Inlägg från: Anonym ("Jenny") |Visa alla inlägg
  • Anonym ("Jenny")

Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

Caranten skrev 2010-10-21 12:08:39 följande:
    ang just Uppdrag granskning.
    Såg precis programmet, och skulle tycka det var jätteintressant att läsa familjehems-mammans blogg.
    Någon som har adressen?
    Hon finns här på FL

http://www.familjeliv.se/hem/stud1t/presentation.php
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (Mamma) skrev 2010-10-22 08:06:15 följande:
    Phuuu! Tack, nu blev jag lite lugnare. Det  var pga arbetsbrist han blev uppsagd.
    Det kan ställa till det, inte alla A-kassor accepterar att man har "sidoinkomster" och i vårt fall så tvekar de inför en placering pga att jag hela tiden jobbar i "projektform" och har gjort sen 2006 utan att hamna i arbetslöshet?

Så det kan nog vara olika från kommun till kommun...
  • Anonym ("Jenny")
    smulpaj01 skrev 2010-10-21 14:10:46 följande:
    Det är tur att hon är en f.d familjehemsmamma nu. Hoppas barnen har det bra nu och att dem får komma hem!
    Varför skriva så härinne?? Här vill vi alla se till BARNENS bästa och de verkar inte ha lidit av att vara i familjehemmet, de ropade efter "sina" föräldrar och ville HEM igen!!
    Sen kan man ha olika uppfattningar om hon agerat så jättebra alla gånger? Men hursomhelst så har hon gjort det med ett enda sikte - att barnen inte ska hem till sin bio-mamma så länge det inte är BRA för dom att vistas där och det finns inget som tyder på att den miljön skulle göra barnen gott?
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym skrev 2010-11-02 08:07:08 följande:
    De stackars föräldrarna har ju inte samma möjligheter att försörja sina barn. De får inga 10 tusentals kronor varje månad som familjehemmen får.
    Ytterligare en person som tror att man tjänar en massa pengar på att vara familjehem...
    *orkar inte ens kommentera detta otroligt korkade påstående*
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym skrev 2010-11-05 10:02:48 följande:
    Det är det här misstaget familjehemmet till de två akut omhändertagna barnen gjorde. De såg barnen som "sina" och vägrade underlätta för den biologiska mamman och barnens hemflytt.

Detta är INTE okej och förstör för barnen. Jag tycker således INTE att ni ens ska fundera vidare över att bli familjehem. Skaffa ett till barn på naturlig väg, adoptera eller låt bli helt!

svt.se/2.144014/1.2199799/allvarliga_fel_begi...
    Jag uppfattar det snarare som att mamman INTER var redo att ge barnen det de behövde och därför så kämpade fam-hemmet för att återanpassningen skulle ske på ett annat sätt....
  • Anonym ("Jenny")

Ett barn som blir omhändertaget vid späd ålder och bor och lever med fam-hemmet under kanske de första 4-6 åren av sitt liv kan bli föremål för vårdnadsöverflyttning väl?

Har kontakten bio-föräldrarna under dessa år varit knapp och barnet inte vet några andra föräldrar så kan jag tycka det är grymt att bryta upp ett barn från den tryggheten/kärleken "bara" för att det rent biologiskt finns andra föräldrar. Om det ens ska ske, så ska det i såfall vara en låååång förberedelse och anpassning till det nya livet - barn är inga ägodelar man kan flytta omkring på hur som helst utan det måste ske med fokus på BARNETS bästa och ibland kanske det är att få stanna i den familj den ser som sin enda och där de varit hela sitt liv?

• Anonym ("Jenny")
    Anonym (Sofie) skrev 2010-11-22 14:59:06 följande:
    Hmm är du säker på att det inte är samma mamma under hela denna period, det är vad jag har fått uppfattningen om...
    Nja nu var det nog en ny familj/mamma?

Tycker också att det är jättekonstigt att de inte får uppdrag trots att de varit godkända i flera år??
    Ibland har jag dock fått känslan av att det är lite för många "krav" från Tomcar's sida eller att hennes egen sjukdomsbild samt bonusdotterns diagnos "skrämmer" iväg soc men då kunde de ju säga att de inte längre är intressanta/aktuella för något uppdrag???

Själva blev vi godkända en fredag och fick förfrågan veckan därpå och inom några veckor så var "inskolningen" igång, så jag fattar verkligen inte hur det kan ta flera år att få till något som passar alla sidor bra???
  • Anonym ("Jenny")
    tomcar1 skrev 2010-11-22 15:53:28 följande:

Hej !

Vi har precis fått veta att mamman tackar nej till oss som kontaktfamilj. Detta var andra uppdraget där den andra parten tackar nej.  Jättetråkigt, för vi tyckte detta kändes jättebra. jag tror de ryggar tillbaka lite, när jag säger att jag har en sjukdom. Jag tycker att det är bättre att vara ärlig om det, än att ljuga. Men som sagt detta blev en besvikelse både för mig och maken, vi kände verkligen för detta uppdrag : (

Men måste inte mamman i det  här fallet tala om för soc varför hon nobbar er?? Så att ni kan få veta ifall det är något hos er som gör det - i så fall får man ju åtminstone en chans att försöka tänka på det inför nästa ev. uppdrag? Tycker att soc borde ge er feedback på varför ni blir nobbade....om de nu vet det?!
  • Anonym ("Jenny")
    tomcar1 skrev 2010-11-26 18:57:53 följande:
    Anonym "mormor"....tack så mycket för ditt inlägg och tack ni andra som direkt hakar på. Vad är detta ? Var har jags krivit att vi vill ha enkla uppdrag ? Däremot har jag säkert skrivit, att vi inte vill ha svåra uppdrag som kräver medicinering  och tillsyn dygnate runt. Jag vet inte hur ni har gjort er utredning, men när vi gjorde våran som dessutom är baserad på tidigare adoptionsutredning, så fick vi frågan vilken ålder vi kunde tänka oss, vilka ev. sorts funktionshinder vi kunde tänka oss m.m

Tråkigt att komma in och läsa det några av er hars krivit, hade precis tänkt och berätta om att vi idag fått en ny förfrågan, men nu känns det inte roligt längre : (
    Äh bry dig inte om det - vi är ju desto fler som stöttar dig i detta även om vi också ställer oss frågande till varför det inte blivit så många förfrågningar under alla dessa år? Men nu verkar det vända, det händer ju grejer - lycka till med nästa förfrågan!!
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (sanna) skrev 2010-12-01 10:58:03 följande:
    Jag vill bara berätta att vi fick placeringen! Idag åker vi och hälsar på, träffas även imorgon sen på fre flyttar hon in ! Väldigt snabb inskolning och jag är så fruktansvärt nervös inför allt!
    Det kommer nog gå bra - stort lycka till!! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer