• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lycklig - Haha, tur att man kan måla över det värsta. Tufft att ta hand om barnen när man egentligen är sjukskriven, men förstår ju att du kanske inte haft så mycket val. Klart allt är värt det när man tittar på de små, men man ska väl ändå inte behöva ha en sådan start som du fått.
    Tack, med oss är det bara bra. Elsa blev 5 månader igår, tiden flyger!

• asap

Lena - Funkar inte i snö. Jag vet. Snö och grus kloggar igen och gör så att de små hjulen inte rullar alls.

• asap

Sara - Då måste ni ha någon annan modell på ståbrädan, för vår går då inte. Eller man kommer ju framåt ändå, men det är hyfsat tungt att knuffa vagnen när ståbrädan inte rullar utan liksom ska släpas efter medan de stillastående hjulen gör djupa rännor i snön. Svettig är bara förnamnet.

Och jo, kilona tappades snabbare andra gången. Tredje gången däremot, inte så snabbt. Jag tittade på kort från när Gustav var bebis, fyra månader efter förlossning var jag smal som ett snöre. Efter Ida tog det lite längre tid än så tror jag, och nu verkar det också ta lång tid.

• asap

Sara - Tror vår ståbräda har mindre hjul, helt enkelt.
    Vi köpte vår i barnvagnsaffären, de visste vad som passar till vår vagn. Jag minns inte alls vad den kostade, men det var ju 2008, så det priset är väl ändå inte aktuellt längre. Jag är nöjd med den, förutom just i snö dårå.

Persefone - Jättefina kläder! Tror förresten visst det är väldigt praktiskt och bra att ha sådana kläder. Till så små har vi alltid bara haft fleeceoverall som ytterplagg, så det är guld att ha något att ha istället för de gånger man inte vill fläska på med overall. Vi har ett stickat set (vitt ) som svärmor har gjort, det har varit jättebra.

• asap

Pysslig - Håller med, ingenting hinns med när storbarnen ska lämnas och hämtas hela tiden. Jag försöker lära E klockan så att hennes mat- och sovtider ska passa med dagistiderna, men hittills går det lite så där..

Skönt att allt såg så bra ut på BVC, jag bävar lite för när vi ska dit i dec med vår E, för herreminje vad rund hon är nu! En riktig liten tjockis. Med anledning av det har vi nu också sparkat igång smakisarna lite mer ordentligt, hon har börjat vakna lite oftare på natten igen - kräver väl mycket mat till den lilla stora kroppshyddan. Hittills har hon smakat potatis och broccoli, och en majskrok igår. Hon gillar't verkligen, bara gapar efter mer tills hela den lilla portionen är slut, så hon hade nog kunna äta mer än vi ger henne om hon fick välja.

• asap

Moppen - Få se om jag hänger med här nu:
    * Du är hemma just nu med T, men börjar jobba igen i februari?
    * I mars kommer syskonet och du blir ledig igen?
    * Sambon hemma augusti till augusti, då med T? Och du fortsätter vara hemma med syskonet? Och därför skulle T behöva vara hemma, för att sambon ska kunna vara det?

*förvirrad*
    Jag hade nog hållit tummarna för en plats på nya stället iaf, och skolat in där. Att köra långt för varje lämning och hämtning hade jag inte gett mig på. Är det 15h/vecka där ni bor också?

Cissi - Men jag vill minnas att A var bra på att roa sig själv när du var upptagen med lillebror. Bland annat var det väl någon mortlad chokladboll, eller hur var det?

• asap

Moppen - Ah, nu sover Elsa och jag har kunnat läsa lite noggrannare så nu fattar jag. Tror jag.
    Hur gammal är T?
    Men som jag skrev tidigare så hade jag valt en plats på nya stället, och antingen skolat in där innan syskonet kom, eller om inskolning skulle sammanfalla med att syskonet kom så hade jag väntat ett par månader på att allt skulle få sätta sig innan jag skolade in. Jag har då inte varit sugen på att passa dagistider med en alldeles nyfödd, Elsa hann bli drygt två månader innan Ida och Gustav började igen efter ett långt sommarlov. Det kändes lagom för oss i den här familjen.
    Och sedan i augusti då, när sambon vill vara hemma - han kanske kan tänka sig att jobba de 15 timmar/vecka som T är på dagis (om det nu är 15)? Fram till februari när han tar lillasyster också och får vara helledig till nästa augusti?

• asap

Moppen - Jag hör inte till dem som tycker att så små barn absolut måste vara på fsk, tror de kan vara nöjda hemma också. Särskilt om ni är två föräldrar som är hemma samtidigt. Vi var hemma hela familjen hela sommaren nu när Elsa kom, det var toppen! Vi delade på oss en hel del i olika konstellationer, men för det mesta var vi tillsammans.

Pysslig - Här är det babygymmet som är mest använt, babysittern gillar hon inte så mycket. Och nu har jag börjat bara ta med mig Elsa dit jag ska och lägga ner henne på golvet där, hon kan vara nöjd jättelänge på toagolvet eller tvättstugegolvet. Så hade jag aldrig gjort med första barnet.
    Ja, visst ska bebisar vara rultiga, hon är så go att man vill smaka på henne! Men BVC kan ju vara lite hårda ibland. Obestämd

Lady W - Håller med övriga, slopa nappen nu direkt så han hinner glömma den helt tills bebisen kommer. Annars bör han nog ha den kvar, så att han inte blir avundsjuk om bebisen får napp när han var tvungen att sluta med den.

• asap

Moppen - Grattis till hus! Livet med småbarn blir mycket enklare när man slipper trapphus och vagnsförråd.

Elsis - Jag håller med dig! Ida hade inte börjat på fsk när Gustav föddes, då var hon 1 år 11 mån. Hon var sedan hemma med oss i ett helt år, delvis pga en flytt mitt i det året. Det funkade hur bra som helst!

Nu är saken en annan, storbarnen har redan hunnit gå länge (Ida två år, Gustav ett) på fsk nu när Elsa kom, och de är hela 3 och 5 år gamla. Så nu kändes det självklart att de skulle få fortsätta på fsk, särskilt för 5åriga Idas skull. Gustav hade kanske kunnat vara nöjd hemma.
    Men jag tycker det är superskönt på måndag och fredag när de inte går på fsk, inga tider att passa. Tis - tors när de går på fsk blir alltid konstiga för Elsas del, hon måste väckas/sövas/matas på vissa tider för att passa hämtning och lämning, det är inte riktigt hennes behov som styr. Det optimala hade kanske varit att någon annan skötte alla hämtningar och lämningar, för visst är det lite skönt med ett par lugna timmar med bara Elsa också. Fast hon är mindre nöjd när storasyskonen inte är hemma och roar henne också.

När jag var hemma med både Ida och Gustav var det mycket enklare att hitta på saker med dem, som ÖF eller lekparken eller gå till bibblan osv. Nu blir det nästan ingenting sådant, det är mycket svårare att få in i schemat när de stora går på fsk.

Det här är iaf vad som har passat den här familjen med de här barnen och den här mamman bäst, men alla är ju olika. Ida och Gustav gillar dagis och har verkligen inget emot att gå dit när det är dagisdag, men klagar inte heller på de lugna dagarna hemma utan tycker det är skönt att slippa jäkta iväg på morgonen och skönt att ha tid att leka med sina saker här hemma. Tror 15 timmar är helt lagom för dem just nu.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8