30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Vi5: Hoppas att ni alla är pigga och krya imorgon och att allt kommer gå bra, oavsett vad det beslutas om ska ske. Lycka till!
Stramalj: Roligt att läsa att ni har det så bra med lillebror.
Vi5: Hoppas att ni alla är pigga och krya imorgon och att allt kommer gå bra, oavsett vad det beslutas om ska ske. Lycka till!
Stramalj: Roligt att läsa att ni har det så bra med lillebror.
Åh vad härligt att As och Es lillasyster är här hos er nu. Varmt grattis!
Blir alldeles varm och tårögd av att läsa.
Det låter som att du tyvärr drabbades av något liknande som jag med första barnet.
Då brast ett blodkärl i livmodertappen med stor blodförlust som följd. Svimmade också ett par gånger och det tog mig en månad att hämta mig, trots två blodtransfusioner...
Så ta det lugnt, ta hand om dig och överväg om du behöver påfyllning om du förlorade mycket blod. Ät och vila. Använd barnvagnen som rullator.
Skriver lite här på kvällskvisten. Jag läser och känner att jag tänker en massa kommentarer i alla våra trådarna men tyvärr fortfarande inte har någon energi. Hoppas den kommer åter snart för jag är rätt less på tillvaron,
Jag undrar hur det är tänkt framöver, Resande? Ska du vara helt föräldraledig en längre tid och därefter pappan eller hur har ni planerat ledigheten? Min första spontana tanke är nämligen att ni borde överväga att lägga lite mer gemensam föräldraledighet denna första tiden. Som jag förstår det är de 10 pappadagarna förbrukade, men har ni inga föräldradagar kvar för ngn av storebröderna? Eller de där fiffiga "dubbeldagarna" som finns numera, kan ni inte använda lite sådana - ifall ni nu behöver ha täckning för den förlorade inkomsten om han är helt eller delvis ledig? Annars är det ju fullt möjligt att båda vara helt föräldralediga för yngste sonen men bara en tar ut FP (gäller tills barnet är 18 månader gammalt, enligt föräldraledighetslagen).
Jag hade aldrig mäktat med att vara hemma helt själv på heltid med småbröderna och den lilla storasystern! Vi flyttade ju (också) till hus när de var 6 veckor gamla och tja... det var kanske inte den bästa tajmingen. Men det gick och det var pga att vi båda prioriterade tid för familjen i det läget.
Angående Galias fråga om ersättning, så har jag tre ersättningsbarn och mycket erfarenhet av att fixa med ersättning nattetid... Vi kokade upp vatten som vi sedan hade i kylen och mikrade den, bara viktigt att röra/skaka runt så att vätskan blir jämnvarm innan man ger flaskan till bebisen (vet att det är självklart men skriver det ändå). Vi lärde oss väldigt snabbt hur många sekunder vår mikro krävde för olika vattenmängder. Har pratat mkt med BVC om detta med om det är nödvändigt att koka vattnet innan och om man har kommunalt vatten är det oftast inte nödvändigt men känns ändå bäst att göra så de första månaderna, för att vara helt på den säkra sidan.
Och ja, jag är lika förtjust i jordglob som nattlampa som flera andra här. När jag var barn fick min farmor en jordglob som jag tyckte väldigt mycket om och då hon dog när jag var 13 år fick jag ärva den av henne. Sedan ett par år har nu J den på sitt rum och vi pratar ofta om andra länder och snurrar på den - samt att hon har den som nattlampa. Rekommenderas.
Smyger ut igen och inser att även om jag är väldigt trött och helt utan energi för mer än det allra nödvändigaste i dagsläget, så är jag SÅ tacksam över att maken och jag drar varsitt jämt lass kring barn och hem.
Ojdå, läste visst inte tillräckligt noga. Ser nu att Galia redan skrivit om dubbeldagarna...
Om han har lång resväg (vilket det låter som) så kanske lediga onsdagar är ett alternativ? För att dela upp veckan lite, vet flera som gjort så och tyckt att det är toppen.
Och jag hoppas att jag inte lät alltför pretto i mitt sista stycke, men ärligt så hade jag inte orkat ha en rejäl snedfördelning kring familj, barn och arbete.
För hoppningsvis sista rättelsen för ikväll: Stramalj, det var ju till dig jag skrev om ersättning. Inte Galia. Sorry!
Snowgirl: Precis. Är vattnet kontaminerat så måste man ju koka det innan man ger det till de små, även om de inte är precis nyfödda längre.
Ela: Visst var man. Galet trött.
Berättade jag att vi en natt i vintras/våras vaknade i vår dubbelsäng och insåg att inget barn låg/hade legat i vår säng under natten och ingen av oss hade varit uppe hos/med något av barnen? Får se om det händer fler gånger i år... Men ändå är det så mycket bättre nu än det varit tidigare år. Och snart kommer jag väl sakna de små sängkompisarna.
Resande: Hoppas att du mår okej igen nu. Så bra att det finns hjälp här i tråden!
KateLynn: Låter bra att du ser fördelarna med att kunna v i l a .
Även jag känner igen mig i de splittrade delarna av förnuft och känslor inför sjukskrivning.
gabi: Så skönt att allt såg bra ut vid UL!
Ni kan ju tänka er hur det såg ut när O och G fick ligga tillsammans igen efter 8 dagar i varsin säng på Neo.
G vägde 2080 g och O vägde 3765 g...
J hade en födelsevikt mittemellan, 2970 g.
gabi: Hoppas ni fått bra samtal under helgen och att ni kunnat nå fram till varandra och att han kan förstå att du behöver känna engagemang från hans sida
Finns det annat som skulle kunna vara lämpligare att fixa med? Kanske ha en del av arbetsrummet som bebisens del med säng och lite lull-lull? Att låta arbetsrummet monteras ner ifall det inte behövs som bebisrum men används som arbetsrum kan jag förstå att han inte är så sugen på, då jag själv inte har ngn boainstinkt eller liknande.