Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-05 11:07:54 följande:
Alla föräldrar som har en funktionsnedsättning och får biologiska barn då ? Det är också tufft, men det måste gå. Vi vill göra detta för att vi känner för det och att vi vill göra en insats för samhället. Visst kan vi bli kontaktfamilj, men varför ska vi behöva ta "klivet" ner på stegen, bara för att en av oss har ett funktionshinder ? Jag och maken förstår inte detta.
Men som så många gånger förr, få vi väl stå åt sidan denna gången också.
Ha det allihop !
För det först var det inte meningen alls att trampa dig på tårna eller tycka att ni ska stå åt sidan - förlåt om du tog det så?
ALLA som vill göra en insats i samhället är ju fantastiska, men jag vill absolut påpeka att det
inte är att ta "klivet ner på stegen" att vara kontaktfamilj?? Hur tänker du då - att det graderas på en skala där det är "finare" att vara familjehem?
Nu är det ju inte "kontrollerat" på samma vis för att skaffa biologiska barn (även om man ibland kanske kan tycka att det borde vara det) men vid utredningar av olika slag så är det ju så och det kan vi inte påverka. Jag tror inte att det ligger dig i fatet att ha ett funktionshinder, beroende på VAD det är förstås - däremot så tror jag, precis som du själv, att FK med alla nya regler kanske i framtiden kan komma att ha vissa funderingar på det?
Att vara kontaktfamilj är oerhört givande och berikande på många sätt och man gör en insats som kan vara lika stor som andra uppdrag och det är ju det man oftast vill uppnå - en känsla av att hjälpa någon/några som behöver det! Allt behöver ju inte vara svart eller vitt - så varför inte prova på det?