Inlägg från: Underbara ungar |Visa alla inlägg
  • Underbara ungar

Prematurbarn födda runt jul -09

Isaac är född i v 34+2 och va stor för tiden så vi skulle inte korrigera något med åldern när vi började med smakisar.
    Så vi började med smakisar när han va 4 mån, nu är han snart 5 månader och äter med god aptit det vi serverar.
    Hn använder fortfarande "sugteknik" med skeden, men han får i sig mat iaf

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Underbara ungar
    Kazeer skrev 2010-05-11 06:02:58 följande:
    Juicey:Det där med korrigerad ålder har jag aldrig förstått, men när Oskar var 3 månader (okorrigerat) vägde han 4180 g och nu vid lite drygt fyra månader väger han 4930 g. Han är född en månad för tidigt.
    Som min kille då, han är också 1 månad tidig lite styvt. Kom 6 veckor innan bf.
    Skulle vi korrigera hans ålder så skulle han va värsta dunderklumpen med sina 7500 gram till 4 månader... Han är som vilken "normal" 5 månaders som helst
  • Underbara ungar

7710 gr och 63 cm idag på sin 5 månaders dag!

Han greppar saker o för dem till munnen, sitter i matstol och har börjat försöka vända sig från rygg till mage. Kommer halvvägs

• Underbara ungar
    taru skrev 2010-05-11 22:03:49 följande:
    oj.... *s* en stadig grabb.. ;) men är han prematur?? han följer den "vanliga" kurvan.. tänkte jag...
    Han är född i v 34+2 och vägde 2590 gr. Så han "va" en prematur men har kommit ifatt snabbt och är numera en "vanlig" bebis eller hur jag nu ska uttrycka det Vi är väldigt förvånade själva.

Jag sa inne på NEO att han må vara född minst men han kommer bli störst och så har det också blivit. Skoj!
  • Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-13 10:25:28 följande:
    Hej på er. Jag födde min dotter på KSS i skövde den 21 december. Hon föddes i vecka 35+2 och vägde 2940 gram och var 46 cm lång. Vi låg på neo i en vecka och hade neovård i hemmet i drygt en vecka efter hemkomsten.  Hon är en pigg och busig tjej som nyligen börjat vända sig på sidan och greppar aktivt. Har börjat så smått med smakisar och än sålänge så verkar hon gilla det :) Mvh Sandra.
    Jag fick en Isaac den 11 dev i v 34+2 på KSS också. Åkte hem den dagen du fick
  • Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-14 22:47:37 följande:
    Ja alla i familjen sa att hon var liten men efter att ha sett andra bebisar på neo så tyckte jag att hon var stor.  Hon ville ut första gången i vecka 25 sen i vecka 30 men sen blev hon utskrämd av att hennes pappa skulle testa våra nya brandvarnare i vecka 35.  Hade redan vart på förlossningen en vända eftersom proppen hade gått och var då öppen en cm och fick besked att jag skulle föda inom en vecka. Detta var på min födelsedag 20 dec. som tur är så fick tösen en egen födelsedag. 
    Jag har inte haft värkar men led av blödningar under vissa partier av graviditeten.
    Mellan v 6 och 12 var det vare vecka, en störtblödning som slutade efter ett par timmar. Man hittade en cysta, men det var inte orsaken till blödningarna. De är fortfarande en gåta. I v 27 fick jag tillbaka blödningen, man hittade inget. Tog prov på livmodertappen, hittade inget.
    I v 33 lossnade, vad jag tror va, slemmisen... Åkte inte in, ringde inte heller då jag vet att den bildas på nytt.
    Kl 22.05 i v 34+0 gick vattnet helt utan förvarning och det va bara att åka in. Blev inlagd och ordinerad sängläge och två dagar senare sattes förlossningen igång.
    2590 gr o 46 cm i 34+2. Stor för tiden och helt gigantisk om man jämnför med de två minibebbar som låg där när vi va inlagda.

Vet du förresten hur det gick för paret med en liiiiten kille vid namn Andrei? Åkte till Sahlgrenska med helikopter när jag låg inlagd...
  • Underbara ungar
    bananflugan82 skrev 2010-05-15 18:13:28 följande:
    Haha, våra killar äter det fortfarande med tungan.. ser jätteroligt ut, men dom örjar fatta att dom ska öppna munnen nu med. Dom fick katrinplommon puré igår för deras magar.. Oliver ääälskade det! Så fruktpuré kommer att bli en hit. Vi ska vänta lite till dock, vet inte om dom fått lite magknip av smakisarna.
    Jag gav Isaac Biff stroganoff (5-6 mån) och han fick magknipet allan och skrek som en tok... Inte så skoj.
    Så ta det lugnt och "lyssna" på bebisarna
  • Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-15 21:34:24 följande:
    jag gav min dotter mild havregröt från nestle idag efter att hon fått ett bad. Oj vad hon åt och tyckte det var smaskigt för när jag tyckte att det kunde räcka blev hon riktigt arg och viftade och skrek men sen fick hon sin flaska ersättning så då var det lugnt igen :) Hon har sovit hela nätterna sen hon var två månader gammal och somnar helst själv. Hon gillar inte alls om jag försöker natta henne på olika sätt utan sättet att få henne att somna är att lägga henne i sin säng pussa pannan säga godnatt och sen gå därifrån.   På ett sätt tycker jag det är skönt att hon är så lätt att lägga men samtidigt så vill jag ju gärna natta henne med att sjunga och mysa en stund tills hon somnar. Hur har/gör ni andra det med era små när det börjar bli dags att sova??
    Jag har en kille som VÄGRAR somna själv, det är knappt att han sover ö.h.t. 20 min i stöten var annan timme om jag inte söver honom med "våld" i famnen eller är ute och går/kör bil. Inte så skoj... Han mer eller mindre campar på mig från kl 18 tills vi går och lägger oss Han sover inte i sin egen säng heller. Skriker sig blå o hysterisk... Det finns absolut inget som funkar!
  • Underbara ungar

Jag överväger att sluta amma just pga strulet med sovandet...

• Underbara ungar
    Chicgirl01 skrev 2010-05-17 16:54:57 följande:
    Det första dygnet efter förlossningen låg jag ensam i en sal på bb. Jag minns knappt det alls eftersom jag vart väldigt tagen efter både blodförlust,blodtrycksfall och manuell placentalösning. Jag blev överskriven till neo dagen efter och fick då ett eget rum.  
    Jag fick välja själv om jag ville stanna på BB eller bo på Neo. Jag valde neo, för där skulle jag endå va sen.
    Fick också lösa placentan, men blodförlusten höll sig inom det "normala", 1550 ml. Mitt HB va nere på 91, så det va inte så farligt. Lite yrslig o trött de första dagarna bara.
Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09