30+ som väntar/har fått syskon, del 8
hormonstinn: Du får ringa på knappen så att sköterskorna kan komma med kvällsmackan till ditt rum istället.Knase: Synd på au-pairen som ni trivdes med. Kan ni inte ha en svensk barnflicka istället? Borde vara enklare och snabbare att fixa. Eller finns det några kostnadsbesparingar med utländsk au-pair? Inte så insatt i frågan...
Men annars så fixar man ju sina 3 barn själv, delvis för att man måste och delvis för att man får rutin på saker. Och för att man prioriterar bort saker som kan vänta tills de somnat på kvällen - eller inte göras alls. Vi var visserligen hemma tillsammans på heltid tills bebisarna blev 4 månader gamla och sedan jobbade sambon halvtid i 1,5 månad och därefter jullovet. Men från att de var knappt 6 månader - och började åla omkring... - så var jag hemma med dem helt. Det gick bra även om jag emellanåt var "lite sliten" - för att uttrycka det milt. Ändå känner jag att medan jag var mitt uppe i det så rullade det på ganska så bra. I efterhand inser jag dock hur utmattad jag varit och det sista halvåret har energin återkommit lite.
Förresten, får inte syskonen gå på fsk? Jag har uppfattat det som att de gör det och att din kommun är generös med syskontiderna... Men jag kan minnas fel.
Men jag har en sambo som kommer hem om kvällarna. Visserligen var han iväg 2 vardagskvällar i veckan på träning och även en halv dag varje helg för att spela matcher, men ändå. Hem kom han iaf för att sova varje natt.
Vet inte hur mkt din man är på resande fot, men är det mkt så förstår jag absolut att det är jättetufft att vara själv med dem 24/7. Det som räddade mig/sambon emellanåt var att slippa barnen ett par timmar för en tupplur eller något roligt ett par timmar här och där medan den andre tog allt som hände den tiden. Kan din pappa kanske rycka in mer en tid som avlastning? Lämna något av barnen på playdate hos en kompis och få ett par timmar med bara bebisen?
Hoppas att ni kan komma fram till en bra lösning så att du inte behöver känna oro för hur du ska orka! Kram!