Inlägg från: Längtan efter liten |Visa alla inlägg
  • Längtan efter liten

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

grisolle skrev 2010-08-13 22:04:06 följande:
    Åh, så tråkigt Längtan... vad gör du nu, tar det lugnt eller har du åkt till akuten? Håller tummarna att allt är bra!!
    avvaktar.. än så länge kom det bara pytte. jag kanske överrreagerar?
    Längtan efter liten är stor
  • Längtan efter liten

jag åkte in i går till akuten då jag fick en till flytning på jobbet (dock lite mer brun) men jag kände att jag kan inte gå och oroa mig.
    så in åkte vi och fik även denna gången se hjärtat och ett lite större pyre, kunde även se konturen på h'n denna gången.
    Det kändes bra. men det som inte känns bra är att man inte vet vart det kommer ifrån...
    Jag hoppas sköra slemhinnor... och nu hoppas jag ju att det ska bli problemfritt att flyga och vara i grekland! Fan alltid en jävla massa man ska oroa sig för.
    Men ska prata med min gyn imorgon och be om täta kontroller nu.. jag kan inte åka in till akuten varje vecka direkt.. dom sa iof på akuten att jag var välkommen, men att det nog blir jobbigt för mig själv :) söta.

• Längtan efter liten
    Krusbär skrev 2010-08-15 10:04:22 följande:
    Längtan: Det är så j-a jobbigt med blödningar och färrgade flytningar! Jag hade också det varje dag tills vecka 9, sen igen i v 15 och 27 och 32... Var på akuten eller hos gyn flera gånger. Man blir ju så sjukt orolig. Dessutom var det precis likadana blödningar som vid mina mf. Och man kunde aldrig säga vad det kom ifrån. Men huvudsaken är att bebben mår bra - det ska gå vägen det här! Kram

jag har pratat med min gyn nyss och hon sjukskrev mig nu...

Ska inte anstränga mig och bara ligga på soffan och gotta mig.

Hon sa att jag skulle få göra ul var 10 dag, och hon ska även kolla livmodertappen för att se om det kanske finns någon infektion i den som gör att jag blöder. Sen när jag sa att jag skulle till Grekland blev hon lite "oj då" men vi ska kolla på hur allt ser ut innan dess så får vi se hur det blir med resan. det var inget som var farligt på något sätt utan mest jobbigt om det skulle ske där och man inte förstår sig på språket ordentligt och om man var tvungen att skrapas eller liknande. Men ska iaf på vul nu på måndag och sen tisdagen den 31. Ser allt bra ut så åker vi till Grekland som planerat och försökaer att njuta...
    Hoppas innerligt att allt ser bra ut på måndag. Ge mig tur..

Jag pratade med henne om hur jag mådde, och hon förstog mig, men sa att det kommer kännas bättre ju längre jag går. Jag får försöka lita på det.

• Längtan efter liten
    Syrling skrev 2010-08-16 15:06:03 följande:
    Var på VUL idag, allt såg fint ut. Mini levde loppan och hade vuxit till 72 mm, v 13+3. Nästa besök blir RUL. Nu känns det helt OK att åka en vecka till Mallorca imorgon. Vågar kanske tom berätta för dottern som undrar varför magen är tjock.
    Bettan: Jag glömde fråga varför vi inte ska gå över tiden. Får fråga Dr LM på RUL!
    grattis till lyckat vul :) ha så mysigt på mallorca.
  • Längtan efter liten
    AHöst skrev 2010-08-16 16:54:13 följande:
    Hej! Jag ar inne pa min andra runda nu och tankte kika in har.. Jag har APS och MTHFR c677t.  Fick en son efter diagnos och behandling 2007.

Jag fick inte ga over tiden 2007 eftersom pga risken for blodproppar i moderkakan finns kvar genom hela graviditeten och ju aldre moderkakan blir desto storre chans att den inte fortsatter vara duglig.
    så du har aps? vad är det?  är det samma som apc resisitens?
  • Längtan efter liten
    AHöst skrev 2010-08-16 17:04:49 följande:
    Nej, det antifosfolipidiskt syndrom.

Fran wikipedia:

Antiphospholipid syndrome (APS or APLS) or antiphospholipid antibody syndrome is a disorder of coagulation that causes blood clots (thrombosis) in both arteries and veins as well as pregnancy-related complications such as miscarriage, stillbirth, preterm delivery, or severe preeclampsia. The syndrome occurs due to the autoimmune production of antibodies against phospholipid (aPL), a cell membrane substance. In particular, the disease is characterised by antibodies against cardiolipin (anti-cardiolipin antibodies) and β2 glycoprotein I.
    jag fattade inte allt som stod där, men det jag afttade var att det har med koagulationen att göra? att man bildar små blodproppar i livmodern kanske? i blodådrorna? rätta mig om jag har fel?
  • Längtan efter liten
    AHöst skrev 2010-08-16 17:09:36 följande:
    Du har alldeles ratt! MTHFR ger ocksa blodkoagulations problem och dessutom gor det svart att ta upp folsyra.
    men då måste det vara ungefär som apc resistens... det har jag också.
    kommer du få fragmin vid graviditet?
    är det aktuellt för mig att ta upp det med att man inte ska gå över tiden med läkaren?
  • Längtan efter liten
    AHöst skrev 2010-08-16 17:24:50 följande:

Jag bor i USA sa jag far vad som motsvarar Fragmin har, det heter Lovenox vid graviditet. Det fick jag aven nar jag var gravid med min son. Jag tar aven barn albyl och extra folsyra.

Jag kan inte mycket om APC resistans. Men nar det narmare sig slutet av graviditeten skulle jag nog gors lite efterforskningar och diskutera att inte ga over tiden med din lakare och se vad de anser.

ja det ska jag nog göra faktiskt... man vill inte riskera något
  • Längtan efter liten
    Tipptapp skrev 2010-08-16 21:50:26 följande:
    Hej, får man vara med i er tråd? Har gått igenom 5 MF och försöker förtvivlat att få ett andra barn. Här är min historia i kort format:

3 MF  2006-2007 (har försökt få barn sedan 2004)
    Fick en dotter 2008. Ytterligare 2 MF 2009-2010.
    Alla MF har varit tidiga varav ett MA.
    Utredd. Inga avvikelser.

Har försökt få hjälp från vårt närmaste sjukhus men de rycker bara på axlarna och säger att det inte finns något att göra, när det går fel i celldelningen (som de tror är orsaken). Efter att nära brutit samman på MVC efter senaste missfallet har jag fått hjälp från läkaren där. Jag kommer att få progesteron utrskrivet (ska tas vid pos. gravtest  t.o.m. v.8) och få trombyl.  Tänkte också försöka mig på en akupunkturbehandling för att öka chanserna att bli gravid (även det en utmaning för oss). Har hört att akupunktur också kan förebygga MF? Har någon några erfarenheter av detta eller några andra tips att dela med sig av?

kram!
    hoppas innerligt att det kommer hjälpa er. stor kram.
  • Längtan efter liten

är sur som FAN!
    är sjukskriven och ordinerad att INTE anstränga mig!
    har en jävlig dotter just nu som är i sin 3 årstrots och INTE lyssnar. Sambon fattar inte att jag inte får anstränga mig, så jag blev as förbannad på dottern och kastade henne isäng, sen gick jag på toa och såg flytningarna!!!
    VA FAN TAR HAN INTE SITT ANSVAR OCH FATTAR ATT JAG INTE FÅR BLI UPPRÖRD ELLER STRESSA!!!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14