• Wiley

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

När ska man börja tänka på förskoleplats?

• Wiley

Vi har provat lite med napp men hon spottar ut den överallt ( om inte jag håller fast den i hennes mun) utom i vagnen, där duger den bra. Fast sugbehov har hon nog, hon blir ibland nästan hysterisk när man stoppar in nappen, och suger så ivrigt att den flyger ut ganska snart igen.

Sen finns det tusentals olika nappar, vet ju inte vilken man ska välja. Just nu har vi ett gäng hemma men eftersom hon än så länge spottar ut alla så vet jag inte vilken man ska satsa på att truga.

Jag har inte velat ge henne napp på nätterna eftersom hon tappar den hela tiden och vaknar då och jag får springa där och stoppa tillbaks den hela tiden. Funkar napp för er även på nätterna?
    Ska ge nappen en chans till, tack för ert stöd

Vi ahrtänkt att hon ska börja på förskolan runt 1,5 års ålder. Får höra med kommunen vad som gäller.

Haz: vilken förskola går din äldsta på? Jag har tidigare jobbat på flera förskolor i Skövde, så är lite nyfiken eftersom du skrev att hon går på en populär förskola

• Wiley

Vår guddotter hade en bumbo, men de tyckte att hon kom så långt ifrån allt när hon satt i den och kunde inte riktigt "vara med", de tyckte inte heller att den var värd pengarna.
    Det blir lite som en grop de små sitter i, fast å andra sidan sitter de väldigt stabilt i den. Man kanske kan hitta billigare begagnade.

Igelstorp har jag inte nån erfarennheter av, jobbade en del i skultorp. Kul att ni är nöjda med valet av förskola. Mulle verksamhet är kul för både stora och små brukar vara uppskattat.

• Wiley

Bejbi: Usch vad jobbigt, känner igen de där känslorna och antar att de aldrig försvinner helt. Har en jämngammal kopis som ska ha sin trea snart och vi har precis lyckats få vår första. Och visst är man så oerhört tacksam och lycklig för det man har men känslorna finns kvar där inne.

Bullen: Fy så trist, stackarn. Skickar stora kramar och hoppas att det snart ljusnar.

Jemema: Åh, vad roligt, så spännande att snart få träffa den lill* vet ni vad det blir för kön?

• Wiley

Är det ngn som har erfarenhet av "vyssan lul fötter" till sängen, ni vet såna som gör att man kan vagga sängen.
    Svara gärna snart, tänkte ev köpa såna idag.

• Wiley

Laelia: Tack för ett snabbt svar. Investerade i såna idag och ikväll ska mannen få  montera på de, så får vi se om det blir bättre nattsömn i egen säng framöver för lilltösen. Så att även föräldraran kan få sig en blund

• Wiley

Vad mysigt med sång och bus. så härligt när de börjar var med och göra rörelser själva Hjärta

Har ni några tips på bra skivor med barnmusik?

Nu har vi monterat fötterna på sängen och jag är riktigt nöjd med de och lilla verkar tycka att det är rätt skönt att bli gungad

• Wiley

Bullen: Usch vad jobbigt  att vara så trött, förstår precis. Har själv yckats få bara 4tim sömn. Skönt att blödningen upphört.

Ego: Var på efterkontroll igår. Jag stör mig lite på att BM direkt började prata om preventivmedel Skrikandes, ingen skulle vara gladare än jag  OM vi lyckades bli spontant gravida och jag påpekade det för henne också, att det här var en IVF graviditet, men hon verkade inte alls lyssna på det.

Förresten så resonerar vi just nu som så att vi vill inte att det ska vara alltför lång tid mellan syskonen om vi nu någonsin får syskon. Därför tänkte vi dra igång med syskonförsök hyfsat snart, när det känns ok. Och preventivmedel verkligen inget för oss just nu,men tydligen är det viktigt på MVC.

Annars så växer lillan, var på sitt första läkarbesök i veckan och hade verkligen skjutit i längd! Blir väl lång och smal som sin far antar jagGlad.

• Wiley

Är det fler som blivit spontant gravida efter första IVF barnet här?
    Varför har ni gjort IVF, jag menar har det berott på mannens "dåliga kvalitet" eller på er? Jag undrar bara för att veta hur stor sannolikhet det är att vi ev skulle lyckas på egen hand.

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4