• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Längtan efter liten
    fru fräken skrev 2010-05-12 20:29:35 följande:
    Hej allihopa!Hoppas det är ok att jag hoppar in här...Jag har haft 3 mf/ma och påbörjade i början av året våran utredning pga detta. Var till läkaren förra tisdagen och blev insatt på Trombyl pga lätt förhöjda prover. Skulle höra av mig i början av denna vecka (för att följa äl kommande månad) då mensen skulle ha kommit i helgen, men det gjorde den inte.... testade positivt på grav test istället :). Men jag är så orolig att jag började äta medicinen för sent. Nu känns det som om jag bara väntar på mf/ma. Känns tråkigt då man egentligen borde känna sig glad och lycklig, för jag är ju gravid!!! Läkaren pratade om att jag ska in på koll nästa vecka då jag är i slutet av v6 och om det ser bra ut då så ska jag även sättas in på Fragmin injektioner. Ni som har använt denna behandling, finns det risker för fostret/barnet? Finns det bra resultat av detta när det handlar om att behålla fostret/barnet?
    grattis till graviditeten... du väntar barn och inget mf, försök tänka så. men jag vet att det är svårt, jag har också gått igenom 3 missfalll varav ett missed abort.
    Fragmin har jag ingen erfarenhet utav mer än att jag vet att jag troligen ska ta de sprutorna med... Oc Nej det skadar inte fostret alls...
    Kram
    Längtan efter liten är stor
  • Längtan efter liten
    mojutten skrev 2010-05-12 11:12:24 följande:
    Har nog med största sannolikhet fått mitt 4:e mf, tidigt igen... Jag testade denna gång med 1/4 albyl från ÄL men det verkar inte ha haft någon inverkan. Jag ska kontakta min läkare igen, kanske göra den där spolningen. Jag har ju problem med att jag alltid får en liten mens och att mina plus kommer sent så jag antar att mitt hcg ökar långsamt. Kan detta vara ett tecken på lågt progesteron och bör jag kanske fråga efter prgesteron och pregnyl? Kan det vara till någon hjälp?Lessen att jag är ego, men jag har just kommit hem från semestern och känner mig otroligt lessen. En liten tröst är iaf att blodet hölls sig bort och kom i samma ögonblick som vi kom hem, så vi fick en underbar semester och jag trodde faktiskt att det kanske att det skulle gå vägen den här gången då jag hade mkt mer molvärk och tom mådde lite illa. SKIT
    nej vad är det jag hör :( fy fan för detta...
    vad säger läkarna om det här? är det dom som rekomenderat dig till 1/4 albyl?
  • Längtan efter liten

Jag skulle ja ÄL den 14-15 någon gång men fick utslag på ÄL testet nu ikväll så vi mös på för fullt:)
    förstog att den skulle komma lite tidigare då jag började få världens flytningar igår.
    Nu hoppas jag att det tar sig på det här försöket då vi får främmande hela helgen...

Jag tittar upp mot himlen och ber mina små ängla själar att ge mig tur.
    Jag ber även minst en av själarna att bosätta sig i magen på mig och ge oss kärlek..
    Det är värt ett försök.

• Irma

Fru fräken: Välkommen! Tråkigt att du har anledning att vara här Grattis till graviditeten Vad bra att du får trombyl och fragmin denna gången. Min läkare forskar på fragmin och menar att det inte finns några risker för fostret i så låga doser som man tar. Förstår att du är orolig. Vet inte om det hjälper dig. Men det har hjälpt mig att tänka att det finns verkligen inget man kan göra för att öka oddsen. Förutom det vanliga med ingen alkohol osv..

Längtar efter liten: Hoppas ni prickar
    Ego: Är helt död. Sovit över 11 timmar inatt. Inte kul när man varit sjuk och det sitter i. Tur att man är ledig 4 dagar nu. Är välbehövligt
  • Odetta
    grisolle skrev 2010-05-12 22:00:25 följande:
    Odd: Skönt att höra att det gick bra! Får jag fråga vart ni gå någonstanns? Hade läkaren några teorier redan nu vad det kunde vara? Eller ville hon helt vänta på testresultaten? Vilka tester ska ni få göra?
    Hej grisolle!

Jag går hos en privat i Västerås...kvinnoläkarna heter dem!

Jag hade ju själv en massa olika teorier och läkaren höll väl mest med att alla mina teorier skulle kunna vara sannolika. Jag har ju 3 barn sedan tidigare och aldrig haft problem, medans det nu med min man blir såhär...hon sa att alla är inte kompatibla och att det finns drygt 20.000 ressesiva sjukdomar som ligger i generna som kan göra att det blir såhär och har man otur så träffar man en partner som det helt enkelt inte går vägen alla gånger. Därför ska min man också testas genetiskt. (spermaprov behövs inte eftersom vi ju blir gravida...felet ligger någon annanstans)

sedan kan det gott vara att mitt immunförsvar är lite för duktigt, att den långvariga stressen vi levt med i och med vårdnadstvisetn om mina andra barn helt enkelt har tagit ut sin rätt på min kropp och så vidare.

Tester ska i alla fall tas och jag gav henne listan som jag tror Finessan här har sammanställt. Hon sa att hon kommer börja med att ta dem proverna som dem har som standard att ta, men hon ville gärna spara kopian på testlistan jag hade med mig. Och även om inget fel hittas med proverna så är hon inte alls anti att prova olika mediciner, även om dem inte är enligt svenska riktlinjer tillräkligt beprövade. Hon vet om många av dem olika studierna som görs angående upprepade mf och hon höll med om att om medicinen bevisligen inte skadar att ta, så skadar det ju inte att prova *gillar den attityden*

Går du hos någon?

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • grisolle

Hej Odd, tack för ditt utförliga svar!

Vi har precis tagit kontakt med SU för att få tid eftersom vi haft tre missfall på rad (inga barn innan) men har inte blivit kallade ännu.
    Det där du skriver om att vissa par helt enkelt inte är kopatibla var intressant, finns det något att göra åt det i så fall? Eller är det i princip adoption som gäller då?

Jag håller på med en liten sammanställning över tänkbara orsaker till våra missfall, tycker att det är rätt rörigt med alla olika begrepp, tester och mediciner. Jag ska skriva in det jag har kommit fram till snart så får gärna ni erfarna rätta mig eller lägga till/dra ifrån!

Beställde även "Is your body baby friendly?" igår kväll så nu ska här pluggas på!

• BettanB

grisolle: I i vissa fall av inkompatibilitet tror jag man kan använda LIT, men det görs inte i Sverige längre. Fanns en svensk läkare som forskade på det på SU förr, men hon jobbar inte kvar längre.

odd: Vilken tur du haft; låter som om du hittat en vettig läkare. Såna växer inte på träd.

Irma: Hu då. Är lite samma. Haft en envis förkylning i flera dagar och känt mig allmänt seg; idag tränade jag ändå, så nu får vi se om det gör mig jättesjuk eller om jag kanske frisknar till ist.

Sorg i BettanMansion.
  • jazzy
    fru fräken skrev 2010-05-12 20:29:35 följande:
    Hej allihopa!Hoppas det är ok att jag hoppar in här...Jag har haft 3 mf/ma och påbörjade i början av året våran utredning pga detta. Var till läkaren förra tisdagen och blev insatt på Trombyl pga lätt förhöjda prover. Skulle höra av mig i början av denna vecka (för att följa äl kommande månad) då mensen skulle ha kommit i helgen, men det gjorde den inte.... testade positivt på grav test istället :). Men jag är så orolig att jag började äta medicinen för sent. Nu känns det som om jag bara väntar på mf/ma. Känns tråkigt då man egentligen borde känna sig glad och lycklig, för jag är ju gravid!!! Läkaren pratade om att jag ska in på koll nästa vecka då jag är i slutet av v6 och om det ser bra ut då så ska jag även sättas in på Fragmin injektioner. Ni som har använt denna behandling, finns det risker för fostret/barnet? Finns det bra resultat av detta när det handlar om att behålla fostret/barnet?
    Jag fick både Trombyl o fragmin när jag väntade Måns. Han är en frisk o glad liten kille på 2.5 år . Fick samma behandling nu oxå (är i v 30), hitills så har det gått bra*peppar peppar*. O enl FVP så mår denna lille kille bra.

Lycka till o grattis!
    3 barnsmamma
  • Mikes bride

Vill skänka lite hopp till tråden:

Förra torsdagen 6/5 föddes en fullt frisk och underbar liten tjej!
    Detta efter 3 mf/ma och 1 X.
    Jag har behandlats med Trombyl från ÄL (läkaren sa från +, men jag var olydig och tog från ÄL) + Fragmin från konstaterat levande foster och Progesteron  från + fram t.om v.12.
    Jag hade en större blödning i v.9, men den visade sig vara ofarlig. Sedan dess har jag fått gå på täta kontroller ända fram till förlossningen.

Vi har haft turen att komma i kontakt med en underbar läkare som forskar om upprepade missfall. Det finns ingen dokumenterad forskning om detta inom landstinget, men dom läkare som vi träffat på Danderyd har alla varit öppen för blodförtunnande och erkänner att det ger fina resultat.
    Så ni som fortfarande stångas med gamla fornminnen till läkare, STÅ PÅ ER! Det måste vara värt ett eller några försök!

Vill önska alla lycka till och skickar kraft och styrka för att orka och inte ge upp!

• BettanB

MB: Stort grattis! Vad roligt att höra att allt gått bra.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14