Moppen - Grattis till hus! Livet med småbarn blir mycket enklare när man slipper trapphus och vagnsförråd.
Elsis - Jag håller med dig! Ida hade inte börjat på fsk när Gustav föddes, då var hon 1 år 11 mån. Hon var sedan hemma med oss i ett helt år, delvis pga en flytt mitt i det året. Det funkade hur bra som helst!
Nu är saken en annan, storbarnen har redan hunnit gå länge (Ida två år, Gustav ett) på fsk nu när Elsa kom, och de är hela 3 och 5 år gamla. Så nu kändes det självklart att de skulle få fortsätta på fsk, särskilt för 5åriga Idas skull. Gustav hade kanske kunnat vara nöjd hemma.
Men jag tycker det är superskönt på måndag och fredag när de inte går på fsk, inga tider att passa. Tis - tors när de går på fsk blir alltid konstiga för Elsas del, hon måste väckas/sövas/matas på vissa tider för att passa hämtning och lämning, det är inte riktigt hennes behov som styr. Det optimala hade kanske varit att någon annan skötte alla hämtningar och lämningar, för visst är det lite skönt med ett par lugna timmar med bara Elsa också. Fast hon är mindre nöjd när storasyskonen inte är hemma och roar henne också.
När jag var hemma med både Ida och Gustav var det mycket enklare att hitta på saker med dem, som ÖF eller lekparken eller gå till bibblan osv. Nu blir det nästan ingenting sådant, det är mycket svårare att få in i schemat när de stora går på fsk.
Det här är iaf vad som har passat den här familjen med de här barnen och den här mamman bäst, men alla är ju olika. Ida och Gustav gillar dagis och har verkligen inget emot att gå dit när det är dagisdag, men klagar inte heller på de lugna dagarna hemma utan tycker det är skönt att slippa jäkta iväg på morgonen och skönt att ha tid att leka med sina saker här hemma. Tror 15 timmar är helt lagom för dem just nu.