-
Det är nog väldigt individuellt. Det kan ju bli fördröjt. Min erfarenhet är att äl kommit ett par veckor efter att jag slutat blöda då det var riktigt tidiga mf.Äntligen dax skrev 2011-03-09 12:48:37 följande:Förresten, är det vanligt att ägglossning och mens dröjer efter ett MA eller är det vanligast att det kommer igång som vanligt? Jag räknar kallt med att ägglossningen ska komma ca 2 veckor efter skrapningen men det kanske är naivt? Kan man ens få ägglossning om man fortfarande blöder?
-
RamonaMaria: Om det är problem redan vid infästningen kan det vara viktigt att ta ASA (trombyl eller albyl) redan innan plus. Det tar dessutom några dagar innan det får full effekt. Trombyl kan man ta hela cykeln, men vissa får rådet att göra uppehåll vid mens.
-
Jag vet inte hur mycket progesteron du får i dig av krämen, men jag fortsatte med progesteron (crinone) till v 14 för att vara på den säkra sidan. Den sista 1-2 v trappade jag ner gradvis. Detta för att moderkakan börjar ta över i v 12 men har inte tagit över helt förrän i v 14. Men de flesta slutar kring v 12 så det går säker bra det också.miss nöjd skrev 2011-07-31 13:19:58 följande:Hej allihopa. Här tickar som tur är gravidteten vidare och går in i v11+0 imorgon! Börjar fundera på detta med att sluta med ProgesterAll- undrar om någon vet om det kan vara negativt om man fortsätter typ hela gravidteten med detta? Moderkakan tar ju över progesterondelen nu och egentligen ska man väl sluta efter v12-13, men tänk om det iaf bildas för lite Progesteron då- vad säger att dosen blir högre och bättre pga moderkakan?
Hoppas ni förstår tanken Tycker det verkar superläskigt att sluta nu när det känns uppenbart att detta var felet (eller en stor del av felet iaf)....
Hoppas någon har ett bra svar :) -
Jag slutade kring v 37. Det är viktigt att sluta några veckor innan förlossningen eftersom trombylen har en blodförtunnande effekt, vilken kan vara negativt för blodförlusten. Vågar du berätta för bm eller läkaren att du mecinerar? Om du fortsätter under graviditeten kan det nog vara bra att berätta, så att de vet om du skulle behöva vård eller annan medicinering. Det kanske kan kännas skönt också att få bolla med dem?Äntligen dax skrev 2011-07-24 13:33:23 följande:Grattis alla som fått glädjande besked. Har hängt med så gott jag kunnat nu under semestern men det har mest blivit via Iphone så jag har inte orkat skriva något. Har gjort KUB i måndags som gav jättefina siffror, men min största oro var nog om fostret levde eller inte. Var så nervös innan att jag nästan kräktes.
Ni som självmedicinerat med trombyl alternativt fått detta ordinerat, hur länge har ni fortsatt? Något man inte tänker på när man självmedicinerar är att man står helt ensam utan någon läkare att rådfråga. Jag har inte vågat berätta för min läkare eller barnmorska att jag tar trombyl. -
TT: Grattis!
Miss nöjd: Underbart med en empatisk bm, det är guld värt! -
lilla M: Är inte helt uppdaterad, men tror att du kan få pred på Strandkliniken utan tjafs. Det kostar en del att gå dit men å andra sidan får du utskrivet vad du vill. Har dock inte varit där själv.
-
Grattis till alla gravida! Jag har inte hängt med här i tråden så bra men några namn känner jag igen, och några är nya.
Ang. gravidtråd så hängde vi förut kvar i den här tråden och sen hoppade vi över i systertråden för de som fått barn. Men om ni är väldigt många gravida kanske ni vill ha en egen tråd? Men det kan ju vara värdefullt att följas åt också, både i med- och motgång. -
Jag (och jag tror flera med mig) upplevde att det var svårt att hänga med i "vanliga" gravidtrådar efter upprepade mf. Så det kan nog vara ett stort stöd att få vara kvar här även som gravid. Bara för att man passerat en viss vecka, gjort ul osv är det inte säkert att oron försvinner. Men självklart får ni som vill hälsa på i systertråden och älta lite graviditet där också!
-
Bling: Håller tummarna! Jag hade också blödningar med sonen och det gick bra. Tror också på magkänslan. Kram
-
sirivonessen: Barnmorskan skulle ha sett om något var allvarligt fel, själv är det som ni säger väldigt svårt att se detaljer på ul. Jag minns själv vid ett ul där lillen var alldeles stilla - bara ett par veckor tidigare hade han rört sig massor. Jag blev helt kall man läkaren var lugn och sa att "bebisen sover". Han försökte buffa lite på magen men inget hände. Det var inget annat att göra än att försöka lita på läkaren och vänta tills nästan ul. Då var det full rulle igen! Så de kan sova, vilket de faktiskt gör en ganska stor del av tiden.
-
Grattis till flickan, nybliven fru!
Bling: Vilken mvc går du på? -
Bling: Ja, ofta verkar man nog mycket tuffare på utsidan än vad man känner sig på insidan... Man tror att alla ska se direkt hur osäker man är, när de i själva verket inte ser det alls. Bra med läkaren som back-up också, ibland kan det vara svårt att få tider på mvc.
-
Ninni: Jag tog Crinone med sonen (född 2009). Det är inte så nytt men används oftast vid IVF. Jag fick rek 1/dag men när jag började blöda i v 4 fick jag lite panik och började på eget bevåg ta 2/dag. Forsatte till v 14, men sista 1-2 veckorna med 1/dag. Fick ju krypa till korset hos gyn sen när receptet tog slut, men det gick bra... Denna grav (är i v 11) har jag inte haft blödningar och tagit 1/dag. Misstänker du att progesteronet är ett problem för dig, har du tex spottings innan mens i vanliga fall? Så var det för mig, därför ökade jag dosen. I annat fall spelar nog inte progesteronet så stor roll. Du börjar minst 2 dagar efter konstaterad äl, eller ett par dagar innan du brukar få spottings.
-
Frugan E: Jag hade tidigare ganska mycket spottings innan mens, men för mig påverkades det inte av Trombyl. Det som däremot hjälpte för mig var progesteron. Men det antar jag att du redan får om du gör IVF? Jag tror inte att effekten av Trombyl är så stor, att det kan öka spottings. Vad säger läkaren?
Bling: Jippi, jag är så glad för din skull!
quatterin: Skönt att allt såg bra ut på rul!