Inlägg från: Anonym ("Jenny") |Visa alla inlägg
  • Anonym ("Jenny")

Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

Anonym (AnnaoM) skrev 2010-09-10 18:20:55 följande:
    Okej, kul att höra om olika erfarenheter! Snabbt det går för vissa! Otroligt =)
    Vad kallas det att ni är? Kontaktfamilj eller stödfamilj? Vad jag har förstått går det att vara stödfamilj både åt barn av sociala skäl och av "avlastning pga handikapp". Är det så?

Har "Jenny" ett eget rum hos er eller är det okej om två barn skulle dela rum?
    Vad vi fick för info i starten var att stödfamilj är man om det är LSS som ligger till grund för ett beslut medans om det är SOL så är man kontaktfamilj, men här i tråden har vi alla olika erfarenheter av vad det heter. Men vi kallar oss för kontaktfamilj.

"Jenny" har alltid delat rum med vår yngsta men nu har hon möjlighet till eget då vår stora flyttat hemifrån - -dock vill de sova i samma rum. Hon är lite mörkrädd och hemma delar hon rum med två syskon så hon är inte alls van vid att sova i eget rum. Men vem vet...så småningom kanske hon uppskattar det och hon vet att hon har ett "eget" rum hos oss, om och när hon känner sig redo för det?!
  • Anonym ("Jenny")
    tomcar1 skrev 2010-09-21 18:44:51 följande:
    Om vi blir kontaktfamilj till den här 4-åringen, vad kan man begära av kommunen då ? Jag menar han/hon kanske vill ha en liten cykel att åka på, eller något annat, kan man begära det då av kommunen ?
    /tomcar1
    Det är inte mycket man kan "begära" som kontaktfamilj, det handlar om 1-2 helger/mån och då kan man ju tamed lite grejer hemifrån. Vi har dock löst det som så att vi själva har köpt lite extrakläder/leksaker och en cykel (beg på Blocket) för de pengar vi får för att vi har uppdraget. Vi väljer helt enkelt att låta både arvode + omkostnadsersättning gå till "Jenny", då vi känner att vi inte har behov av att "tjäna pengar" på att vara kontaktfamilj. Det lilla hon kostar oss i mat gör varken från eller till då hon bara är var tredje helg.

När vi köper något till henne eller gör aktiviteter som kostar, så tar vi från vår ersättning och i och med att vi inte handlar prylar varje helg hon är här, så var det möjligt att kunna köpa en fin (men dock beg) cykel som hon har stående hos oss.
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym skrev 2010-09-22 15:40:04 följande:
    Hej!

Finns det nån av er här,som har _flera_ uppdrag som kontaktfamilj?
    Altså,barn från _olika_ familjer?
    Hur fungerar detta för er?
    Vi har funderat på att ta oss an ett uppdrag till,som kontaktfamilj,vi har redan en sjuåring varannan helg.

Nyfiken på om ni finns..
    Är lite nyfiken på varför ni vill binda upp er ytterligare? Menar du att ni då ska vara kontaktfamilj varje helg i månaden? Kan det finnas en möjlighet (och behov?) av att kanske utöka 7-åringens tider hos er istället? Personligen skulle jag nog inte vilja ha två parallella kontaktfamiljsuppdrag, vi byter helg ibland (både vi och föräldrarna vill det emellanåt) och då skulle det ju kunna bli så att det "krockar" och i vårt fall vill vi kunna ge "Jenny" det hon behöver utan konkurrens från ett annat uppdrag?
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym skrev 2010-09-28 11:54:45 följande:
    Helgona och Kleerup: Varför säger ni Grattis till "Anonym (första placering) ???

Det är väl ALDRIG läge att gratulera att barn inte får växa upp med sina biologiska föräldrar. Usch, vad hemskt det låter när ni gratulerar till en så fruktansvärd sak....
    Tror inte att NÅGON som ställer upp som varken kontaktfamij eller familjehem tycker att just anledningen till att det behövs är just rolig???

Men efter månader av utredning,ett godkännande och sedan en hel del väntan, samt det faktum att behovet finns och dessutom är stort, gör ju att vi faktiskt känner att det är "roligt" att kunna erbjuda vår hjälp till barn/familjer som behöver oss - kanske inte kul i ordets rätta bemärkelse men väl en viss tillfredsställelse över att äntligen kunna vara ett stöd! Det måste man väl kunna få gratulera?

Man gratulerar väl personer som fått jobb på barnpsyk, missbrukarvård, kvinnojourer osv... också - även om man innerst inne önnskar att sådana jobb inte behövdes? Precis samma sak med familjehem - inget man önskar ATT det behövdes, men nu gör det det och då är det både skönt & roligt att det finns familjer som öppnar upp både sitt hjärta och hem för att hjälpa till, varför skulle det vara hemskt & fruktansvärt?

Vi som gör detta lägger ofta ner hela vår själ i det vi gör och betackar oss för påhopp från såna som du - som bara väljer att se det negativa i det hela - vad skulle hända dessa barn om det INTE fanns familjer som ville hjälpa...
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-03 22:02:18 följande:
    Någon annars som tror att det är ett hinder ?
    Ska jag ringa och prata med f-kassan tycker ni ?
    Det är väl en klok idé, det är inte alltid FK accepterar att man har "uppdrag" parallellt med sjukersättning
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-05 10:45:34 följande:
    Man får tjäna en viss summa om året utöver den sjukersättning du har, går det över den summan, så måste f-kassan börja dra av från sjukersättningen. Jag litar inte riktigt ändå på f-kassan, så jag vet inte hur vi ska göra. Ifrågasatte detta om ett uppdrag upphör, om f-kassan då inte kan kräva att jag går upp i procent och ska jobba heltid (vilket jag inte orkar), men kvinnan jag talade med sa att så gör de inte. Fast när det är som det är idag med all koll och alla "sjuka" åtgärder som f-kassan tar sig för , så litar jag inte på detta. Låter för bra för at vara sant.....
    Nu vet ju inte jag varför du är så bergsäker på att du inte kan jobba heltid, vilken typ av "sjukdom" du har osv..?

Men man ska inte glömma bort att det kan vara (och ofta ÄR) rejält påfrestande ( iallafall psykiskt) att vara just familjehem. Har man då dessutom en sjukdom i botten, som kanske tar ner en rent fysiskt, så kan det bli tufft, så jag skulle nog tänka mig både en och två ggr innan jag tog på mig ett uppdrag.

Har ni aldrig funderat på kontaktfamilj/stödfamilj till att börja med? Då gör man ju en stor insats för just den familjen utan att det "sliter" lika hårt på sig själv och övriga familjemedlemmar?
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-05 11:07:54 följande:
    Alla föräldrar som har en funktionsnedsättning och får biologiska barn då ? Det är också tufft, men det måste gå. Vi vill göra detta för att vi känner för det och att vi vill göra en insats för samhället. Visst kan vi bli kontaktfamilj, men varför ska vi behöva ta "klivet" ner på stegen, bara för att en av oss har ett funktionshinder ? Jag och maken förstår inte detta.
    Men som så många gånger förr, få vi väl stå åt sidan denna gången också.
    Ha det allihop !
    För det först var det inte meningen alls att trampa dig på tårna eller tycka att ni ska stå åt sidan - förlåt om du tog det så?

ALLA som vill göra en insats i samhället är ju fantastiska, men jag vill absolut påpeka att det inte är att ta "klivet ner på stegen" att vara kontaktfamilj?? Hur tänker du då - att det graderas på en skala där det är "finare" att vara familjehem?  

Nu är det ju inte "kontrollerat" på samma vis för att skaffa biologiska barn (även om man ibland kanske kan tycka att det borde vara det) men vid utredningar av olika slag så är det ju så och det kan vi inte påverka. Jag tror inte att det ligger dig i fatet att ha ett funktionshinder, beroende på VAD det är förstås - däremot så tror jag, precis som du själv, att FK med alla nya regler kanske i framtiden kan komma att ha vissa funderingar på det?

Att vara kontaktfamilj är oerhört givande och berikande på många sätt och man gör en insats som kan vara lika stor som andra uppdrag och det är ju det man oftast vill uppnå - en känsla av att hjälpa någon/några som behöver det! Allt behöver ju inte vara svart eller vitt - så varför inte prova på det?
  • Anonym ("Jenny")
    smulpaj01 skrev 2010-10-09 14:53:57 följande:
    Anonym (ledsen) Varför "får" inte barnet längta efter sin mamma? Efterssom barnet är 7 år och bara varit hos er i 6 mån så är det väl helt naturligt att mammalängtan är stor. Barnet ska väl jobbas hem? Isåfall tycker jag ni får acceptera detta och trösta barnet! Är det en långtidsplacering?
    Men var läser du ut att barnet inte "får" längta efter mamma???

Personligen tolkar jag det som att de vill ha goda råd hur de ska hantera barnets längtan (som de absolut verkar acceptera?)
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (Mia) skrev 2010-10-12 23:48:35 följande:
    Är det bara jag som reagerar över att familjehemmet använde utegångsförbud som bestraffningsmetod?! Hur kan ni bestraffa på det sättet? Så himla kränkande! Jag skulle inte vilja att någon annan gav mitt barn ett sådant straff.

Syssar ni andra familjehem med sådant också?

Blir så arg!
    Instämmer i vad andra skrivit - har man den metoden till sina egna bio-barn så bör man ha samma metod till placerade barn eftersom de ska behandlas lika!! Under tiden barnet är placerat hos en annan familj så har de sina regler och de inkluderar ALLA barn - oavsett om de är biogiska barn eller ej...
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (Mia) skrev 2010-10-12 23:48:35 följande:
    Är det bara jag som reagerar över att familjehemmet använde utegångsförbud som bestraffningsmetod?! Hur kan ni bestraffa på det sättet? Så himla kränkande! Jag skulle inte vilja att någon annan gav mitt barn ett sådant straff.

Syssar ni andra familjehem med sådant också?

Blir så arg!
    Vilken typ av "bestraffning" skulle DU acceptera att andra gav till ditt barn om det var placerat hos ett familjehem?
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer