Inlägg från: Längtan efter liten |Visa alla inlägg
  • Längtan efter liten

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Syrling skrev 2010-07-31 11:18:43 följande:

Hej!
    Tänkte presentera mig, hittade den här tråden för några veckor sedan så det är väl dags!

30 årig kvinna från Skåne.
    Dotter född 2006
    MA - ev ofostriggraviditet Augusti 2008
    MA v 6 Januari 2009
    MA v8?, misstänkt Mola (negativt) Januari 2010

Positivt gravtest 16/6. Efter mycket om och men, bl amisstänkt X, blödningar så konstateras graviditet i livmodern.

Tar innohep dagligen fram till v 37 efter ordination av Leif Matthiesen/Kerstin Sylvan, HBG. Går varannan vecka på VUL.
    v 5+6 konstateras hjärtaktivtet
    v 8+4 Foster mäter 3,1 cm och hjärtat slår fint

Var på VUL igår igen och såg liten röra sig för fullt, v 11+0.(foster 4,1 CRL). Var så sjukt nervös i fredags för det VUL:et, har mått jätteilla men dagarna innan läkarbesöket så försvann mer eller mindre illamåendet. Det är tillbaka nu.

Ska tillbaka 16/8 för nytt VUL, sen blir det RUL v17-18 som görs av Dr Leif M.

Går till min "vanliga" barnmorska parallellt med undersökningarna i HBG. Så nu är det bara att hålla tummarna....

syrling, grattis till en frisk graviditet :) härligt att se..
    jag har också 3 mf/ma, skönt att se att det kan gå bra..
    det ger en hopp iaf.
    vad berodde blödningarna på, kunde de se det?
    oj kunde de se hjärtat redan i v.6? inte dåligt, då är det nog ett starkt litet barn du har där inne i magen som inte kommer ge med sig :)
    Längtan efter liten är stor
  • Längtan efter liten
    Syrling skrev 2010-07-31 23:28:12 följande:
    Jag skrev fel! v 6+5 ska det vara när hjärtaktivitet sågs för första gången.

Alla mina tidigare mf/ma har börjar med små små blödningar, de blev aldrig kraftiga utan jag fick bara blod på pappret när jag torkade mig.

Den här gången blödde jag sista gången 8+5, sedan dess inget (peppar, peppar). På undersökningen i samband med VUL i 8+4 kunde de se en blödning högt upp i livmoderhalsen som var minimal. Nu sist syntes ingen blödning när jag blev undersökt. De vet inte varför jag har blött och nu hoppas jag slippa undan fler blödningar. Det är verkligen ett stressmoment att gå på toaletten...

Har du fått någon utredning "Längtan efter Liten"?
    okej jag som låg och tänkte på dig inatt och höll tummarna att även jag skulle ha sån tur att lyckas se hjärtaktivitet på fredag 6+1 (äl senare kanske 5+5)
    men jag blir bara glad att se om strl är ung. lika stor.
    ja du läste att jag genomgått utredning och jag HOPPAS och ber varje dag att den här gången ska få gå bra.
  • Längtan efter liten

Ja, jag förväntar mig inte se något. Kanske ska avboka och vnta till veckan efter? Bad tycker ni ?

• Längtan efter liten
    Mula69 skrev 2010-08-01 15:47:48 följande:

Längtan: min andra graviditet såg man faktiskt hjärtat picka på bäbis redan 5+5. Enda anledningen till att jag fick komma in så tidigt är för att vi har en historia av provrörsbefruktningar och graviditeter som blir till MA/missfall och i det här fallet fick jag en blödning som skulle kollas upp. Även denna bäbis blev tyvärr till ett MA men i det här skedet så levde faktiskt liten och allt såg precis ut som det skulle.

Lycka till med ditt VUL!

Okej det va ju bra att hjärtat syntes då.. men tråkigt att det blev MA, då kan man ju inte känna sig så säker även om det ser bra ut :(
  • Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-08-01 18:28:21 följande:
    Mula: det var tidigt. Hjärtat brukar väl börja slå där i dagarna? Och sen skall det ju till en rejält bra maskin för att se det så tidigt. Hemskt jobbigt det där när man ser hjärtaktivitet och det ändå slutar illa.

Längtan: Ja, jag har sett hjärtat vid vul två gånger där det sedan slutat med ma, så det är tyvärr ingen försäkran om att det skall gå bra.
    kanske ska skita i att göra vul då :( kommer bara bli så ledsen om det syns och sen slocknar.
  • Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-08-01 18:39:14 följande:
    Fast det är ju skönt att veta att hjärtat börjat ticka iaf. Och det ÄR mindre risk för mf/ma om hjärtat börjat slå. Har för mig att man brukar säga att om man har sett hjärtat efter v.8, så är risken för mf lika liten som vid v.12.
    ja det har du ju rätt i, men jag tror ju inte att hjärtat kommer slå på fredag.. är ju ganska tidigt i så fall.. men och andra sidan skiter jag i det! kommer säkert få en tid veckan efter på min vanliga gyn...
    sicken jävla oro man ska fightas med!!!
  • Längtan efter liten
    Syrling skrev 2010-08-05 08:14:20 följande:

Innohepsprutorna måste vara de sämsta sprutorna som tillverkats. Kanylen är ju helt värdelös!

En fråga till er som tar innohep: Jag kniper om huden, sticker in sprutan, sprutar in gradvis, håller kvar om huden och drar ut kanylen succesivt. Fortsätter sen hålla huden ett bra tag efter åt. Ändå får jag fula stora blåmärken, är det någon annan som gör på något annat sätt och slipper blåmärkena?

Bettan: Grattis till KUB:et

Själv ska vi inte göra något den här gången. Nästa UL är om 11 dagar, är i 13+ då och hoppas på att det ser fortsatt Ok ut!

jag tar fragmin... blir inga blåmärken så, mest en liten blå prick vid instickningsdelen.
    men det blir bättre och bättre faktiskt... har börjat tagit dom själv nu vilket är skrämmande.. är så rädd att jag gör fel..
  • Längtan efter liten

vart finns denna dr?

• Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-08-05 14:32:44 följande:
    Längtan: I Helsingborg
    säg att han flyttar i halland.
  • Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-08-05 15:07:26 följande:
    Ptjaaaa... Jag åker ju från Göteborg till Helsingborg varannan vecka för att träffa honom så.... 
    ååh ta med dig mig då :)
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14