Inlägg från: Milla C
|
-
-
Pysslig skrev 2012-11-24 22:04:29 följande:Min svägerska har nu "vågat" kika i kassen med kläder och saker hon fick i somras. När hon pratade med maken frågade hon vad tanken med knäskydden var. No my dear, det är inte knäskydd, det är tuttvärmare!!!!!!
! (Men, egentligen är det ju inte heeelt uppenbart för nån som inte har behövt använda sånna).
Ligger bredvid en snusande sexåring, som dessutom ställt ljusen från sin luciakrona som mysbelysning i fönstret åt mig när han gick och la sig. *kärlek* -
Älgen skrev 2012-11-26 22:39:02 följande:Vi kör med comfort fit som läcker och har även provat upngo som också läcker så nu får jag väl gå över till Pampers och se om de funkar. Eller kanske Huggies? Nån som kör med dem?
Jag har kört med både Libero och Huggies (inte samtidigt då ). Nu har jag inte haft problem med läckande blöjor, men Huggies funkade bra för oss. Även vi fäste ibland blöjan bakoch fram, men då berodde det på att G sov på magen när vi bytte blöjan . Funkade bra även så . -
Firren: På förskolan där jag jobbade förut hade vi ett system som jag kopierade till Lucas när han slutade med blöja: Jag eller min man gick med Lucas till toaletten var tredje timme för kissning (om han inte gått dit självmant, för då blev det ju tre timmar därefter). Det var inget snack, vi bara sa " Nu ska vi gå och kissa" - och så gjorde vi det. Lucas var också en sån som helt plötsligt inte ville ha blöja alls (samma dag som vi åkte långresa till Furuvik, så det kändes lite pirrigt), och ganska snart kom han ju på själv när han behövde gå.
Vet inte om det är något som skulle funka hos er, men så gjorde vi med Lucas iaf. -
Dagens "sött som barnen sagt". Lucas sa för en stund sen: "Mamma, jag är huuk (sjuk). Vi måste till... dockhuset, och träffa doktorn."
-
Självklart ! Lucas kan annars att det heter sjukhus, men han hittade inte riktigt ordet. och då blev det det logiska "dockhuset" till doktorn .Piggley Wink skrev 2013-01-04 18:48:29 följande:Såklart dock-torn är i dock- huset . Samma logik som att ekorren gillar pannacotta (han gillar ju kottar)
-
chiqita: Gulle-H! De vet verkligen att spela sina kort väl, de små . Vem kan motstå ett litet "Mamma!" och uppsträckta armar, även om man är jättetrött?
-
Jag håller med - och jag håller med .asap skrev 2013-01-15 13:53:00 följande:Barnfamiljer utan konflikter? Tillåt mig säga HAHAHA, dra den om Rödluvan också! Jag tror de där perfekta små bråkfria barnen bara är uppdiktade. De bor iaf inte hos mig.
Men jag måste säga att fyraåringen är en västanfläkt jfrt med sexåringen!
Firren: Precis som de andra skrivit så fungerar barnfamiljer inte utan vissa konflikter (eller - MÅNGA konflikter ). Men vad som kommer fram tror jag beror mycket på vilket "klimat" man har med dem man diskuterar med. Det jag bl a älskar med våra trådar är att vi vågar berätta ALLT - bra, dåligt, irriterande, underbart...
Men, det där är ju nå´t vi lärt oss under trådarnas livstid. När "fått första barnet"-tråden var ganska ny så skrev vi nästan enbart om hur underbart det var att äntligen fått våra skatter. Jag själv kände inte alltid (Okej, ganska sällan faktiskt) att livet med nyfödd bebis - i provisorisk lägenhet eller i flyttkaos - var så himelskt och naturligt som jag "borde", men det jag skrev i tråden var bara de bra sakerna - eftersom jag trodde att det bara var jag som kände så. Sedan kom en av tjejerna - som hade fått kämpa länge för att bli gravid, fått mf och sedan dessutom mått hemskt illa hela graviditeten när hon blev gravid - in i tråden och skrev "Det här blev inte alls som jag tänkte". Och helt plötsligt visade det sig att det var många av oss som tyckte att det inte alltid var som man hade drömt eller tänkt det innan att vara förälder. -
Det där är som hämtat ur vår vardag .asap skrev 2013-01-18 12:10:35 följande:Firren - Jo visst går det att resonera på ett annat sätt med ett äldre barn, men de blir ju också vassare på att argumentera för sin sak i takt med att de blir äldre.
Och oftast kommer man inte ens åt att få resonera när hon stormar iväg à la tonåring. Så här kan det låta:
"Men snälla Ida, ät med besticken istället för att trä pennepastan på fingrarna!"
"OKEJ DÅ, MAN FÅR VISST INTE ÄTA!!??!" Klamp klamp klamp iväg från matbordet och ut ur rummet. Trötta suckar från föräldrarna. -
Hoppar in med en länk till Vi 4: Eftersom jag vet var du bor - och var på den här kliniken i "din" stad när jag väntade L - så skickar jag länken till en underbar klinik som gör Nupp, KUB, FVP, Moderkaksprov.... Och de är jätteduktiga! www.crocus.nu/Underskningar_1707_1074.php Han som gjorde NUPP på mig är en av landets främsta på detta, och visade mig helt klart mer och intressantare saker än min häxa till UL-BM gjorde (kommer ihåg att vi var en hel hög som råkade ut för väldigt konstiga BM och utlåtanden i ungefär samma sväng)