• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Längtan efter liten
    christine79 skrev 2010-05-23 19:22:26 följande:
    Hej!Jag hoppas på att få vara med i denna tråd..Mitt tredje missfall på 7 månader och jag är helt knäckt. Alla missfallen sker i 5 - 6 veckan, är så ledsen.kramar
    usch jag hoppades att du skulle få slippa att ens vara här inne...
    EN pos sak i eländet är ju att du har lätt att bli gravid.
    Då kanske det bara är en liten avikelse som du behöver hjälp med från gyn.
    jag tror det snart kommer lösa sig för er... stor kram
    Längtan efter liten är stor
  • Fialisa10

Pinglan: Jag gjorde visserligen ingen skrapning men mina hormoner höll i sig i 4 veckor nu senaste tillfället.

Christine: Jag är så ledsen att du måste vara här. Se till att få en utredning nu, eller åtminstone få göra den billiga delen av utredningen (ultraljud av äggstockarna, ultraljud av livmodern med koksalt, vissa blodprover). Det har du faktiskt rätt till. 

Fru fräken: Åh! Håller tummarna allt vad jag kan! Uppdatera så fort du vet! 

Egorapport: Mina provsvar ser enligt den snälla läkaren bra ut. Han sa att min läkare på hemmaplan kan se resultaten i min journal så han har tillgång till all fakta. Ville få analysresultaten utskrivna inför nästa möte så jag ringde till "hemmaplan". Men möttes självklart av grinig och totalt oförstående syster som argt sa att "Vi kan ju inte se vad andra sjukhus eller läkare gör!", som om jag borde veta det. Så jäkla trött på den sk vården i Sverige!

Kram

• Längtan efter liten
    Fialisa10 skrev 2010-05-24 11:14:50 följande:
    Pinglan: Jag gjorde visserligen ingen skrapning men mina hormoner höll i sig i 4 veckor nu senaste tillfället.Christine: Jag är så ledsen att du måste vara här. Se till att få en utredning nu, eller åtminstone få göra den billiga delen av utredningen (ultraljud av äggstockarna, ultraljud av livmodern med koksalt, vissa blodprover). Det har du faktiskt rätt till. Fru fräken: Åh! Håller tummarna allt vad jag kan! Uppdatera så fort du vet! Egorapport: Mina provsvar ser enligt den snälla läkaren bra ut. Han sa att min läkare på hemmaplan kan se resultaten i min journal så han har tillgång till all fakta. Ville få analysresultaten utskrivna inför nästa möte så jag ringde till "hemmaplan". Men möttes självklart av grinig och totalt oförstående syster som argt sa att "Vi kan ju inte se vad andra sjukhus eller läkare gör!", som om jag borde veta det. Så jäkla trött på den sk vården i Sverige!Kram
    skönt att de ser bra ut i alla fall... du kanske ska lita på den "snälla" läkaren? och skälla ut den griniga subban!!! blir tokig på sånt där
  • fru fräken

Har varit på vul nu och jag vet inte om jag ska vara glad eller inte men jag tror att jag borde det...
    Läkaren tyckte att det var tidigt att se och förberedde mig på att det kanske inte skulle synas några hjärtljud och det gjorde det inte heller, men han såg en tydlig gulsäck och han tyckte det var positivt. Såg även lite snabbt pickade i en liten sekvens men det var för lite för att känna sig helt nöjd. Läkaren är ändå positiv eftersom de tidigare mf varit i ett tidiagre stadium. Han menade på att när gulsäcken är så pass tydligt så är det något positivt och den brukar inte synas så väl vid tidiga mf. Fick även en ny tid nästa vecka på tisdag för ny koll. Får se då hur det ser ut och det avgör ifall det blir behandling med Fragmin eller om det inte behövs...
    Läkaren avslutade med att poängtera att jag absolut inte skulle deppa ihop pga detta för han tyckte det ändå såg bra ut fastän han inte ville ge hopp när han inte kan lova ngt!

• Längtan efter liten
    fru fräken skrev 2010-05-24 15:31:46 följande:
    Har varit på vul nu och jag vet inte om jag ska vara glad eller inte men jag tror att jag borde det...Läkaren tyckte att det var tidigt att se och förberedde mig på att det kanske inte skulle synas några hjärtljud och det gjorde det inte heller, men han såg en tydlig gulsäck och han tyckte det var positivt. Såg även lite snabbt pickade i en liten sekvens men det var för lite för att känna sig helt nöjd. Läkaren är ändå positiv eftersom de tidigare mf varit i ett tidiagre stadium. Han menade på att när gulsäcken är så pass tydligt så är det något positivt och den brukar inte synas så väl vid tidiga mf. Fick även en ny tid nästa vecka på tisdag för ny koll. Får se då hur det ser ut och det avgör ifall det blir behandling med Fragmin eller om det inte behövs...Läkaren avslutade med att poängtera att jag absolut inte skulle deppa ihop pga detta för han tyckte det ändå såg bra ut fastän han inte ville ge hopp när han inte kan lova ngt!
    men du, det där tyckte jag ändå var positivt. precis som läkaren sa så är det ju jätte bra att gulesäcken syntes så bra som den gjorde... vilken vecka är du i nu?
    tycker du ska försöka njuta nu tjejen :D
  • mojutten

www.sciencedirect.com/science&_udi=B6T6K-4VYMP4X-6&_user=6447644&_coverDate=03%2F01%2F2010&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1347155527&_rerunOrigin=google&_acct=C000034378&_version=1&_urlVersion=0&_userid=6447644&md5=8bb68b87e7b28a8a488a1fbdf9b830d0

En studie publicerad 2010, kanske inte så mycket nytt men det är iallafall en diagnostisk studie som kan ge lite kött på benen i diskussion med era läkare. Fråga om de har läst den :)

• fru fräken
    Längtan efter liten skrev 2010-05-24 18:28:32 följande:
    men du, det där tyckte jag ändå var positivt. precis som läkaren sa så är det ju jätte bra att gulesäcken syntes så bra som den gjorde... vilken vecka är du i nu?tycker du ska försöka njuta nu tjejen :D
    har precis gått 6 hela veckor så det är ju inte särskilt långt... Ska verkligen försöka njuta. Symtomen talar för att det blir Fragmin till veckan iaf!
  • Längtan efter liten
    fru fräken skrev 2010-05-25 12:22:45 följande:
    har precis gått 6 hela veckor så det är ju inte särskilt långt... Ska verkligen försöka njuta. Symtomen talar för att det blir Fragmin till veckan iaf!
    v.6 ja då behöver man inte se ett knyst :D så det var ju jätte bra...
  • Pinglan83

Fru Fräken: Låter ju lovande det där. Skönt att du ska få fragmin, hoppas att det funkar.

Har varit hos vår läkare för att prata om hur vi ska gå vidare. Hon sa att det inte fanns så mycket mer prover de kunde ta men jag lämnade ett nytt prov iaf. Sedan sa hon även att vid nästa grav ska jag få innohep utöver trombylen som jag ska ta åtminstone från ÄL. Får förhoppninsvis svar på fosteranalysen under nästa vecka eller veckan efter det. Finns ju faktiskt en risk att det var nåt galet där eftersom diagnostikläkaren som gjorde ett UL på mig i vecka tio ansåg att fostret hade en stor nackspalt. Vi var dock inte där för att få en diagnos utan bara för att lugna mina nerver så vi försökte fokusera på de fakto att fostret levde. Tyvärr så klarade den sig endast en vecka till. Ojoj nu blev det mycket info på en gång. Vår läkare sa iaf igår att vi faktiskt kunde ha haft otur denna gång (hon var noga med att säga denna gång eftersom upprepade missfall inte är otur).

Håller tummarna för att det tar sig för er Bettan!!

Kram till er Alla!

Hoppet är det sista som överger människan
  • Irma

Christine: Välkommen Beklagar dina missfall

Franka: Jag hade gärna tagit första bästa höghastighetståg
    Bling: Hur mår din man?
    Fru Fräken: Vad bra att det såg lovande ut! Det är tidigt!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14