RamonaMaria skrev 2011-03-23 19:16:27 följande:
Hallå tjejer! Nu har jag fått min progesterall-salva. Men nu undrar jag lite när i cirkeln man ska använda den!
Någon som vet?!
Fick du ingen instruktion? Jag köpte från whiteday och fick en instruktionsfil, se klipp nedan. Det finns dock fler allmänna instruktioner. Kan inboxa om du vill.
Vid graviditet/försök till graviditet
Du tar krämen de två sista veckorna i varje cykel (med början dagen för ägglossning), 2 gånger om dagen, och du slutar med den om din mens kommer och börjar inte igen förrän 2 veckor senare (alltså vid nästa ägglossning). Om du blir gravid fortsätter du att smörja dig 2 veckor till, morgon och kväll, med en stor ärtas storlek varje gång. När du varit gravid i 4 veckor tar du krämen det första du gör på morgonen, en gång mitt på dagen och det sista du gör på kvällen. En ärtas storlek varje gång.
När du tagit krämen sammanlagt i 15 veckor så trappar du under en vecka ner till att ta
2 gånger om dagen igen. Detta för att nu tar moderkakan över tillverkningen av progesteron och den tillgången av progesteron är säkrare. Sedan fortsätter du till en vecka innan beräknad förlossning och då slutar du helt.
Ca en vecka innan förlossningen startar så går progesteronhalten drastiskt ner i kroppen. Därför får du inte sluta att smörja dig tidigare i graviditeten för då kan kroppen tro att förlossningen ska starta.
Blir du deppig efter förlossningen kan du ta lite progesteron igen några dagar, men under amningen är det andra hormoner som är aktiva så då ska du inte använda progesteronkrämen