• Fru R

Göteborgare diskuterar vidare kring barnlängtan/graviditet +allt annat mellan himmel och jord 2

Pandan82 skrev 2010-04-07 16:55:57 följande:
    Fru R skrev: Urk tjejer, mår riktigt dåligt nu... Var inne på "svårt att bli gravid" och läste lite om utredning och sånt och överallt man läser har folk likadana trådar som vi, men men inslag av mycket sorgsna inlägg av misslyckade spolningar, avbrutet äggplock och bebisar som dör i magen eller strax utanför... Känns naivt, men jag vill inte fortsätta in i "den delen"... Den ska inte finnas eller ens tänkas på. Det ska bli bebis och inte massa nålar och sprutor och förkortningar som man inte försår ens om  man hade kommit på dem själv!!! Hua, vill bara bli GRAVIDDDD!!!!! Jag känner igen mig! När vi visste att vi skulle på fertilitetsutredning i december så ägnade jag de två månaderna innan åt att just lusläsa om allt som hade med fertilitetsproblem att göra. Det slutade med att jag blev extremt stressad och bara deppade ihop. Tro mig, jag var verkligen nere då jag läste att jag tillhörde de 20% som inte blir gravida inom ett år, och sedan det där med min endometrios då tillhör man en liten grupp av de där 20procenten och sedan om man inte lyckas bli gravid med hjälp av pergotime då tillhör jag en liten grupp i den lilla gruppen av de där 20procenten. Jag tror du har bilden klar =INTE KUL helt enkelt! Idag har jag fått en ny läkar tid, 4 juni tror jag det var och då är det inseminering som gäller och funkar inte det så är nästa steg IVF! Kan ju tillägga att min läkare tyckte det var högst förbryllande att jag inte blivit gravid än så det känns mindre kul! Oj, förlåt, nu kan man nästan tro att jag vill skylta med att det minsann är synd om mig, det var inte det som var syftet med detta inlägg. Det jag vill säga är att jag förstår att du har det tungt just nu. På något sätt så känns det just nu som att jag bär en mask som jag tom bär upp för mig själv. Jag vågar liksom inte tänka: "Tänk om det aldrig går!" Usch, får ångest bara att skriva om detta. Såg ett program på tv i helgen där de tog upp att hoppet är vår värsta fiende, för det finns inget som kan förlänga ett lidande så mycket som just hoppet! Kändes ju mindre upplyftande, behöver jag tillägga att jag och mannen låg och bölade i kapp i soffan! Nej, nu jävlar ska det gå tjejer! Alla ska bara SMOACK bli gravida! Oavsett om man har ägglossning eller ens haft den där jobbiga vuxengymnastiken. Kram till dig!
    Välkommen in i min lite ledsna värld idag! Här håller vi handen!
    Jag kan inte komma fram till om det är bra eller dåligt att din gyn inte visste varför ni inte blir gravida. Om jag kommer ihåg rätt så hade ni inga anmärkningar vid utredningen och knaprar Pergo eller?? Går du på SU??

Har också kollat lite på inseminering... Känns ändå ok måste jag erkänna, men imorgon kommer dommen för oss. Utredningen börjar och resultatet av gubbens simmare kommer. Gulp! Gud jag hoppas inte det är något fel!!!!

Ok, där försvann all min ångest, för Alicia började just sjunga till mora träsk!!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    prickigkatt skrev 2010-04-07 17:44:52 följande:
    Vet inte vad jag skall säga, sitter kanske själv här om ett år. Skickar några styrkekramar till er.
    Det är ingen fara ska du se!! Jag är ganska säker på att vi alla kommer få våra små på ett eller annat sätt, men för vissa av oss tar det bara lite längre tid!
    Efter ett tag får man bara lägga vissa känslor åt sidan och försöka att inte tänka på att det inte går!

Tycker vi ska hålla tummarna att du inte sitter kvar i just denna tråd om ett år! Det här ska nog gå bra ska du se!!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    Pethrelita skrev 2010-04-07 19:28:58 följande:
    Vi skall hålla tummarna för att ingen av er sitter kvar i just denna tråd om ett år tycker jag!
    Jo, men då får tråden heta "nu har våra magar försvunnit, välkomna våra söta små!!"
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    Cinza skrev 2010-04-07 19:37:49 följande:
    Min naivitet försvann för längesedan. Jag vet allt för väl hur mycket elände som finns. Först skall man lyckas bli gravid, sedan skall man undvika missfall. Efter det får man hoppas och be att man inte tillhör en av de 700 kvinnor som mister sitt barn efter v.23 varje år. När barnet väl har fötts får man hoppas och be att det är friskt. Jag har läst på om utredningar och behandlingsmetoder och det enda jag är rädd för det är att vi kanske inte får hjälp även om vi skulle behöva. Elias var vårt biologiska barn och i vissa landsting spelar det ingen roll om ens biologiska barn lever eller inte, har man fått ett barn får man ingen IVF punk slut. Jag har ännu inte arbetat upp modet för att höra hur det ligger till här i Göteborg. Även om vi skulle vara berättigade till hjälp får vi vänta i nästan ett år eftersom alla graviditeter räknas. Även de som slutar i missfall. Nej, jag gör bäst i att inte tänka alls helt enkelt. Den här veckan skall det skapas en bebis. Idag tog jag på mig en klänning jag bestämt mig för att inte använda försen jag är på smällen. Kanske kan jag lura kroppen till en graviditet?????
    Jag förstår verkligen att du inte vågar, men fördelen är att det finns fin-fina privata alternativ i Göteborg!! Ok, de kostar pengar men det får man väl ta då! Inte så jäkla mycket att prata om tycker jag!
    Sedan behöver man ju inte berätta för dem på SU att man har haft ett mf/ma! Ljuga om det hade jag inte haft några problem med alls! Men eftersom vi har ett pyre och man för att få hjälp av SU och man har ett barn måste ha försökt i två år så kan jag inte ljuga om det för hon fyllde ju två i februari... {#lang_emotions_dreamer}

Bra med klänning! Fint är det också!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R

Japp, då var första steget i utredningen klar. Gubben har tydligen prima simmare! Många var de och bra rörlighet. När gyn sa det så satt alla tyst en sekund och sedan som på film så vände de blicken mot mig.... Japp, tänkte jag, då var man utpekad som den skylldiga!!
    Många fina äggblåsor fanns det också, så de har inte tagit slut och äl hade jag haft för han såg en gulkropp. Blodprov lämnat och allt detta på under en timme!! SU skulle kunna lära sig ett eller annat av Carlanderska!!

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    Pethrelita skrev 2010-04-08 13:58:46 följande:
    Men det är väl positiva nyheter, eller? Känner mig helt lost i denna värld och ni kommer säkerligen få många dumma frågor av mig.
    Det är klart det är positivt!! Vi blev jätteglada och lättade att hans spermier var så bra, men det borde ju innebära att det är något fel på mig... Även om, jag vet, det är ca 30% som man inte hittar någon förklaring till varför det inte går.

Gubben skojade med att säga att de är många och snabba men de är dumma så de fattar inte att de ska till ägget!!

Alla frågor är välkomna, det här är skitsvårt!!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    Pandan82 skrev 2010-04-08 19:10:37 följande:
    Vad skönt att det är avklarat Då blir det till att vänta på provsvar! Så du går till Carlenderska, själv går jag till kvinnokliniken IVF-kliniken på vestgatan, också jättebra! Konstigt det där med att SU måste suga så mycket bara för att det är statligt! Vi ringde dit och frågade om spermaprov, det skulle ta 7-9 veckor innan vi fick resultat därifrån. På IVF-kliniken tog det 24h, fast då kostade det 900kr, men det kostar man gärna på sig för att slippa 7-9 veckor i ett ångestmoln. Min man har också fina simmare¨ Min man är för underbar! Igår kom han hem med filmen "Hon dansade en sommar" från 1951 som han lånat på bibblan! Den blev känd för sitt "porriga" inslag! Vi såg hela filmen och jag tror att de syftade på brösten som visades där i 20 sekunder och som verkligen bara såg så där fina ut som bröst kan göra i en 50-tals film. Kan verkligen rekommendera den en regnig dag, man får tips på många väl användbara repliker att använda sig av i vardagen. Och filmer där ordet TY används frenetiskt kan väl inte vara annat än bra Vill bara varna för då man slår över till vanliga tvprogram sen, man får en chock över att det på en reklamsnutt händer mer än vad det gjorde i hela filmen på 99minuter!
    Tar det 7-9 veckor för SU att få fram resultat!?!? {#lang_emotions_surprised} Men gisses!! Nej, släpp hela marknaden fri säger  jag bara !! Låt dem tävla på samma villkor som dessa privata så ska vi se hur snabbt de konkar!! Sa ekonomen....
    Vi gör ju hela utredningen där så vi betalar en summa för helheten bara, så jag vet inte ens hur mycket ett enbart spermieprov kostar.... Hade varit kul att jämföra!

Gullig man du har! Lånat på biblioteket?!?! Oj vad länge sedan jag var där!! {#lang_emotions_dreamer}

Hahah, bekantar sig spermier och ägg!?!? *Garv*
    prickigkatt skrev 2010-04-08 21:11:58 följande:
    Skall på 60års fest och 1 års kalas i helgen och tänkte jag skulle fixa ögonfransarna och ögonbryna, lite färg. Har gjort det inne i stan innan och varit jättenöjd, men orkad einte riktigt åka inom utan hittat en salong mellan jobbet och hemmet. Menar hur fel kan det bli? Ja, det kan man ju verkligen tänka nu när jag sitter här och har blivit hav med halva ögonbryna...! Lite roligt var och och man förstår verkligen vikten av att kravställa bra. Jag var väldigt nog med vilken färg jag ville ha. Svartblå på ögonfransarna och sen bara lite färg på ögonbryna för de är lite väl ljusa på sidorna. Hade inte tänkt plocka för jag är hyfsat nöjd och tänkte om det ser för mycket ut när de är färgade kan jag ta lite själv. Men så frågade hon om hon inte skulle ta lite på formen. Det är med lite är ett rätt relativt begrepp har jag kommit fram till. När hon sedan började "mordhota" min överläpp så sa jag som tur stopp! Kanske hade kommit där ifrån rätt skallig! Som tur växer det ut och det kan ju vara kul att ha det så här ett tag, även om det inte allt är jag med så här smala ögonbryn. Imorgon har jag 2 intervjuver inbokade, skall bli spännande. 1 där jag jobbar idag men för en annan tjänst då. Och sen en på ett externt företag. Skall bli spännande men jag kommer nog ha grym huvudvärk i morgon kväll.
    Skrattar så jag gråter!!! Förlåt, inte meningen att skratt åt din olycka, men lite kul är det! Därför gör jag detta själv hemma i badrummet. Har gjort ögenbrynen en gång på salong och det blev också jättestelt och hårt färgat!! Andreas verkligen skrattade åt mig för han sa att jag såg förvånad ut hela tiden!

Lycka till idag!! Man behöver inte byta jobb bara för att man går på intervju, det är alltid bra att bara se vad annat som finns där ute!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R

Just det, min dag igår ja...
    Vi hade biljetter till Konserhuset på kvällen, mera Maria Möller hette den, men vi ville gå ut på middag före då min syster och hennes sambo var hemma med lillstrumpan. Sagt och gjort så tittade vi snabbt på restauragnguiden och hittade ett ställe som Andras hade sett hade fått ganska bra i GP, så vi valde att gå dit. La cucina Italiana tror jag den hette och jag måste bara få berömma maten och servicen och ja allt!! Vi tyckte att vi bara skulle hinna med en huvud och en efterrätt men de hade ingen vanlig meny på det sättet utan mera paket och det sa vi att vi inte hinner med. Inga problem sa han, vi fixar. Vi talade om vilken tid vi skulle vara tvugna att gå och satte oss. Sedan började de servera en massa små rätter "under tiden".... Vi fick fantastiskt gott tunnbröd med egengjorda röror och tapenada, sk streetfodd i form av mini ciabatta med den godaste skinka jag ätit, pizza ala Pietro (ägaren) hummer soppa och kaviarrulle... Alltså jag kan fortsätta för det slutade med att vi åt nio (!) rätter!! Jag har inte ätit så gott och haft en så trevlig och mysig kväll på länge!!!

Det är bara att springa dit tjejer!! Helt ärligt, jag kommer nog att bli stammis där!!

Ok, skrivkramp här borta....
    Får avlsuta med "DET ÄR FREEEEEDDDDAAAAGGGGG"!

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    Pillarbox skrev 2010-04-09 10:50:57 följande:
    Var det dyrt att äta där?
    Det var väl mellandyrt kanske... Svårt att säga eftersom de inte har någon "vanlig" meny, men jag har för mig att deras 4 rätters utan vinpaket kostade runt 450 kr.
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    Cinza skrev 2010-04-09 13:19:43 följande:
    Fru R: Låter som en mycket trevlig afton! Jag blir lite avis faktiskt För tillfället består min kost av shakes och morötter typ och en daglig ranson på 5 mariekex. Prickigkatt: Lycka till med intervjuerna och hoppas dina ögonbryn återställer sig snart Pandan: Den där gamla rullen som vi svenska flickor får lida av än idag Det är ju den som startade ryktet om den svenska synden har jag för mig. Jag har faktiskt inte sett just den, men jag har läst lite filmvetenskap så jag är van vid både svartvitt och lågt tempo... Pillarbox: Jag kommer inte ihåg om jag sagt välkommen till tråden eller inte så jag säger det nu. Välkommen till vår lilla tråd. Idag är jag lite grinig. Dels så verkar det som jag kommer bli ensam kvar som ickegravid i den grupp av änglamammor jag är medlem i. Jag gör verkligen mitt bästa för att glädjas med de andra men det känns helt ärligt väldigt bittert att vara den enda som inte lyckats. Sedan så fick jag ett samtal av min underbara Dr Roth. Mitt TSH har höjts sedan sist trots en högre dos av Levaxin. Nu blir det en höjning till och nya prover 11/5. Blä, vill bara att det skall bli ordning på dessa satans värden snart. Vill ha min bebis nuuuuuuuuuuuuu! Jag kan ha haft min ÄL igår och i så fall har vi fått till några bra försök. Vi tar dock det säkra för det osäkra den här månaden och kör på veckan ut. Nu tror jag att jag skall ta en promenad ner till kyrkogården och ta bort påskriset hos Elias. Trevlig fredag på er!
    Varav denna diet?? Det låter inte speciellt nyttigt direkt...

Förstår dig helt och hållet att du känner dig både lite bitter och har svårt att se den ljusa sidan av deras graviditeter. Men samtidigt så är det omständigheter som du inte kan påverka.... Kan inte ens börja och sätta mig in i din situation och helt ärligt så vill jag inte tänka på det för mycket för då grinar jag som en fontän här borta...

Jobbigt med dina värden, men fördelen är ju att han har koll på dem. Minnet är som en teflonpanna här borta, hade ni gjort utredning?
    ~ Alicia 26/2-08 ~
Svar på tråden Göteborgare diskuterar vidare kring barnlängtan/graviditet +allt annat mellan himmel och jord 2