-
Ärligt talat tror jag inte hon lever längre... Efter att hon försvann härifrån stängdes hennes blogg ner. Hon gick ju igenom två tuffa omgångar med cellgifter, inläggning, intravinöst, tappa håret o hela baletten... Det sista hon skrev var att cencern kommit tillbaka, o sen ingenting. På ett år! Hon startade ju både denna tråden och den förra, finns ingen annledning till att hon inte skulle komma hit o berätta om hur det går. Har sökt på nätet också, men ingenting...wass skrev 2011-05-11 12:05:41 följande:Ingen som har hört något från Epelino?
-
Vad tråkigt att höra att du råkat ut för mola! Min mola var en naturlig graviditet, men jag misstänker att jag fick ett kärnlöst ägg pga alla hormoner jag fått i mig under stimuleringen till IVF. Problemet för oss ligger i spermierna, inte hos mig, jag har barn sen tidigare. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att ett IVF befruktat ägg ska kunna bli till en mola, det finns enligt forskningen bara tre sätt att mola uppstår: 1) två spermier befruktar ett ägg= triploid, tre uppsättningar DNA i kärnan, 2) två spermier befruktar ett kärnlöst ägg, båda dna kommer ifrån mannen, 3) en spermie befruktar ett kärnlöst ägg, men dubblerar sitt eget dna. Att någon av dessa tre scenarior skulle uppstå vid en IVF har jag svårt att förstå. Var det ett fruset återförande? Kan det vara så att ni även lyckades befrukta ett ägg naturligt sammtidigt?snorpan02 skrev 2011-05-20 11:53:50 följande:Hej
Kasa jag måste få fråga dig några frågor för nu har jag suttit o läst bakåt i tråden igen
och du tycks ha fått informationen om att man inte kan få mola vid IVF, jag själv fick
2 st embryon tillbaka i februari i år iVF och fick ändå partiell mola, vad har din läkare vid Huddinge sagt?
Och så måste jag fråga om du bytte metod från långa till korta någon gång? Jag är ju nämligen 41 år och är väldigt stressad av den här molan som kom ivägen för vårt 3e försök. Visserligen har jag turen att ha 2 underbara barn men min sambo har inga egna.
Känner mig alldeles villrådig då alla läkare säger olika. En av läkaren på Sös sa att mensen kan man få tillbaka ganska snabbt efter skrapningen medan den andra som ringde mig sa att nej värdet måste ha gått ner nästan till nollför att den ska komma tillbaka. Vilken läkare har du gått till på SÖS?
Hursomhelst nu har det gått 7 veckor efter skrapningen och mitt värde är nere på 23 (Jippi eller?) och mina blödningar har äntligen upphört, 2,5 mån efter första "missfallet" och 7 v efter skrapning (Jippi) så nu är
det bara att invänta mensen och därefter vänta på nästa IVF i höst, Sophiahemmt tar absolut inte emot mig förrän 6 månader har gått och inte en annan klinik jag pratat med heller pga molan. Nu blir det återbesök på måndag och då hoppas jag allt ser tipptopp ut.
Trevlig helg och grattis till din graviditet
Kram
tillbaka till dina frågor: På huddinge har de inte sagt så mycket, molan har skött från SÖS. Eftersom jag fick en komplett o värdena inte sjönt så bra ville de förbjuda mit ett år. Tog upp det m Gyorge på huddninge som tog beslutet att vi kunde köra igen 4 månader efter det att värdena var godkända. Du har ju partiell, så det finns ingen annledning att de skulle vilja hålla dig längre än 6 mån, OM du inte får en platå eller värdestegring. Leila Shatti var det som opererade mig på SÖS, jätte rar, men kanske inte så erfaren på Molor. Hon var tvungen att rådfråga och läsa på varje gång jag hade frågor, men tog sig alltid tid för mig.
Att mensen inte kommer tillbaka förrän värdena är minus är INTE sant. Min mens kom som vanligt, om något mer oregelbunden, ca 5 veckor efter operationen. Mina värden låg då över 2000. Under 4 månader hade jag alltså mens, även om jag hade fått plus på gravtesten. Jag har läst om flera här som haft samma upplevelse.
Jag gjorde den långe metoden först, mot min vilja. Det försökte blev bara blaj, massa problem o 2 ägg till mig dock med bara en synlig cellkärna per ägg. Efter den omgången blev jag alltså gravid naturligt, molan. Eftersom det bara finns ett sätt att få en komplett mola = kärnlöst ägg, tror jag att alla hormoner man stoppade i mig gjorde så att äggen blev missbildade sen. Min sambo har ett ackrosom fel, så vi gör ICSI, hans spermier ska inte kunna ta sig igenom äggets yta. Att två spermier gjorde (återigen, enda sättet att få komplett) det tyder ju på att äggskalet inte var som de ska.
Jag trode faktiskt jag var ensam om att vara både ivf'are och mola patient, men tydligen är vi hela tre stycken här inne nu...
Vet inte om du fått svar på dina funderingar...? Du kan alltid inboxa mig annars, ska försöka förklara så gott jag förmår. Lycka till!!! -
Morhoppan, låter bra. Om du vill läsa på om Mola rekoemderar jag förljade artikel: www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/895/...
Vet att jag tjatar om den, men det har en bra förklaring till vad som händer. Charings Cross i Enland har också en jätte bra hemsida, det verkar vara europas ledande klinik för molor. De ägnar sig bara åt trofablast sjukdommar.
Jag tyckte den korta metoden var mycket bättre. Du har ju redan föt två barn, så det borde funka för er tycker jag! Lycka till i höst! kramar.
-
Skorpsmula, Fy vad hemskt, 4 missfall! Har du barn, eller har du aldrig gått längre än v 13? Du har rätt till en utredning när du haft 3 missfall, och dessutom en mola nu. Det finns jätt mycket hjälp att få. Ska inte börja mässa här, tror inte du är redo, men vill bara så ett frö. Slicka dina sår i fred, och när du är redo ska du kräva att de utreder dig. Stor kram!!!
-
Tuttan, Jag hade också komplett, det är den mer ovanliga sorten. Det BERHÖVER inte betyda något, det viktiga är att värdet sjunker. Vad har du för HCG nu? Om värdet går ner till under 5 (eller vad ditt landsting nu har beslutat ska vara minus värde, alltifrån 5 till 2), kommer du får grav-förbut i 6 månader. Om värdet inte sjunker sperlar det ingen roll om man fått komplett eller partiell, man sätter ändå in cellgifter. Det viktiga är nu att det gör alla kontoller, lungröntgen, och blodprover varje vecka för at se att du inte har metastaser. Mycket märkligt att de inte kunnat ge dig besked tidigare, dessa kontoller bör göras omgående. Har du fått mäta HCG under tiden att du väntat? Jag blir SÅ trött på sjukvården, man ska slåss och orka kämpa för att får rätt behandling. Men ta det lugnt bara, en sak i taget. HCG är det som är viktigast nu.
Lavinia, blir så jätte glad av att läsa ditt inslägg!
Ang detta m "noll värdet", der verkar som att alla hade 5 som minus förr. Nu verkar vissa landsting har ändrat, Stockholm tex har 2. Du kan aldrig ha ett HCG på 0, utan det följer korppens månads sykel. Det går lite upp och ner naturligt, därför kan man aldrig kräva att det ska ligga på 0,1 vid varje mätning. Om du unde ett års tid lämnade hcg prover varje vecka, helt utan att vara gravid eller haft mola skulle det pendla ändå.
-
Detta låter toppen tycker jag. Förhoppnigsvis kommer du ner på minus i rimlig tid, och då spelar det ingen roll om det är komplett eller ej. Jag fick mens redan efter 5-6 veckor, kom sen något oregelbundet, men ca 4-5 veckors mellanrum. Stor kram nu vännen.Tuttan80 skrev 2011-05-26 13:38:54 följande:Jag är så glad att ja har min underbara son på 2år i detta helvete...!!
Jag har varit o kollat mitt hcg värde under tiden som ja väntat på
svaret från skrapningen.
Samma dag som ja skrapades låg hcg värdet på 77 000 o två veckor efter
det låg det på 1350 o för två veckor sen låg det på 40, imorgon e det dax för nya prover.
Jag fick ju reda på detta i vecka 7+1 o skrapades i vecka 7+4 det e ju ganska tidigt
i graviditeten sa läkaren o det var bra sa han...! -
Skorpsmula skrev 2011-05-29 20:46:13 följande:Verkar onödigt att vänta ända tills aug för att fråga läkaren - istället kan alla som vill ställa frågor till min svärmor, för hon är expert i ämnet!
Fick just veta att eftersom jag bara har partiell mola så är det ingen fara alls, det är ungefär lika allvarligt som en smärre förkylning. Och att det blev ma innan var inget att tala om över huvudtaget - det har ju passerat, så det är över. Att det var den fjärde misslyckade graviditeten på ett år är heller inget som bekommer människan.
Suck. Finns det ingen bytesrätt eller reklamationsrätt för svärmödrar?Ledsen, men jag åste flina lite åt detta inlägget! Det verkar som du kan se på det med lite humor i alla fall, eller har jag fel? Och du, det är mannen du ska leva med, inte svärmor! Du får skaffa dig ett "svärmors filter" helt enkelt, skit i henne och skit i att prata m henne om det här!
tutta, grattis! vad skönt! redan nolla alltså!
Vraket, alla säger olika, det är lika bra att vänja sig! Men som supermajdan skriver ovan, först ska värdet ner på minus, sen kan man planer hur länge förbudet blir. Förbudet är dessutom en rekomendation, man gör som man vill!
Miam, det där m att KUB testa en mola är nog inte rätt sätt. Molan är inget missbildat foster, det är en druvformad tumörväxt som uppstår av en missbildad graviditet. Vissa börjar att bilda ett foster som tidigt dör, andra (kompletta) fanns det aldrig ett foster ens. Det skulle inte funka att göra ett kub test på den tyvärr. Kroppen beter sig som att den är gravid (jätte gravid till och med), men det är den ju alltså inte. I mitt fall kunde man se en gulesäck (jätte ovanligt för komplett mola) medans själva druvbörden bredde ut sig under som en jätte klase. Fick se alltihopa på VUL.
Kram på er!
-
Miam, läs länken som i skorpsmulas inlägg ovan.
Ja visst är det en missbildad graviditet. Men MOLAN är inte bebisen... det är en separat tumör växt som ligger i livmodern. Som det står i läkartidingens förklaring finns det 3 sätt att en mola uppstår. Varför det sker vet jag inte, men det finns aldrig en chans att fostret ska kunna klara sig. Antingen blir det aldrig något, eller så dör det väldigt tidigt. Molan ser ut som en klase druvor, därav namnet "druvbörd" ser ut som massa blåsor på VUL. Den växer alltså i livmodern, men vid sidan av det missbildade fortret. Det finns massa andra artiklar att läsa om du söker på nätet, men den ovan är den jag tycker förklarar bäst.
Sen har vi ju diskuterat att man kan föda ett barn och att en mola kommer ut samtidigt. När detta sker kan jag inte med säkerhet säga, men jag kan ju misstänka att det:
1) sker när man haft en mola tidigare och HCG triggar mola cellerna som börjar växa igen.
2) en tvilling graviditet där ett ägg blir befruktat på korrekt sätt och bildar en bebsi, och ett annat ägg blir enligt ovan, och ger upphov till molan.
Detta vet jag ingenting om, men det är en teori. Dessutom är det jätte ovanligt, så jag tror inte att någon av oss behöver fundr så mycket över det.
Förstår om det känns komplicerat, hoppas detta förklarar lite mer...? Är inget pedagog precis... KRAM!!
-
Med risk för att upprepa info, bättre värde än 2 kan man inte ha! alla värden från 2 och nedåt är minusvärden oavsett sjukhus. Vissa har från 5, men ett värde på 0 finns inte! Det är därför man kallar det minus, o inte 0, för det kan man inte ha. Man pendlar mellan 5-0 beroende på var i cykeln man befinner sig. Skulle du lämna prov varje dag under en månads tid skulle värdet gå upp o ner, så är det. Din läkare verkar lite oinfomerad om detta, kanske läge att byta?? Mitt väde var inte nere på 2 förrän efter 4 månader, lämnade bara ett par prover efter det. Det var inte ens relevant att gå in på vad värdet var så länge det var under 2. Ditt värde är toppen, och du har all annledning att vara glad o nöjd med det. KRAM!!Anonym (vraket) skrev 2011-06-08 11:15:33 följande:
Jag visste det. Jag ÄR ju synsk.
Värdet har inte sjunkit mer. Idag var det 2. Förra veckan 2,3. Vad händer nu? Ingen vet ngt. Vad är noll? Kan det bli noll? Helvete!!!!!
-
Felize, får man fråga vilekt sjukhus du skrapades på? Om dina värden är nere på 2 efter 7 veckor med en partiell, finns INGEN anledning att hålla grav förbud ett år. 6 mån från op är riktlinjer från alla sjukhus jag känner till i alla fall. Hoppas du mår bättre snart.