Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Vilaa: Välkommen in. Tycker att tomten kan vara frikostig och dela ut massor av plus och lyckade graviditeter.

Saft o bulle: Grattis!

I BettanMansion är sorgen randig.
  • BettanB

Vilaa: Vilken härlig läkare du fått träffa till slut. Var bor du? Du får gärna dela med dig av namn.

• BettanB

Annica: Håller tummarna.

Vilaa: tack. Var ett namn som dykt upp en hel del i tråden. Försökte få tid hos henne en gång, men då gick det inte.

• BettanB

Pisan och Saft o Bulle: man brukar väl säga att de som har haft 3 eller fler missfall (alltså diagnosen habituell abort/upprepade missfall) troligen löper större risk för fler missfall eftersom man då menar att missfallen inte beror på slumpen utan har en (medicinsk) orsak. Risken ökar därefter med antalet missfall (iaf efter det jag läst).

Har man haft ett eller två missfall så är risken för ytterligare missfall liten (rent statistiskt).

Ang trombyl så tog jag det från någon vecka innan äl fram till v. typ 36 eller något sådant (dåligt minne).

• BettanB

Chris: Var inte alls min mening (säkert ingen annans heller). Jag skriver så oerhört sällan öht, så det blir oftast väldigt kort när jag väl skriver. Jättesynd att du inte känt dig välkommen , men onödigt att dra igång en ny tråd bara för det. Poängen med den här tråden är ju att samla så mycket erfarenhet som möjligt på ett ställe och om det finns något i den här tråden så är det just erfarenhet. Dock har det väl aldrig varit pladdrigaste tråden på fl utan mer en "titta in och fråga om faktafrågor".

• BettanB

ma86: Tycker det låter som en bra idé att testa asa.
    Låter som om det råder lite delade meningar om när man kan börja; själv brukade jag börja med asa någon vecka innan äl, men vet att många äter hela cykeln medan andra väntar till plus. Som sagt så tror jag på teorierna om att det underlättar infästningen och då bör man ju starta i tid.
    Inget speciellt att tänka på som jag kommer på; dela en tablett i tre (lättast med rakblad).

• BettanB

ma86: De allra flesta tar asa rätt länge; till runt v.36 eller så, och det är vad jag skulle råda till också.

• BettanB

Pisan: testen ger utslag ungefär 2 dagar innan äl om jag inte har fel. Dock tänker jag att utslag på ältest i detta fall kanske kan vara pga att du har lite hcg kvar i kroppen efter missfallet? Ältesten reagerar ju på hcg också..

Skönt dock att kroppen kom igång och löste situationen själv; skönt att slippa skrapas iaf, det räcker ju gott och väl som det är ändå liksom.

• BettanB
    Bling1975 skrev 2012-01-01 12:00:18 följande:
    Gott nytt år alla fina! Hoppas 2012 blir ett toppenår för oss alla.
    Gott Nytt År! Ja, 2012 skall bli ett fantastiskt år, det har jag bestämt.
    Här blir lillknoddas snart ett år (början av februari) och min kropp har börjat komma igång igen; vi har faktiskt bestämt att försöka igen redan vid nästa äl, så vi får se när det blir dags för syskon.. Hoppas bara innerligt att vi slipper ta ett varv till i karusellen....
  • BettanB

Pisan: Jättesvårt att säga. Mig veterligen kommer inte äl igång förrän hcg sjunkit helt och det kan ju ta olika länge. För mig har gravtestet någon gång visat minus efter bara någon dag och någon gång har det dröjt flera veckor. Efter mitt sista missfall tog det ett halvår innan min kropp kom igång igen, så det kan vara så himla olika.
    Men iom att ditt gravtest var svagt nu så går det ju åt rätt håll; testa att ta om det om ett tag så du ser att det blir helt minus.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14