Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

miss nöjd: SSRI är antidepressiv medicin (finns ett bra stycke i bibeln om serotoninets inverkan på livmoderslemhinnan + annan forskning i ämnet) och dr LM hittar man i Helsingborg (har ju själv fått åka rätt långt för att träffa honom).

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • BettanB
    RamonaMaria skrev 2011-03-15 15:37:24 följande:
    Miss nöjd: yes box! På hormoni.se tror jag det var. Googlade mig fram. 299 kr.
    Men frågan är ju om man kan ta ASA samtidigt som salvan... Hmmm.
    Ja, det skall gå bra. Vi andra har ju tagit ASA och prg samtidigt utan problem. Skulle jag skippa något av det så vore det salvan; tror mer på verkan hos ASA (albyl minor, trombyl etc). Själv började jag med asa strax innan äl (eller vid äl).
    Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • BettanB
    RamonaMaria skrev 2011-03-15 17:36:11 följande:
    Åh tusen tusen tack!
    Fortsatte du med ASA när/om du fick mens?
    Nej, jag gjorde uppehåll och började igen strax innan nästa äl.
    Rosesarered skrev 2011-03-15 19:15:11 följande:
    Vad är ASA förkortning för?
    acetylsalicylsyra
  • BettanB

Annica: Beklagar verkligen. Om du orkar tycker jag absolut att du kan testa att börja tidigare med läkemedlen; jag tog asa, innohep och prednisolon från äl (eller strax innan) och prog från plus. Dessutom tog jag 5000 IE extra hcg (och nu lyckades jag glömma produktnamnet ) i några veckor från plus.. Många som testat det också (i olika styrkor).

I BettanMansion är sorgen randig.
  • BettanB

Annica: Nu kom jag på det; pregnyl heter det ju. Rätt många som lyckats mha av det. I mitt fall vette katten varför det lyckades på 5:te försöket, men kanske en kombo av allt?

irma: Det visste jag inte. Kan tänka att det finns fler prover som man egentligen borde ta som gravid också... Hmmm..

• BettanB
    Irma skrev 2011-03-18 13:11:15 följande:
    Bettan: Det var inget hon kunde hänvisa till studier eller hade underlag på. Det kom fram när vi diskuterade efter mitt 5:e MA. Mer som om hon tänkte högt liksom... Men intressant tanke!
    Mycket intressant tanke!
  • BettanB

nettan: Välkommen hit. Beklagar dina missfall och att du sprungit på så korkade människor i vården (det har många av oss tyvärr erfarenhet av; missfall tas inte på allvar). Du skall naturligtvis ha en utredning om du haft 3 mf/ma på raken, spelar ingen som helst roll att du har barn sedan innan. Kan du ta kontakt med gyn på egen hand eller måste det gå via bm?
    Det finns gott om behandlingsmöjligheter beroende på orsak till missfallen; majoriteten i tråden har fått hjälp av olika sorters antikoagulationsbehandling (finns ens det ordet?) i form av ASA (trombyl/albyl; acetylsalicylsyra), innohep, fragmin och/eller kortison tex. I andra fall kan missfallen bero på fysiska orsaker i livmodern (ärrbildning, sammanväxningar etc), kromosomavvikelser etc etc Utredning SKALL göras, men tyvärr hittar man sällan orsaken.
    I Borås finns ovan nämnde Lennart som behandlar med asa och tlc (tender loving care) och i Helsingborg finns eminente dr Leif Matthiesen som behandlar med tlc och innohep (jag är en av alla lyckliga som fått en liten tack vare honom). Tyvärr är det i övrigt ont om dedikerade och kunniga läkare i Sverige på det här området. Men en och annan har haft turen att ändå springa på något engagerat stjärnskott, så hoppet finns ju alltid.

Äntligen dax: Usch så jobbigt; har aldrig hört talas om att inte allt kommit ut vid skrapning. hoppas det går bra. *kram*

Ooops, nu vaknar min skatt (igen) och vill ha mat. Gotta go!

• BettanB

Äntligen dax:Fy fasiken vad jobbigt.Vilken otur du haft. Jag skulle definitivt väntat en månad eller två och gett livmodern lite andrum efter en sån dust, men det är ju allt annat än kul att vänta så klart.. Obestämd

• BettanB
    mojutten skrev 2011-04-11 11:12:03 följande:
    Hej igen

Jag fick för mig att de hängde i hop eftersom vi iaf tidigare vara många som hängde i båda trådarna men jag inser att den är lite mer specifik. Den riktar sig till de som är över 30 och som inte har barn sedan tidigare och som så klart har haft upprepade mf. Kan inte länka nu på telefonen men om någon känner sig träffad och vill titta in så fixar jag det sen
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m50633547.html
  • BettanB
    Äntligen dax skrev 2011-04-13 08:10:15 följande:
    Ok, det verkar vara nytt eftersom man tidigare rekommenderat trombyl direkt efter ägglossningen. Trodde man inte att det underlättade implantationen t.o.m.?
    När (OM) det forskar mer på det så tror jag man kommer finna att det beror på problematiken vilket som är bäst. För mig har det funkat kalas med högre dos ASA mellan ÄL o plus (150) och sen har jag gått ner till 75 vid plus.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14