mojutten skrev 2010-10-02 13:44:59 följande:
B12 får man väl ofta i samband med folsyra för att kontrollera homocystein nivåera. Det finns studier som visar på kvinnor med upprepade mf har förhöjda nivåer av denna aminosyra
Har du koll på var det finns info om detta? Jag har b12-brist i familjen och hittade nånstans på nätet att det ökade risken för missfall, men när min norska doktor efter årets första missfall skulle kolla detta åt mig kollade han bara b12 (som var ok) och inte homocystein (som jag hört är det vettiga sättet att kolla det hela eftersom b12-nivåer är så individuellt). Jag fick nämligen en massa intressanta bieffekter när jag började äta extra folsyra för ett år sen - händer och fötter började domna och lite annat spännande. Har man tendens till b12-brist och äter extra folsyra kan man få neurologiska symtom som t.ex domningar läste jag mig till, men doktorn tyckte förstås jag var hypokondriker eftersom mina b12-nivåer låg inom det normala... Självklart har jag glömt var jag hittade infon om detta. :P Det blev liksom mitt halmstrå efter andra missfallet (årets första), eftersom jag såklart ville hitta en orsak...
F.ö. läser jag "bibeln" för fullt, och det är väldigt intressant! Men jag blir rätt modstulen - det känns som att allt de skriver om är sånt som man aldrig hört talas om inom den svenska sjukvården. Så då kommer frågan - om jag har såna fel på mig som han skriver om, hur tusan ska man få hjälp då?? :(
Väntar fortf. på svar från vår utredning, har inte hört nåt om de "vanliga" blodproverna än, men jag vet inte hur lång tid det tar innan man får svar på om det är nåt onormalt. Det är drygt två veckor sen vi var där bara, jag ringde i veckan och då kunde de inte se att några svar kommit in, men tanten sa att de kunde sitta i en pärm och vänta! Att de bara skickar vidare provresultaten till läkaren när alla kommit in! Får det verkligen gå till så?? Hon skulle iaf skicka ett meddelande till hon som hade hand om den där pärmen att hon skulle ge läkaren alla provsvar som eventuellt kommit in avseende mig... :P