliga försöket och var nu i snart v.19. Och för att försöka muntra upp mig så sa hon: "Åhh vad jag önskar att jag kunde ge dig lite av min fertilitet", hon är absolut världens finaste och goaste människa men ibland kommer det lite "plumpa" saker. Som tex. nån gång diskuterade vi preventivmedel och jag sa att det där behöver vi inte fundera över och hennes reaktion blev då: "Åhh jag är så avundsjuk på dig, jag skulle oxå vilja ha det så" Sen insåg hon vad hon hade sagt och bad om ursäkt då hon insåg hur fel det blev.

Jag kunde inte hålla tårarna borta när vi hade lagt på luren, usch vad jag hatar hatar hatar(jag vet atta hatar är ette starkt ord men jag använder det iallafall) att det fortfarande river i bröstet när jag hör om andra gravida...

Bejbi: Så känner jag också och det är inte för att jag inte är glad för andras skull eller inte lycklig över vårat lilla mirakel, men på nåt sätt har jag svårt att komma över det här med att vi inte kan få barn på naturlig väg. Det gör ju också att antalet barn är begränsat för vår del medan andra kan bara "hoppsan så det blev". Jag vet att livet är orättvist och jag är långt ifrån ensam i IVF träsket men jag kan liksom inte vara 100% ärligt glad när jag hör folk berätta om sina oplanerade tillskottObestämd.

Men hursomhelst är jag oerhört lycklig och tacksam över vår underbara dotter!!! Hon är verligen det finaste miraklet på denna jord.
    Jag hör själv hur dubbelt hela det här låter...

Katja: Grattis till ett litet hjärta, nu ska det växa till sig i några månader och sen har ni också ett mirakel i famnen. Härligt!!!Hjärta
  • Wiley

Aurora: Åh, stoort grattis tll ett  starktHjärta! Vi gjorde KUB-testet och betalade för det själva. Vi kände att efter allt vi gått igenom så ville vi försäkra oss om att fostret intehade några skadliga anlag. Det som jag tykcte var jobbigt var att man måste ta ställning till vad man ska göra om man får ett negativt besked.

Katja: Vår lilla tjej är nu ganska exakt 3mån, så än så länge har vi inte gett oss på syskon. Är ändå rätt sugen redanFlört. Man ska enligt SU:s reler ha slutat amma innan man ger sig på det försöket, så vi får nog vänta ett tag till.

Bejbi: Det var bra beskrivet, känslan med ett sår på själen, jag fattar. Det är typ så jag också känner, smärtan finns där långt inne nånstans, och man tänker inte på det heller särskilt ofta, förrän det kommer på tal.

Laelia: Tänk att det är bättre att den rör på sig än att den är stilla och skapar massa oro. Hoppas det ändå bara är en period så du inte behöver gå resten av tiden med en vilding i magen. Vi kallade vår tjej för "monster" hela graviditeten

• Wiley

Jemema: Kul, grattis, redan v.38!!!
    Vi köpte en begagnad bärsjal på blocket och den var guld värd. Jätte bra verkligen. Vår tjej kom till ro och somnade nästan med en gång när hon fick sitta i den, men det är väldigt olika med barn och så är det ju 5m tyg att vira runt sig, inte helt praktist alla ggr, tar lite tid att få in den rätta snitsen. De lär ut det på BB om du frågar de.

Nu när hon är 3mån funkar baby björn bärsele bättre, nu vill hon inte alls var i sjalen längre, antagligen för att hon inte kan se så bra därifrån. hon har blivit så nyfiken så att det är svårt att amma henne för att hon vill se sig omkring hela tiden.

• Wiley

Dazazz: Tack för tipset! Tänk att jag inte ens tänkt på detFörvånad ska genast prova med tjejen imorgon Kul då kan jag fortf ha användning för sjalen.

Haz: Vad fint! Du är så himla pysslig, hmm...riktigt såna konstverk bjuder vi nog inte på vår dotters dop. I och försig har jag några månader på mig att öva eftersom hon inte ska döpas förrän i juni

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4