Inlägg från: Underbara ungar |Visa alla inlägg
  • Underbara ungar

Prematurbarn födda runt jul -09

11 dec 09 i v 34+2 fick vi helt oväntat en liten gosse. Får man hänga på?

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Underbara ungar

Kanske ska utveckla min presentation

Fick alltså en liten gosse 11 dec, 6 veckor för tidigt.
    Mitt vatten gick helt oväntat i v 34+0, blev inlagd och igångsatt 34+2.
    Tre timmar efter att värkstimulerande droppet hade satts i föddes klimpen 2590 gr tung och 46 cm lång.
    Vi låg på NEO i 10 dagar och vårdades hemma i ytterligare 14 dagar.

Vid 4 månader vägde Isaac 6625 gr och var 61 cm. Så han har växt på sig ordentligt.

• Underbara ungar

Min dunderklump blir 5 månader den 11:e maj och då ska vi också till bvc och väga och mäta samt få sprutor
    Han har passerat 7 kg strecket, jag fick inte ha en liten bebis så länge...

• Underbara ungar
    Kazeer skrev 2010-04-28 18:00:22 följande:
    När jag såg hur mycket din son vägde när han föddes, så insåg jag att min lille skrutt verkligen var ganska ordentligt tillväxthämmad. Jag hade tidig vattenavgång med första barnet - vecka 32+3. Det fanns tillräckligt med fostervatten kvar, så jag blev inte igångsatt förrän nästan fyra veckor senare.
    Isaac va stor för tiden, endå påstår personalen att "bara" skulle vägt 3500 som fullgången. Har jag svårt att tro!
  • Underbara ungar
    juicey skrev 2010-05-02 00:21:08 följande:
    Hej!Fick mitt tredje prematurbarn  (tvillingat v 30+4 -05) den 25 dec 09 i vecka 32+0. 1710 gram tung och kanske 44 cm lång. Elliot föddes med urakut snitt p g a moderkaksavlossning.  Han var mycket medtagen och andades inte, hade svag puls, var slapp och dålig färg han har kom ut. Men svarade bra på behandlingen, låg i resp 2 dygn, c-pap en vecka och 2½ vecka gick vi hem på tidig hemgång. Var inskrivna till den 2 mars då min lille prins går upp dåligt i vikt.  Sond länge  ( han är en liten slö en på att äta) och nu varvar jag amning (med amningsnapp) och flaskmatning. Har varit förkyld i olika omgångar sen vi blev utskrivna i början av mars, med två penicilinkurer. Nu senast var vi inlagda på barnkliniken 5 dagar för en virusinfektion som var liknande RS med samma symtom men där RS-provet var negativt. Syrgas och inhalationer vilket INTE var populärt. RS är inte så där jättekul på så här så knoddar, men för vår del handlar det inte om att isolera sig då ju syskonen drar hem en massa från dagis. Idag är min lille skrutt 57 cm och 3830 gram lätt(får man väl skriva). Skrattar och ler hela tiden och är världens underbaraste och gladaste bebis bara han får vara i famnen hos nån. Va kul med en tråd som passar in så precis på en själv. Har läst hela tråden och det är så roligt att snacka lite med andra i samma situation1Är det flera härinne som har äldre barn och/eller prematurer sen tidigare?
    Jag har äldre barn, men de är födda i v 39+ båda två.
  • Underbara ungar

Hur är era bebisar?

Min lille gosse är missnöjd och extremt klängig. Jag får söva honom med "våld" på kvällarna, amningsgrepp och vyssa o vagga. Sängen funkar inte...
    Jag håller på och bli smått galen här, därför jag undrar.

• Underbara ungar
    taru skrev 2010-05-01 11:28:37 följande:
    hej...såg  att du skrev att d var sprutdags... har ni inte fått nån än??här sa dom att dom börjar ge jimmie när han kommit över 5 kg.... 4 1/2 månad nu och väger 4700...
    Det är andra omgången sprutor nu. 3 mån, 5 mån och 12 mån får de av samma sort. Sen är det en ny sort vid 18 mån.
  • Underbara ungar

Vad "skönt" att man inte är ensam om missnöjd och gnällig bebis kvällstid

Vi får inte Isaac att sova i sin egen säng, det funkar verkligen inte. Han skriker sig hysterisk. Det kvittar om jag är i närheten eller om jag lämnar honom själv, han skriker lika mycket. Det ska antingen ammas eller vyssas/vaggas till sömns och det är bara jag som duger. Börjar bli enormt tröttsamt. Jag har ju två andra barn att ta hänsyn till också.

Smakisarna här knallar på fint. Han älskar banangröt och majs/potatispuré. Köpte faktiskt nästa steg i matväg igår. Det va lite fisk i. Ska bli spännande och prova faktiskt. Amningen ska börja fasas ut från och med 11 juni, då är han 6 månader.

• Underbara ungar

Isaac ligger med huvudet åt sidan, han varierar sida under sömnens gång.

• Underbara ungar

Någon som legat i Skövde?? Jag låg på neo där mellan 11:e december till 21:e december.

Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09