Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Galia skrev 2013-09-04 18:36:28 följande:
    Vi5 och Billa: Tja inte vet jag, men enligt kommunen får vi ha barn på förskolan på heltid om vi föräldrar är lediga max 50% tillsammans (vi kollade detta i våras då vi båda jobbade 60% och tyckte att det borde påverka men icke) och nu jobbar jag heltid och maken 60% så då uppfyller vi ju det kravet. Förskolan gör ju som den vill med tiderna egentligen iaf vad som går utöver minimikravet. Det är en privat förskola och den påverkas ju av ersättningen från kommunen men om de vill tillåta oss att ha barnen längre än vad kommunens regler om taxa osv säger så är det ju ingen som kan förbjuda det. Fast nu gör den nog inte det utifrpn det jag skrev inledningsvis. Hursomhelst s¨har min kommun 15 timmar i veckan eller 25 timmar men då måste barnet vara hemma på skolloven. Rätt dåligt alltså med Stocholmsområdesmått mätt. Det gäller som jag förstår det om vi är lediga mer än 50%. Hursomhelst har vi kommit överens om detta upplägg med förskolechefen och jag har inte tänkt så mkt på att det skulle vara konstigt som sagt.

Resande: Du är för snäll - det vet du. Jag instämmer med att din man måste ta detta på allvar och du med. Även om blodtrycket gått ner så är du sjukskriven för att du ska vila och dessutom så kan fogbesvären hänga kvar längre än nödvändigt om du överanstränger dig. Du har det riktigt jobbigt och känner jag dig rätt så klagar du inte i onödan och dina svärisar förstår säkert i teorin men uppebarligen inte i praktiken. Bra med grannen - mer sånt!

Vi5: Glöm jobbet, gå hem och vila och vänta på bebis. Så BASTA!¨

Uppi: Har du gjort ngn rehabutredning med din arbetsgivare? Jag tycker du ska framföra att du inte vill ha kundkontakter och avstängd telefon när du kommer tillbaka. Det är arbetsgivaren som har ansvaret för din rehabilitering och de har även krav på sig att anpassa ditt arbete i den mån det går för att du ska kunna komma tillbaka. Hoppas du har en bra chef. Jag har inte själv varit i din sits men all forskning och erfarenhet visar att det bästa är att komma tillbaka så fort som möjligt för det blir aldrig lättare - tvärtom kan en för lång bortovaro göra det omöjligt. Kramar till dig, det är ofattbart det du behöver gå igenom

Stramalj: Bra med tiominuterssamtal istället för personligt besök! Skönt att du har några friska kroppsdelar att glädja dig åt
    Det låter toppen med sådana generösa regler för föräldralediga! Vilken fantastisk förmån att kunna lyxa till det med att ha ensamtid med småsyskonet lite i vardagen. Just för att barnen i olika åldrar/utvecklingsfaser kan ha olika behov av kompisarna på fsk/aktiviteter resp. tid hemma och att man då kan anpassa detta lite. Mycket mycket bra.
    Min "lilla" kommun (relativt sett) har enorma problem med stora barngrupper på förskolorna och därav finns det inte på kartan att utöka de lagstadgade 15h för barn som inte har tillsynsbehov. Det verkar inte alls vara fallet i Stockholmsområdet utan där måste man ju uppleva att det finns pengar för detta och att man fixar att hålla barngrupperna små ändå. Eller gör jag felaktiga slutsatser där kanske? Funderar på vad det är som gör det...? Demografin, budgetunderlag eller prioriteringar?

Och jag instämmer helt och fullt med varenda mening du har skrivit i ditt svar till Resande, Vi5, Uppi och Stramalj.
  • Billabong

Ja, det är märkligt vilket selektivt minne man har.   

Själv tvärvägrade jag att följa läkarens råd om att gå ner på 50% jobb ett par veckor och därefter vara helt sjukskriven. Jag insisterade på en månads längre arbete på dessa 50%. "Nej, det går inte. Jag kan inte lämna X själv på jobbet. Vi är redan kraftigt underbemannade. Jag MÅSTE jobba halvtid i alla fall en månad till." Ångrade mig bittert bara någon vecka in på den där extra månadens arbete kan jag säga... Envisa människa.

• Billabong
    Piggley Wink skrev 2013-09-05 20:27:29 följande:
    Billa: Du har förmodligen glömt att du svimmade i lunchkön eller?
    Bra exempel!
    Det och sisådär 10 grejer till...  
  • Billabong

Elsis: Då mysigt och gulligt! Blir ju lite bebissjuk av att läsa...

Vi5: Meh! Nu får väl det ändå vara nog med UVI för din del! Stackare. Vilken grymt envis bakterie det förefaller vara du drabbats av. Hoppas den kan försvinna helt nu. Kram!

Resande: Det är fullt tillåtet att känna så där. Hög igenkänningsfaktor. Kram på dig! Snällt att du vinkar lite grann när vi undrar. Hjärta

Bianca: Välkommen hit.
    Jag har tre barn, en 6-årig dotter och två 4-åriga grabbar. Som sagt är vi många som hängt här i vår fina gemenskap under många år och nya trevliga bekantskaper är alltid roliga att lära känna.
    Tråkigt med dina katter.

• Billabong

Vilken sorglig dag. Jag tycker det är så hemskt att ni förlorat era söner, Vi 5 och Snowgirl och att ni ska behöva ha en minnesdag för A och A - men eftersom det nu är så, så kändes det bra att läsa att ni fick varsin fin minnesdag. Hjärta

Stramalj: Skönt att det blev bra planeringsmöte idag. Då hoppas jag att du får en skön semestervecka nu inför igångsättningen.

Vi5: Ja du, jag gjorde inte många knop under min sjukskrivning. Många tupplurar och korta begränsade insatser i hemmet och boandet. Försök att lägga alla "måsten" och "borde" åt sidan och bara vara, ta hand om dig, fnula runt och plocka lite här och där ifall du känner för det men annars fokusera på det som är ditt uppdrag nu: Vila och ta hand om dig!

Resande: Varmt lycka till nu!
    ( Hoppas att öronvärken försvinner helt, inte att den maskeras av andra smärtor.)

• Billabong

Åh vilken berg och dalbana det blev, Resande. Tråkigt att gårdagen blev en sådan besvikelse.

Men idag, idag är han här! Så härligt! Ja, nu gråter jag glädjetårar.
    Varmt grattis!

Vi5: Nu tar du ordentligt hand om din kropp! Vila, äta, vila, äta osv.

Kate Lynn skrev 2013-09-26 21:07:18 följande:
    Mosing - Just ja, det var du som kände någon som väntade (har fått hoppas jag?) trillingar. Det är förbannat många barn samtidigt det. *svettas*

Och så jobbigt med din pappa. Kan inte alls ngt om stroke, men förstår det som att allt gått förhållandevis bra ändå och att prognosen ser bra ut. Det gläder mig.
  • Billabong

Varmt lycka till Stramalj!
    Mitt bästa tips för att somna är det nog för sent för nu: att somna med barnet vid nattningen.  

• Billabong

Grattis Stramalj!
    Hoppas att du mår bra nu och att ni har det mysigt tillsammans nu när lillebror anlänt!

Vi5: Usch då. Bra att de verkligen kollar upp allt denna gången, även om jag tycker det är riktigt dåligt skött att de inte kollat upp allt bättre alla gånger förr. Hoppas du hinner bli lite mer redo innan det är dags! Kram   

• Billabong
    Älgen skrev 2013-10-16 23:27:43 följande:
    Hoppas Vi5 mår bra idag! 
    Älgen skrev 2013-10-16 23:28:06 följande:
    Och alla andra så klart också!

Instämmer!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8