• Laelia

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Katja  o Aurora:
    ACO Vitamineral Kvinna är den som innehåller mest folsyra och mest järn av de märken som finns på Apotek och man behöver bara ta en per dag. Järntillskottet i vitamintabletter räcker inte till när barnet börjar nalla på järndepåerna, utan då får man ta till starkare varor
    Trötthet, extrem trötthet, är nog det vanligaste gravidsymtomet i början, det avtar efter ett tag och kommer tillbaka mot slutet.

Grymt:
    Hoppas du får tag på läkartid innan semestern! Håller tummarna att det inte behövs någon skena!

Bejbi:
    Något sent kanske, men gud va gulligt det var när din lilla tjej sa att hon älskar dig! Inte ett öga torrt...

• Laelia

EGO:
    Jag har blivit sjukt trött nu! Vet inte hur jag ska orka genom dagarna!
    Precis som vid förra graviditeten så bär jag barnet högt och livmodern trycker mot kroppspulsådern. Jag är yr och känner mig otäckt svimfärdig hela tiden, värst när jag sitter. När jag ska sova halvsitter jag för att inte känna mig illamående, det blir inte många timmars sömn precis. Idag har jag vart vaken sedan kl 3, likadant hela denna veckan.....
    Jag måste gå ner i tid nu, trots att jag förvarnat jobbet att det kan bli likadant den här gången så känns det jättejobbigt att säga att jag ska gå ner i tid, börjar lipa när jag tänker på det. Förmodligen av trötthet, för det är inte så att jag skulle sakna jobbet så mycket.....

Min BM tyckte jag skulle gå till vårdcentralen och försöka få sjukskrivning, tror ni det är möjligt?
    Själv är jag tveksam att läkaren sjukskriver. Efter hur lång tid går FK in med sjukersättning?

FK lär ju aldrig godkänna en sån sjukskrivning...

• Laelia

Dazazz:
    Vet att jag läste om ett par i Trollhättan som fick beviljat detta pga någon genetisk sjudom hos första barnet, dom borde i så fall tillhört SU om det nu görs där. Dom fick barn med ivf och det var någon screening, minns inte helt men jag tror det hette PGD (???). Det kanske inte är samma? Som sagt är jag mycket osäker på förkortningen och allt runt omkring, så mitt svar hjälper dig kanske inte

Haz:
    Tack! Tråkigt att behöva 50% när 25% borde räcka i mitt fall med! Om man inte får sjukpenning godkänt så kan man väl ta föräldradagar i efterskott då, antar jag, annars sjunker SGI?
    Fast jag fick just reda på att den tjänst som jag tillfälligt går på kommer bli en fast tjänst och det blir inte jag som får den, antagligen pga min otajmade graviditet. Jag känner mig rätt besviken - så jag kan lika gärna bara jobba 50% sista 5 veckorna!

• Laelia

Katja:
    Åhhh, vad du skräms! MEN grattis grattis grattis till att se ett litet tickande hjärta!!
    Klart du ska åka på VUL imorgon, det känns alltid bra att få allt dubbelkollat
    SU måste nog bekräfta om det är en eller två eftersom dom satt in två, det står alltid med på det pappret man får med sig från SU, singel- eller tvilling-graviditet typ.

• Laelia

Katja:
    Min åsikt är att UL inte är farligt! Utomlands i Tyskland, USA m fl gör man betydligt fler UL under graviditeten och då borde det framkommit om det skulle vara farligt.
    När min mamma väntade mig höll man precis på att ta fram mått för statistik för att kunna använda UL som man gör idag med RUL, tidsbestämning och viktuppskattning. Hon var med, med mig som försöksobjekt och gick på ca 15 UL.
    Jag känner mig hyfsat normal efter den starten i livet!

• Laelia

Grattis Aurora! Skönt för dig att kunna slappna av lite nu!

• Laelia

Idag är det någon som försöker bygga om invändigt i min kropp!
    Jösses vilket liv det är!
    Den har legat med huvudet ner någon vecka nu, men idag ska den tydligen ännu längre ner. Min urinblåsa (?) får ordentliga körare och jag har trott jag ska svimma av smärta ett par gånger. Samtidigt tar den spjärn åt ALLA håll, kan en så liten bebis verkligen trycka åt samtliga håll i livmodern???
    Hoppas det inte fortsätter så här tills den är hela vägen nere, då vet jag inte hur jag ska stå ut med detta lilla monster i magen
    Nu kan det inte finnas nån tvekan denna gången, detta barnet KAN omöjligt ligga i säte, som vår tjej gjorde. Vi ska få ett extra UL i v37 för att kolla vilken bjudning som bebisen har, så då lär vi få veta om inte annat.

Grymtis:
    Var det inte din tjej som bökade så otroligt under ett par veckor? Hur länge höll det på? Var det precis innan fixering?

• Laelia

Aurora:
    Jag har inte gjort KUB, och hade förmodligen inte gjort det om möjligheten fanns i vår stad heller.  Mina embryon är "tillverkade" då jag var 30 år och risken för downs är inte så stor då. Om jag vart över 35 år och embryona från samma ålder hade jag gjort undersökningen.
    Men jag tror att man ska ställa sig på de svårigheter det ger när man måste välja. En kompis till mig gjorde KUB, hon är 34 år och fick dåliga resultat. Hon mådde jättedåligt resten av graviditeten och tvekade jättemycket om hon gjort rätt som behöll barnet, hon var jätteorolig att något skulle gå fel. Hon är helt säker på att det inte är värt det! Hennes barn var friskt och hela processen var totalt onödig. (Hon hade inte så dåliga värden att man rekommenderade fostervattenprov).

Wiley:
    Visst är det skönt att veta att monstret lever! Och det gör det sannerligen idag med! Det är bara så stor skillnad, från att ha varit ett rätt lugnt barn till att totalt misshandla mig inifrån - hu, ett riktigt monster har det blivit!

• Laelia

Katja:
    Det är helt lugnt att ta proverna senare! Det viktigaste är att det blir gjort i tid innan v20-24, det är då järndepåerna brukar börja sjunka. Övriga prover som tas är inför förlossningen blodgrupp, hiv, syfilias och ett streptokock-prov tror jag att det är, dessa provresultat ska med till förlossningen.

Bejbi:
    Jag förstår lite vad du menar med dina tankegångar runt era embryon och att försöka själva innan. Vi funderade lite fram och tillbaka innan vårt fet. Det slutade med att jag inte orkade gå in i det jobbiga kring att försöka själva, den stora besvikelsen efter varje försök, vilket störde vårt sexliv otroligt mycket! Därför struntade vi att försöka själva och då har vi inte ens något verifierat fel alls, men troligen skadade äggledare som är för stela för att kunna fånga upp ägg.

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4