Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

hormonstinn: Du får ringa på knappen så att sköterskorna kan komma med kvällsmackan till ditt rum istället.

Knase: Synd på au-pairen som ni trivdes med. Kan ni inte ha en svensk barnflicka istället? Borde vara enklare och snabbare att fixa. Eller finns det några kostnadsbesparingar med utländsk au-pair? Inte så insatt i frågan...

Men annars så fixar man ju sina 3 barn själv, delvis för att man måste och delvis för att man får rutin på saker. Och för att man prioriterar bort saker som kan vänta tills de somnat på kvällen - eller inte göras alls. Vi var visserligen hemma tillsammans på heltid tills bebisarna blev 4 månader gamla och sedan jobbade sambon halvtid i 1,5 månad och därefter jullovet. Men från att de var knappt 6 månader - och började åla omkring... - så var jag hemma med dem helt. Det gick bra även om jag emellanåt var "lite sliten" - för att uttrycka det milt. Ändå känner jag att medan jag var mitt uppe i det så rullade det på ganska så bra. I efterhand inser jag dock hur utmattad jag varit och det sista halvåret har energin återkommit lite.

Förresten, får inte syskonen gå på fsk? Jag har uppfattat det som att de gör det och att din kommun är generös med syskontiderna... Men jag kan minnas fel.

Men jag har en sambo som kommer hem om kvällarna. Visserligen var han iväg 2 vardagskvällar i veckan på träning och även en halv dag varje helg för att spela matcher, men ändå. Hem kom han iaf för att sova varje natt.
    Vet inte hur mkt din man är på resande fot, men är det mkt så förstår jag absolut att det är jättetufft att vara själv med dem 24/7. Det som räddade mig/sambon emellanåt var att slippa barnen ett par timmar för en tupplur eller något roligt ett par timmar här och där medan den andre tog allt som hände den tiden. Kan din pappa kanske rycka in mer en tid som avlastning? Lämna något av barnen på playdate hos en kompis och få ett par timmar med bara bebisen?

Hoppas att ni kan komma fram till en bra lösning så att du inte behöver känna oro för hur du ska orka! Kram! 
  • Billabong

Ojdå! Missade sista inlägget från dig, hormonstinn. Låter inte alls bra. Hoppas illamåendet gör över och bebisen stannar kvar i magen. Har de gett dig lungmognadssprutorna? Kommer inte på namnet på dem... 

• Billabong
    Assar: Hoppas mjölkstockningen försvunnit och aldrig mer kommer igen! Även om det är synd att fler här upplevt detsamma så är det ändå en fördel nu, eftersom du kunnat få många kloka råd.

M73: Men vad roligt! Stort grattis! Är också imponerad av att du kunnat hålla det hemligt så länge. Jag hade nog bubblat över direkt och kastat mig in här. Eller ja, alltså jag är ju redan här. Men du fattar vad jag menar.
    gbg30plus skrev 2012-01-13 10:25:42 följande:
    Jag hänger så gärna här och läser om era magar och amningsbestyr...jag intalar mig själv och omgivningen att tre barn räcker. Jag säljer alla bebisgrejer, tar farväl av bebisåren, ser framåt mot ett liv med våra tre. Men om en sisådär 2 år kanske vi ändå får för oss att en 4:a skulle vara en bra idé...man får leka med tanken i alla fall, eller hur?
    Man får ABSOLUT leka med den tanken! Själv har jag fortfarande svårt för att sälja av bebisgrejerna... Men jag är väldigt nöjd med tre barn. Just nu.

Lena (och Milla): Men vilket trist sätt att uttrycka sig av din mamma!

Barba: Fråga på nästa Bm-koll varför du ska på TUL. ja, jag förstår att du redan tänkt göra det.

cissi: Åh vad roligt att han är så lyckligt över sin nya färdighet! Det kanske kommer hända mkt nu i rask takt vad gäller motoriska färdigheter,,,
    M73 skrev 2012-01-13 20:17:52 följande:
    Vi har berättat för barnen men det är ju bara H som förstår vad det inebär och hon tycker att det är spännande - enda kruxet är att ho beställt e syster OCH en bror *s*.
    Jaaaaadu... Det kan ju komma överraskningar vid RUL...
    /En som varit med förr.

Sofia
    : Jag är SÅ LEDSEN för din/er skull. Liksom många andra här vill jag klamra mig fast vid tanken om att nästa VUL visar på ett mirakel. Men jag förstår att du har svårt för/inte kan känna ngt hopp om det. Varm, varm kram till dig!

hormon: VILA nu. Inget annat. Hoppas de inte är lika kinkiga med sjukskrivningar hos dig som de är här. Ta hand om dig och magen.

Galia: Lider med dig. Hoppas det snart går över. Helt och hållet. 

Tiidjej: Köpte en trikåsjal (Tricot Slen?) just med samma tanke - att det kunde underlätta att ha en bebis i medan man skulle försöka rodda allt med tvillingbebisen och storasyskonet. Men jag använde den aldrig. Bra värdebeständighet på Tradera dock, sålde den för lika mkt som jag köpt den för.
    Kommer ihåg att jag läst att just Looma Sino-sjalar är de svalaste av trikåsjalar.

Vi4: Mina innerligaste förhoppningar och lyckönsningar för att allt är bra på RUL!     
  • Billabong

Ja, jag inser att jag fortsätter med mina felaktiga skrivningar ikväll. VUL är det ju ja, för Vi4. Oavsett undersökningsmetoden så önskar jag iaf att allt går ypperligt väl.

• Billabong
    M73: Går det inte att ha ngt av barnen i passagerarsätet istället då? Eller är det för dyrt att koppla ur er airbag?

Vi har en gammal hederlig SAAB 9000, alltså inte ens en riktig kombi och det går riktigt bra än så länge. Vi har då TRE bakåtvända bilbarnstolar i den för vi har inte vänt J framåt än. Det är iofs lite trångt för barnens ben men inget av barnen har uttryckt minsta synpunkt om det, så vi rullar glatt vidare med denna bilen. När vi vill börja semestra ännu mer med vår bil kommer vi väl behöva mer bagageutrymme visserligen. Eller kanske inte...? Vi kommer ju sluta asa med oss två resesängar, Antilopstolar och bjölförpackningar.

Hur som helst, en annan bil kommer vi behöva framöver även vi och jag återkommer med egna frågor då. Men en fundering jag har redan nu: Upplever ni som vänt barnen framåt att det är svårare att få plats med flera sådana stolar jmf med de bakåtvända? Jag hoppas vi kommer uppleva det som att det blir mer plats med framåtvända, men jag tänker kanske fel?

Barba: Har tyvärr inga kunskaper om Emmaljungavagnarna, de var aldrig ngt alternativ för oss. Men det är ju ett bra tag kvar så om inte vagnen känns helt rätt och som en "måsta ha-vagn" så hade jag nog avvaktat.   
  • Billabong

bjölförpackningar = blöjförpackningar, för den händelse ngn trott att jag menade mjölförpackningar och därmed undrat vad vi väljer att ta med oss på våra bilsemestrar.

• Billabong
    chiqita: Vad kul att vi har samma stil på badrum du och jag! Mitt gröna djungelbadrum har preciiiiiiiiiis samma feeling.
    Utan ironi: Det är jättefint och jag blir lite avundsjuk faktiskt. Trist nog lär jag få ha den känslan i många år alternativt tills vi drabbas av en vattenskada och MÅSTE lägga pengar på att renovera ngt av våra badrum. 

M73: Jag förstår. Vi hade nog inte heller velat lägga pengar på att koppla ur en airbag på en bil vi ev ändå behövt byta snart. Vi hade turen att vår bil är så gammal att man inte hade kommit på airbagen det tillverkningsåret.  
  • Billabong
    Zenobia skrev 2012-01-22 21:42:48 följande:
    Billabong

Låter som färgen på mitt badrum som jag hade när vi bodde i hus Vi hade grönt porslin inne i badrummet, grön toa, grönt handfat och badkaret var också grönt
    Inte samma som här då. Toan och handfatet är vita och vi har ett vitt duschdraperi, så de sakerna är rätt neutrala... Men:
    Piggley Wink skrev 2012-01-22 22:03:50 följande:

Såg du inte bilderna på hemnet när billabong köpte sitt hus? Det är underbar djungeltapeter, inte helt nya men hur fräcka som helst
    Hahahaha! Det är så roligt att du minns det så himla väl! Badrummet gjorde verkligen intryck på dig. Precis så är det. Palmblad i olika gröna nyanser över hela väggarna och ett KNALLGRÖNT våtrumsgolv. Och tack för komplimangen för badrummet, fräckt är det verkligen, inte det minsta snyggt dock. Och nej, "inte helt nya" är en korrekt beskrivning utan de är kvar sedan huset byggdes 1980.
    Kan säga att när vi väl måste renovera ett badrum så är det INTE djungelbadrummet som är prioriterat utan det tråkfula på ovanvåningen.
    chiqita skrev 2012-01-22 22:09:51 följande:
    Piggley: Nej de missade jag, låter ju helt fantastiskt originellt!
    Tja.... originellt är nog inte heller fel beskrivning av det. Vi gillar det och de som kommer hit brukar göra detsamma.
  • Billabong

Bahamaz: Som jag minns det så fanns det inte på kartan så snart efter förlossningarna. Eller så hade det kaaaaanske återupptagits vid den tiden?
    För att uppvakta skulle jag föreslå att karln ger så mycket uppbackning av dig som möjligt i form att ta hand om barn nattetid och låta dig få en sovmorgon och tupplur så snart tillfällen ges. Omtanke är ett bra förspel!

• Billabong
    Sarahkka skrev 2012-01-27 21:28:01 följande:
    Pyssling: konstigt! Idag var jag inne på kommun, hade googlat på den frågan och då stod det 35 timmar, nu när jag googlar igen står det 15 timmar :-O Måste nog ringa och kolla istället. Känns som att 15 timmar är för lite, 3 timmar om dagen. Ska mannen lämna henne 7 så får jag hämta henne 10. Hur kul är det för henne?
    Får ni lämna barn som har syskontimmar så tidigt som klockan 7?
    Här var det 3h om dagen som gällde, inga måltider. De fick komma när de andra ätit frukost kl 8.15 och skulle gå när de andra började äta lunch 11.15.
    Efter ett halvårs klagande från oss och andra föräldralediga föräldrar ändrade de en kvart tidigare så att de fick äta frukost med kompisarna. Sambon lämnade varje morgon och jag stressade dit för att hämta, allt som oftast med andan i halsen eftersom en bebis alternativt två bebisar hade en förmåga att bajsa precis när vi skulle iväg...

Ni med foglossning: Jag tror jag har mitt foglossningsbälte kvar. Någon som är intresserad? Så vet jag om jag ska bry mig om att leta upp och mäta det. Jag är i vanliga fall en strl 36. Väntade ju dock tvillingar...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8