Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

TT: Jag kan inte låta bli att fundera på om prednisolonet kan ha något med As kraniosynostos att göra isf.. Vad tror du? Annars läste jag någonstans att stort intag av folacin kunde vara en möjlig orsak (tog ju folacin exvis).. Man vet ju inte mycket om orsakerna, men kan inte låta bli att fundera... Säger hur som helst som du; tycker absolut inte att man bör ta pred i "onödan". Absolut inte det första man bör testa och jag skulle inte rekommendera att testa efter 2mf.

Jenna: Vore jag du skulle jag på sin höjd testa låg dos ASA (albyl mino tex; ta 1/3). Risken att du skall få fler missfall är faktiskt väldigt liten. Rent statistiskt ligger du väldigt bra till.

I BettanMansion är sorgen randig.
  • BettanB

sissela: Oh ja, jag var övertygad om att det gått åt pipsvängen med A i början. Symptom som kom och gick och blödningar.. Ruskigt jobbigt, men nu ligger han här i vagnen och slumrar.

Spirit: Innohep & ASA till v. 38
    Pred till v.15 ungefär, prog till v.12 (med utfasning under v.12-13).

• BettanB

Tittar bara in som hastigast.

Grattis till pickande hjärtan på vul!

Och spännande, Irma!

Har just kommit hem med min plutt efter 4 dagar på sjukhuset. Operationen gick bra, men det var verkligen jättejobbigt. Inget jag önskar ens min värsta fiende. Och (på tal om det LillaD skrev om folacin), så FINNS det tydligen en teori om att för hög dos folsyra kan öka risken för synostos....

• BettanB

Oh, undrar hur det går för Irma idag.

Mula: Han har inte varit sjuk, men föddes med sagittal synostos och opererades för det i veckan. Skönt att ha det överståndet

• BettanB

Irma: STORTgrattis till pojken! och till fin förlossning.

• BettanB

Äntligen dax: Så var det för mig med; först ömma bröst och lite andra symptom och sen ingenting.. Blödde ju tom, men min "graviditet" sitter just nu i köket och illvrålar när far hans försöker mata med flaska.

• BettanB

LillaD: Haha.. Leif är ju för underbar. Kan verkligen föreställa mig honom rusa ut i väntrummet och hojta. Tänk att jag saknar honom redan.

Btw, håller också med om det smarta i att ta en paus; tror man på immunologiska förklaringsmodeller så tänker jag att det är rätt logiskt att låta kroppen få lugna sig lite innan man testar igen. Däremot är det (om jag förstår Beer rätt) tvärtom om man vill ha fler barn; då skall man helst inte vänta alltför länge efter förlossningen innan man testar igen. Sambon och jag funderar därför om vi skall försöka med nummer 2 på volley.. Eller halvvolley iaf.

• BettanB
    Saftmedbulle skrev 2011-06-30 16:49:28 följande:
    Hmm, nyfiken... På volley?
    Fotbollsterm; betyder att man sparkar på bollen innan den hnnit landa ens. Halsvolley betyder att man tjongar till direkt efter första studsen... Så det betyder helt enkelt att man passar på och kör direkt medan allt ännu är i rörelse; smida medan järnet är varmt if you will.
    sirivonessen skrev 2011-06-30 16:45:57 följande:
    FRÅGA om tombyl / albyl minor

Jag blir inte klok på en sak. Tillhör dem som ätit Trobyl för att undvika ma. Just nu är de slut så jag gick och köpte albyl minor (som ju ska va samma sak fast receptfritt). men nu ser jag att de innehåller prostaglandinsynteshämmare som ju INTE är bra om man planerar att bli gravid. Det står tom på burken att de inte ska ätas av de som planerar att bli gravida. HUR HÄNGER DETTA I HOP? Är det galet att äta albyl men inte trombyl? trombyl har ju min läkare skrivit ut inför mina IVF:er.... 
    Känner att jag behöver läsa in mig mer på det; under tiden avvaktar jag TTs svar.
  • BettanB
    Äntligen dax skrev 2011-06-30 19:19:09 följande:
    Alltså, jag måste vara extremt okunnig men hur lyckas ni dela en Albyl i tre delar? Jag käkar ju trombyl som jag ordnat på egen hand men den burken kommer ju inte att räcka hela graviditeten så jag lär få gå ut och köpa albyl. Har klurat mycket på hur man ska lyckas dela den i 3 ungefär lika stora delar? Eller tänker ni totaldosen? Att det inte spelar någon roll om det blir mindre vissa dagar? ASA-effekten sitter väl i rätt länge iofs?
    Rakblad. Och det är inte millimeternoga, åtminstone tycker inte jag det. Jag brukar dela på mitten först och sen tar jag av 1/6 på varje halva. Så att säga.

TT: TACK! Visste väl att du skulle reda upp det för oss.

LillaD: Jo, blev lite klokare , men inte 100%. Förstår som att det nu är en förstudie/pilotstudie inför en riktigt RCTstudie. Hälften får innohep+TLC och andra halvan "bara" TLC. Låter lite svåranalyserat med det upplägget bara..
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14