• kasa01

Mola/Druvbörd

Hej alla,
    Blev orolig att tråden avslutats, hur länge får den "leva"? Dags att skapa ny?
    Epelino, hur mår du? Vad händer? Känns jätte olustigt att ine läsa något ifrån dig, du som hela tidien varit så positiv. Kan inte ens tänka mig hur jobbigt det måste vara för dig, hoppas varje dag att det ska stå några ord...

• kasa01

Hej Alla!
    Vill verkligen inte att tråden ska försvinna, är det någon som vet hur man förnyar? Detta är ju den tredje omgången på samma tråd, det känns som att behovet för den inte minskar.
    Wanna, tycker också att det är konstigt att din mens inte kommer. Det finns medecin som stimulerar ägglostning, men vet inte om man  vill unvika det för "oss" molor. Annars vet ja att sex också stimulerar det, så testa!
    Jag har äntligen efter 6 månader fått ner mina värden. Har tjatat mig till att få börja ny IVF i höst, och fått igenom det Skrattande. Risken att jag får cancer om mina graviditets hormoner stiger kommer ändå alltid finnas (eftersom jag hade komplett mola), jag tror inte på det där med 1 år. Kroppen vet ju inte att det gått ett år eller ej, det är bara rekomendationer eftersom ingen riktigt vet. Har lyckats få överläkaren på huddinge att konsultera "överkukkun" på molor som tydligen jobbar på StGöran. Skam den som ger sig!
    kramar o kraft till er alla medsystrar

• kasa01

Hej Shirin!
    Jag ver inte hur du känner inför ditt förbud, men jag hade INTE nöjt mig m vad din läkare säger. Det finns ingen anledning för dig att vänta 1 år om värdena är bra. Vad har du för värden? Jag tycker det är jätte konstigt att de inte ringt, att du fått besked så mycket senare än de lovat o att det lämnat fel besked. Om du inte känner att du har "bråttom" är det ju onödigt att riva upp himel o jord, men det verkar inte veta vad de håller på med. Eller så har de en annledning utan att de talar om det. Jag hade ifrågasatt om jag var du.
    Lycka till!

• kasa01

Hej Lavinia!
    Känner med dig, det är SKIT i börjar och varje timma känns som en vecka. Mår du dåligt, be om en sjukskrivning. Jag var hemme några veckor, sen halvtid ett par veckor till. Kunde inte sortera tankarna, allt gick långsamt, och det gick inte att fokusera alls. Det har gått ett halvår för mig nu, och konstigt nog känns det ändå som att det gått ganska fort. Jag hade en komplett mola, låg på 300 000 i hcg. Gick inte ner på 8 veckor, men har lyckats "tjata" mig till att häva förbudet efter 8 månader. Även jag känner mig skit stressad, har försökt bli gravid m min sambo i 21/2 år, misslyckade IVF behandlingar o BLA bla bla.... SKIT. Är nu 36 och det mest stressande är att tiden rinner ut. Vi ska få påbörja en ny IVF behandling nu i höst, men det är ju inget som garanterar att det blir någon bebis för det! Efter 2 års försök blev jag alltså gravid, med en MOLA. Allt brast för mig då, alla behandlingar, alla dåliga besked jag fått under utredningen och allt hopp när jag äntligen blev gravid. Gick in i en kris o orkade inte gå upp ur sängen. Mår bra idag, känner mig inte rädd. Tar hellre en mola till än att inte försöka igen.
    Jag har kämpat under den här tiden, ringt olika kvinnokliniker, inte gett mig. Läst massor, och ifrågasatt. Det har hjälpt mig att ta mig igenom det här. Tråden också givetvis, gör att man inte känt sig så ensam.
    Många kramar, och lycka till.

• kasa01

Hej Iris!
    Forskningen på Mola är tyvärr ganska begränsad, men om du följer tråden bakåt finns det ganska många länkar till olika publiseringar på molor, läkartidningar mm. Anledningen till att man måste vänta med att bli gravid är att HCG värdet är den indikation man har att kroppen blidat canser av mola tumören. Molan i sig är godartad, men det kan trigga ett par olika former av elakartade cellförändringar (cancer). Går värdet upp sätter man in behandling, cellgifter, men gör det inte det utgår man ifrån att kroppen klarat sig. Har man haft den svårare graden, komplett mola, är risken mycket större att molan triggat cancer. Blir man då gravid för snart efter det att värdet går ner kan det stigande HCG värdet (som graviditeten orsakar) i sig gör att man får cancer. Det är ingen som vet att 6 månader eller 1 år är någon "magsik gräns" för att man är frisk eller ej, men det är de rekomendationer man följer. Tråkigt, men så är det.

Ang risken för ytterligare molor är också lite triksigt. De flesta som fått en mola har bara en liten (1%) risk att få den igen. Sen finns det en liten grupp innom "mola gruppen" som har större risk att få återkommande molor. Har man frått 2 molor är risken 20% att man får en tredje. Alltså är de allra flesta av oss i mycket liten risk att få det igen, medans ett fåtal verkar ha detta genetiskt. MEN vi som fått en får givetvis massa kontroller i början av en ny graviditet så man kan upptäcka det med en gång.

Känns mycket olustigt m Epelino, hoppas få höra något snart. Antar att det blev för mycket även för henne till slut, välkomnar henne tillbaka så snart hon orkar. Gråter
    kramar

• kasa01

Hej Iris!
    Jag fick mens redan 5 veckor efter skrapning fast jag fortfarande hade höga hcg-värden. En av alla tusen läkare jag pratat med sa att man kunde få den så tidigt som 3 veckor efter skrap. Jag var skit rädd att det skulle vara mola rester som blödde, men har fått mens sen dess, lite oregelbundet i början´men nu som vanligt.
    Kram o lycka till

• kasa01

Hej Vanna!
    Jobbigt för dig att mensen inte vill komma... Det är väldigt psykologsisk med det där, den kan utebli av stress oro osv. Är det något vi alla har gott om är det just dessa faktorer!! Jag tycker att du ska be om ägglossnings stimulerande medecin om du känner dig orolig.
    Hoppas den dyker upp snart... ni kan ju ändå börja försöka, alla dagar kan ju vara en ägglossnings dag i ditt fall Skrattande

• kasa01

Hej Fran84!
    Lustig historia om barnet m varghuvud! kul att få fnissa lite för en gång skull på tråden. Jag har en son som är 7 år, efter mitt ultraljud var jag rädd att han skulle födas med bara en arm. Barnmorskan som gjorde ultraljudet trodde nog att hon sett båda, men.....
    Ang dina frågor, min erfarenhet är att ALLA m mola (partiell eller komplett) ska lungröntgas. Kontroller ska ske med 2 veckors mellanrum tills du är nere i normala värden, kan variera från sjukhus till sjukhus, från 5,6 till 2. Sedan görs kontrollerna mer sällan, varannan månad. Jag ville inte äte p-piller, fick en koppar spiral i stället. Det vekar som att många läkare rekomenderar p-piller, det finns mest erfarenhet på det. Verkar inte vara nån fara, gör det du känner dig trygg med själv.
    Hade jag varit du skulle jag försöka gå kvar på samma sjukhus tills du är nere i normala värden. Min erfaranhet är att det går trögt med info mellan sjukhusen, och kunskapen om mola verkar inte ligga överst på prio listan.
    Kram o lycka till

• kasa01

Hej Fundersam och skräpmola!
    Jag har nu gått lite över ett halvår med min diagnos, och kom inte ner på normala värden innom den önskade 8 veckors periode. Jag har säkert varit skit besvärlig som patient, men jag har INTE nöjt mig utan frågat vidare. Jag har fått rätt mycket info, det finns massor med länkar till sidor med rapporter bakåt i denna tråd. För att summera:

Komplett mola: upp till ett års uppföljande. går värdet ner innom 8 veckor gärller 6 mån, annars 1 år.
    Partiell mola: då värdet gått ned vill man förlja ytterligare några månader, sen bör man släppas.

Anledningen till att man vill följa upp de kompletta molorna längre är att om man blir gravid och får ett stigande S-hcg pga den nya graviditeten kan detta trigga att cancer utvecklas. Den överläkare som skrivigt de rekomendationer vi i Sverige följer jobbar på StGöran, har inte hans namn men min överläkare på Huddinge har konsulterat honom personligen. Efterom mitt fall är lite specielt, jag ska börjar min andra IVF behandling nästa månad, så ligger jag inte i någon risk för ny mola. Över kukkun på molor på St Göran tyckte dock att vi skulle vänta i 4 mån efter det att värdet sjunkit. Det har vi nu gjort, och struntat i 1 års förbudet. Allt detta i samråd med diverse överläkare.....

Går värdet inte ner är det givetvis en helt anna historia. Sätter man in cellgifter gärller 1 års uppföljning efter avslutat cellgifts behandling.

hoppas detta förklarar något...

Svar på tråden Mola/Druvbörd