Inlägg från: Syrling |Visa alla inlägg
  • Syrling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Var på nytt UL idag hos eminenta och fantastiska Dr LM. Allt såg fint ut, men nu har jag en liten fråga till er som står på Innohep etc eller har stått på dessa mediciner som bidragit till att ni fått bebis (eller är gravida): Hur ligger era bebisar på kurvan? Det är ju känt att kvinnor som står på blodförtunnande får större barn och idag var Mini inte så Mini längre. 10% större än "normalt"! Ska bli intressant att se om uppgången fortsätter, hade ökat till 10% från 2% på 4 veckor. Nytt UL om 4 veckor.

Idag fick vi dessutom äntligen veta efter lite olika bud. Det är en liten pojke!

• Syrling

Nybliven fru: Vissa läkare verkar föredra att endast behandla med Fragmin/Innohep etc, vissa tycker att det är OK och bäst att kombinera. Min läkare förespråkar endast innohep så jag har kört bara på det den här gången. 4500 IE. Körde dock Trombyl fram till v 6+5 då jag gick över till Innohepen!

• Syrling

Ja det är inte ovanligt att ta det kombinerat med Fragmin så länge. Finns flera här som gjort/gör det. Jag tillhör inte en av dem dock!

• Syrling

Angående stora barn och blodförtunnande så har de läkare jag pratat med sagt att det finns en tendens att barnen blir större då det är bättre genomströmning till moderkakan. och vad jag förstår är de även vad många andra fått berättat för sig! Jag har inte läst speciellt mycket på nätet om det!

Min BM berättade att de hade uppmärksammat det för flera år sen då hon jobbade på förlossningen, hon sa också att det berodde på att näringstillförseln var "bättre" och inget gick till spillo. Dock handlade det inte om några jättebarn. De jag vet som står på blodförtunnande preparat som är utskrivna av läkare står under nogrann uppsikt med flera UL och då har man ju koll på om barnet skulle visa sig vara större.

Mini i min mage var 10% större på sista TUL i v 28. Har en dotter som vägde 3990 gram i v 41+3 så det ska bli intressant att se om Mini fortsätter att öka på sig. Både jag och min man var normalstora när vi föddes. Likaså syskon och föräldrar!

Jag ser inte detta som ett problem utan mer något som kan vara intressant att veta. Har ingen aning om det finns något empiriskt underlag, ska fråga min läkare nästa gång om det är något som man bara tror sig ana eller om det finns forskning på området!

• Syrling

Är inne och uppdaterar mig lite. Grattis Irma, så härligt Glad

Själv har jag nedräkning, svimmar fortfarande och hjärtat klappar, inte lika ofta och mycket som innan men ändå. Har ett nytt besök med Dr LM 4 januari och då ska vi prata lite om tid för igångsättning osv. Längtar!

Kram till er alla!

• Syrling

Vill önska en God Jul till er alla!
    Förra året var en riktig hemsk jul, började blöda på julaftonskväll och ännu ett MA var bara att konstatera. Sen att det skulle bli en segdragen historia med cytotec, många besök på akuten och akut skapning och misstänkt Mola hade jag aldrig kunnat gissa. MEN med detta vill jag ha sagt, att det finns hopp, då hade jag aldrig kunnat tro att jag nästa jul skulle sitta här med världens kula på magen

Bettan: Usch, förstår verkligen din oro. När är nästa UL? Det kan ju vara så att det är en tillfällig dipp, det är visst inte ovanligt men jag förstår att det inte känns optimalt!
     Jag  var hos min BM igår och mitt SF är väl tilltaget, så nu är jag orolig över det. Alltid något. Ska träffa Dr LM för nytt TUL 4 januari så får vi se vad han säger då. Mini var 10% större förra gången. Undrar så hur det ser ut nästa gång.

Bling: Håller tummarna för dig!

Kram och God Jul alla!

• Syrling

Läser men har inte orkat skriva så mycket på sistone. Sover inte på nätterna = trött på dagarna!

Var på UL igår hos Dr LM, allt såg fint ut, bebben ligger ff över kurvan och är 10% större än vad som räknas till normalkurvan. Samma som förra gången allstå. Ni andra som varit på UL, vet ni vad anteckningarna AFI, Pl etc betyder? Antar att en av dem har med fostervattensmängden att göra....

Har nu en någralunda klar planering, när tappen är mogen blir det hinnsvepning och sedan är det bara till att hoppas på att det kommer igång. Om det inte kommer igång tidigare av sig själv dvs, slemproppen har släppt iaf delvis!

• Syrling

Vvk: Grattis till lyckat VUL, härligt!

Miss nöjd: Jag har varit i ungefär sammma situation som du. Fick en frisk fin dotter 2006, världens enklaste graviditet. I Augusti 2008 blev jag gravid (blir gravid jättelätt, räcker att mannen tittar på mig känns det som) och den graviditeten slutade i MA. Likaså gjorde de två efterföljande graviditeterna så. Har alltså haft 3 MA plus några kemiska missfall efter dottern. Nu är jag gravid igen och med hjälp av trombyl och innohep är jag kommit till v 34.

Vi skulle starta utredning i juli 2010, men då var jag gravid så vi hann aldrig med det. Men Innohepen verkar ha gjort susen, eller så handlade det bara om otur innan. Men det betvivlar jag starkt!

Tycker absolut att ni ska göra en utredning och se vad den visar på. Skulle du bli gravid innan skulle jag tjata mig till Innohep eller något liknande.

• Syrling

Bettan: Hur har det gått idag, visst var det väl idag du skulle träffa dr LM?

• Syrling

Angående sex så väntade vi jättelänge, iaf med penetration, tror jag var i v 26/28 när vi vågade första gången. Kändes som en evighet men ändå bra. Jag har inte vågat riskera något och varit rädd för infektioner och liknande. Jag blödde ju dessutom tom v 12 så jag var rädd att det skulle komma tillbaka om vi provade. Nu är det dock fritt fram

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14