Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

RamonaMaria: Säg inget alls; säg bara att du vill ha albyl minor. Tuta och kör.

Äntligen dax: Beklagar. Men grattis till att ha hittat bästa tråden. Kolla gärna behandlingslistan lite så ser du vad som funkat för oss andra.

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • BettanB

Annica: jag hade nog kört på enbart vagitorier om jag var du; kan bli för mycket av det goda tror jag. Och det FINNS ju faktiskt biverkningar... Kan tala om att jag var jätteorolig att sonen skulle ha fått problem av mitt proganvändande, men han verkar ha klarat sig utan. (förvisso rättvist med tanke på alla andra problem vi stött på hela vägen).

Irma: tack. Ja, det känns mer med sanningen överensstämmande. Jag gråter fortfarande när jag läser min egen sammanfattning av de hårda åren i min blogg, men däremellan är jag lyckligare (och tröttare ) än någonsin.
    På tal om jobb; nej, det är väl inte det som avgör vad mycket man hänger med, men tror nog att en läkare/ingenjör/psykolog/annan välutbildad har lättare att ta till sig av forskning etc än någon som inte gått ut gymnasiet. Ingen värdering i det, mer ett konstaterande. Mina läkare har nog tyckt att vi varit skitjobbiga när vi kommit med buntar av artiklar från typ Lancet och liknande så.. Att bara lita på läkare rakt av tror jag är vanligare bland de med lite/ingen utbildning ändå. Fast jag vet inte; är kanske bara "snobbig"?

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • BettanB
    Äntligen dax skrev 2011-02-27 13:05:49 följande:
    Ser att begreppet "kemisk graviditet" förekommer ibland. Vad menas med det?
    Att ägget snuddar lite snabbt vid slemhinnan; tillräckligt för att kicka igång hcgproduktionen lite grand, men sen lossnar det direkt. Räknas därmed inte som graviditet och missfall i egentlig mening. Många här inne räknar dock såna snabbt övergående plus som missfall ändå och det har ju en viss poäng rent diagnostiskt. Får man många kemiska graviditeter på raken så tyder det ju på att något inte är "som det skall".
  • BettanB

Äntligen dax: Just trombyl får man bara på recept, men det är alltså acetylsalicylsyra precis som i albyl minor (som många alltså självmedicinerar med istället för trombyl). De flesta tar från äl (eller ev plus) och under i stort sett hela graviditeten (jag körde med både asa och innohep nu sist; fram till v.37+).

• BettanB

Nu orkar inte min amningshjärna med riktigt, men det FINNS alltså en hel del forskning på saken. T.o.m i mina böcker från sexoogin kunde man läsa att ökad nivå av progesteron i tidig graviditet kan öka risken för hypospadi (vilket dessutom låter logiskt). Sök i medicinska databaser (typ Pubmed) så lär du hitta info (det var där jag letade när jag ännu hade energi för sånt).
    Kan tillägga att jag är rätt övertygad om att progesteron KAN öka risken för hypospadi, men chansade ändå och tog det själv till v.12. Min pojk har i varje fall inte fått några problem därav.

Å andra sidan finns inget belägg (som jag hittat) för att progesteron minskar risken för missfall heller så...

• BettanB

Fast janusinfo i all ära. Två källor varav den ena från 1985? All info är bra som underlag så klart, men jag skulle inte basera mig enbart å Janusinfo. Cochrane som nämndes ovan är ju betydligt "vettigare", men är ändå bara en källa. Nåväl.. Jag tycker nog mest bara att det är bra att förhålla sig lite kritisk och öppen för alternativ.

Jag använder själv progesteron fast jag är tveksam till om det är något som ökar mina chanser (men jag VET ju inte, alltså har jag velat ha det) och är orolig för biverkningar (vilket skulle vara största anledningen till att inte ta det, men samtidigt... Tänk OM det hjälper ). Bäst vore att utreda om brist föreligger och om progesteron alls ger ökade chanser att behålla graviditeten, men det där med prover verkar inte alla läkare vara så förtjusta i... *muttrar* Hohojaja, det är inte lätt det här..

• BettanB

sirivonessen: Jo, naturligtvis vill man ju hitta riktigt bra RCTstudier; det är väl onekligen de som säger mest. Fick för mig att jag hittade rätt bra artiklar när jag letade sist, men jag kan minnas fel.. Mitt minne är inte vad det varit tidigare.. *muttermutter*

Cia: Oh, the other side ja..

• BettanB

miss nöjd: Håller inte med. Om ni erbjuds spermieprov, så ta det. Dåliga spermier kan påverka om jag fattar rätt (speciellt om det är tidiga missfall) och det KAN ju hända att han haft någon form av infektion eller who knows en sist.. Kolla låter hur som helst som en ypperlig idé.

• BettanB
    RamonaMaria skrev 2011-03-09 12:03:45 följande:
    Nyfiken fråga... Vad är "Bibeln"?
    Kolla längst ner i ts.
  • BettanB
    Äntligen dax skrev 2011-03-09 12:48:37 följande:
    Förresten, är det vanligt att ägglossning och mens dröjer efter ett MA eller är det vanligast att det kommer igång som vanligt? Jag räknar kallt med att ägglossningen ska komma ca 2 veckor efter skrapningen men det kanske är naivt? Kan man ens få ägglossning om man fortfarande blöder?
    Samma här; har varit väääldigt olika. Ibland har äl kommit som en klocka efteråt och någon gång har det dröjt flera månader.

miss nöjd: Under vår utredning hittades inga fel, men jag fick ändå innohep av dr LM. Sen har jag även självmedicinerat en del och tagit extra vitaminer och försökt hålla mig frisk och stark typ.. Har fortsatt dricka kaffe (den här graviditeten, som lyckades, fortsatte jag med kaffe som vanligt hela graviditeten, men de innan drog jag ner på kaffet).
    Den här gången åt jag även SSRI innan vi började försöka igen (hade en paus eftersom jag gick in i väggen totalt när -till råga på allt- min hund dog); fortsatte med SSRI under första trimestern (kan ha haft positiv inverkan om man ska tro bibeln).
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14