Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
Såg precis programmet, och skulle tycka det var jätteintressant att läsa familjehems-mammans blogg.
Någon som har adressen?
http://www.familjeliv.se/hem/stud1t/presentation.php
Ett barn som blir omhändertaget vid späd ålder och bor och lever med fam-hemmet under kanske de första 4-6 åren av sitt liv kan bli föremål för vårdnadsöverflyttning väl?
Har kontakten bio-föräldrarna under dessa år varit knapp och barnet inte vet några andra föräldrar så kan jag tycka det är grymt att bryta upp ett barn från den tryggheten/kärleken "bara" för att det rent biologiskt finns andra föräldrar. Om det ens ska ske, så ska det i såfall vara en låååång förberedelse och anpassning till det nya livet - barn är inga ägodelar man kan flytta omkring på hur som helst utan det måste ske med fokus på BARNETS bästa och ibland kanske det är att få stanna i den familj den ser som sin enda och där de varit hela sitt liv?
Hej !
Vi har precis fått veta att mamman tackar nej till oss som kontaktfamilj. Detta var andra uppdraget där den andra parten tackar nej. Jättetråkigt, för vi tyckte detta kändes jättebra. jag tror de ryggar tillbaka lite, när jag säger att jag har en sjukdom. Jag tycker att det är bättre att vara ärlig om det, än att ljuga. Men som sagt detta blev en besvikelse både för mig och maken, vi kände verkligen för detta uppdrag : (