Inlägg från: Syrling |Visa alla inlägg
  • Syrling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hej!
    Tänkte presentera mig, hittade den här tråden för några veckor sedan så det är väl dags!

30 årig kvinna från Skåne.
    Dotter född 2006
    MA - ev ofostriggraviditet Augusti 2008
    MA v 6 Januari 2009
    MA v8?, misstänkt Mola (negativt) Januari 2010

Positivt gravtest 16/6. Efter mycket om och men, bl amisstänkt X, blödningar så konstateras graviditet i livmodern.

Tar innohep dagligen fram till v 37 efter ordination av Leif Matthiesen/Kerstin Sylvan, HBG. Går varannan vecka på VUL.
    v 5+6 konstateras hjärtaktivtet
    v 8+4 Foster mäter 3,1 cm och hjärtat slår fint

Var på VUL igår igen och såg liten röra sig för fullt, v 11+0.(foster 4,1 CRL). Var så sjukt nervös i fredags för det VUL:et, har mått jätteilla men dagarna innan läkarbesöket så försvann mer eller mindre illamåendet. Det är tillbaka nu.

Ska tillbaka 16/8 för nytt VUL, sen blir det RUL v17-18 som görs av Dr Leif M.

Går till min "vanliga" barnmorska parallellt med undersökningarna i HBG. Så nu är det bara att hålla tummarna....

• Syrling

Ja som jag förstod det så är det "varannan vecka" UL fram tills vecka 12. Sedan RUL v 18 och därefter TUL en gång i månaden. From v 37 så blir det CTG en gång i veckan. Har inte skrivit ner all information, ska göra det nästa gång så man har lite struktur på det hela!

• Syrling

Jag skrev fel! v 6+5 ska det vara när hjärtaktivitet sågs för första gången.

Alla mina tidigare mf/ma har börjar med små små blödningar, de blev aldrig kraftiga utan jag fick bara blod på pappret när jag torkade mig.

Den här gången blödde jag sista gången 8+5, sedan dess inget (peppar, peppar). På undersökningen i samband med VUL i 8+4 kunde de se en blödning högt upp i livmoderhalsen som var minimal. Nu sist syntes ingen blödning när jag blev undersökt. De vet inte varför jag har blött och nu hoppas jag slippa undan fler blödningar. Det är verkligen ett stressmoment att gå på toaletten...

Har du fått någon utredning "Längtan efter Liten"?

• Syrling

Längtan efter liten:
    Läste nu i din presentation, jag håller alla tummar och tår för allt ska gå bra den här gången!!

• Syrling

Längtan: Jag ska hålla tummarna för att du får se en helt normal graviditet på ditt VUL! Tycker att du ska gå även om hjärtat inte börjat slå ännu, du kan alltid boka en tid efter detta VUL:et för att få se hjärtat!

• Syrling

Innohepsprutorna måste vara de sämsta sprutorna som tillverkats. Kanylen är ju helt värdelös!

En fråga till er som tar innohep: Jag kniper om huden, sticker in sprutan, sprutar in gradvis, håller kvar om huden och drar ut kanylen succesivt. Fortsätter sen hålla huden ett bra tag efter åt. Ändå får jag fula stora blåmärken, är det någon annan som gör på något annat sätt och slipper blåmärkena?

Bettan: Grattis till KUB:et

Själv ska vi inte göra något den här gången. Nästa UL är om 11 dagar, är i 13+ då och hoppas på att det ser fortsatt Ok ut!

• Syrling

Bettan:
    Jag tror att han jobbar den här veckan, nästa vecka skulle han vara på semester om jag förstod det hela rätt!
    Jag skulle egentligen dit nästa vecka men alla som håller på med projektet var lediga så jag fick komma en måndag istället. Men då blir det inte Dr LM som jag får träffa! 

• Syrling

Bettan: Semester eller något annat, han skulle iallafall inte vara där nästa vecka! Han är helt underbar, de andra är också bra men det finns ingen som har hans glöd och engagemang!

• Syrling

Lilla snöflinga: Jag blödde så den här graviditeten. Började blöda rött blod, gjorde det några timmar, sen kom det brunt blod. Ringde gyn som tyckte jag skulle komma in. Alla mina tidigare missfall har börjat så så jag trodde verkligen att det var kört men vi fick se en räka med hjärtslag, det var i vecka 6+5. Sen dess har det inte kommit mer blod (11+5 nu).
    Håller tummarna!!!

• Syrling

Jag tog också 1/3 Albyl Minor fram tills dess att jag startade med Innohep den här gången!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14