-
-
Längtan: Grattis! Lite känslig tapp är ingen fara för bönan. Ta det nu lugn och njut av semestern i Grekland.
-
Hej alla gamla och nya! Är dåligt uppdaterad om hur det går för er, men ville bara kika in och tipsa om en artikel i Medicinsk vetenskap.
De skriver bland annat att upprepade missfall kan bero på fel i livmoderslemhinnan, som gör att det går fel i dialogen mellan mamman och fostret redan från början.
De nämner även störningar i hormonbalansen eller immunförsvaret, livmodermissbildningar eller genetiska avvikelser. Men just teorin om livmoderslemhinnan hade jag inte hört förut. Tyvärr hittar jag inget konkret om behandling, men det var en intressant artikel om barnlöshet.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=37314&a=112771&l=sv -
Irma: Har jag fattat rätt att du är gravid?! Grattis isåfall. Vilken vecka?
Allt är bara bra med mig och liten som numera är ganska stor - snart 1,5 år och dagiskille! Så nu börjar snart tankarna på nästa... Nu är det ju inte alls samma sak (för mig iaf) eftersom jag har ett barn. Men OM det går vill vi ha ett syskon. Har blivit lovade samma behandling (trombyl+crinone) så vi börjar väl där.
Hur går det för er andra som hängt med ett tag? När är det dags för Bettan? -
Bettan: Oj, oj, oj vad spännande! Nu gäller det att hänga med här lite bättre så att man inte missar nåt.
Irma: Nämen redan vecka 18 - jättegrattis! Snart dags för rul, eller?
nybliven fru: Vi hade inget sex alls under hela graviditeten... Fick inget direkt råd (förutom att inte ha sex i början när jag hade blödningar) utan det bara blev så. Planen var väl att komma igång när det kändes safe (typ efter rul i v 20). Men vi kom liksom aldrig dit (mycket pga att jag hade lite blödningar även sent) innan det började närma sig och då ville vi inte riskera att det sattes igång för tidigt. Låter lite trist kanske men vi var båda nöjda med det och det är väl kanske det viktigaste? -
Bettan: Men fy vad jobbigt! Du borde ju få vara lugn vid det här laget. Är dåligt påläst om avvikelser, men finns det inget spann inom vilket det anses "ofarligt"? För födda bebisar finns det ju många olika kurvor utöver den normala, vilka alla räknas som ok om mna bara följer sin kurva. Sen undrar jag också över flödesmätningen som väl borde vara befogat i ditt fall? Finns väl även andra sätt att kolla hur mini mår och om det är fel på moderkakan? Hoppas verkligen att ni får lugnande besked snart!!!
Irma: Är i morgon idag?! Har du varit på rul?!
Grisolle: Precis så resonerade vi också. Det var helt klart värt det att vänta. -
Bettan: ja men flödesmätning är väl inga konstigheter?! Sa dr inget alls om det? Fast det kanske inte är avgörande?
Irma: Nu så!
Bubbi... Bra att du ser det så! Nu blir den en ny chans snart! -
Spirit: Oj, vad svårt! Känns som att någon medicinskt kunnig måste svara. När ska ni träffa experten? Hoppas att han/hon kan ge bra råd och vägledning. Personligen skulle jag nog inte våga göra fvp.
-
Nolltolerans till vecka 15 ungefär, därefter ca 1 kopp/dag.Bubbibalubbi skrev 2011-01-17 13:12:03 följande:Dricker ni kaffe? Eller har ni slutat?
-
Ang. kaffe igen så fick jag uppfattningen att det var lite som med alkohol - man vet inte exakt hur mycket som är ofarligt. I Sverige är vi väldigt restriktiva med alkohol men kaffe går bra - i andra länder är det tvärtom. Personligen tror jag inte att vare sig kaffe eller alkohol i små mängder kan orsaka ett missfall, men för att slippa grubbla bestämde jag mig för att helt skippa båda. Och ja, det är isåfall koffeinet som är boven och väljer man koffeinfritt skulle jag vara noga med vilken sort för annars kan det vara en massa annat skit i.... :-0
Det som Bettan skrev om, koffeinets blodförtunnande effekt, tror jag också att det kan ligga något i. Men då jag även tog omega3 under graviditeten - vilket också har en blodförtunnande effekt - hoppades jag inte gå miste om något.