Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Hanya: Bara ös på med alla dina känslor här! Vi förstår nog alla på ett sätt, utan att verkligen helt och fullt kunna FÖRSTÅ, att det är en än värre väntan för dig. Kram!

Lena: Grattis till Ida!

Anna: Skönt att det såg bra ut, hoppas liten växt till sig vid nästa VUL.

Syskonvagn: Vi hade syskonvagn, så klart , men J som var 1 år och 10,5 månad fick aldrig åka i den. Hon gick eller stod på ståbräda hem från fsk vid lunchtid om dagarna. Jag gav henne en mutbanan för att hålla humöret uppe när jag hämtade henne 11.15 och så åt vi lunch ngn timme senare. Som Assar skrev, så går det utmärkt att sitta ner på ståbrädan med fötterna i varukorgen om det skulle behövas.
    Det finns även ståbrädor med sittpall på (Googla KidSit och TinyTot), en sådan skulle vi haft till vår singelvagn hade vi tänkt - innan vi gjorde RUL.

Men jag var inte den som gav mig ut på långpromenader med tre småttingar, eller bodde i stan eller hade trafikerade vägar. Mitt barn gillade att gå - åt samma håll som mig, om än med miljoner pauser för att titta på maskar, myror, löv, pinnar osv i all oändlighet. 
    Andra förutsättningar/vanor/barn kräver andra lösningar.

• Billabong
    Zenobia: Jag har för mig att jag hade blödningar till o från uppemot 7 veckor efter jag fått j. Hur det var efter snittet nu minns jag inte riktigt, men tror det var kortare tid. Med J så avtog det ett tag och kom sedan mer igen, så om det händer dig kan det vara bra att veta att det är helt normalt. Däremot ska det inte bli så kraftiga blödningar som Lycklig drabbades av.

Apropå det, hur är det med dig nu, Lycklig

Men, vi får hoppas att dina blödningar snart försvinner, Zenobia, Det har varit mkt strul nog för dig/er sedan förlossningen tycker jag.  
  • Billabong

Varsitt varmt grattis till Moppen och MrsFisk! Härligt med fina små bebisar och härjar runt och växer till sig inuti er.

asap skrev 2011-10-26 20:12:20 följande:
    Så härligt att få följa lite gravidisar här, jag har ju svårt att acceptera att det är slut på sådant för min del. Jag vill inte ha fler barn, men skulle inte ha något emot valda delar i repris. Tex mitten på graviditeten, efter illamående och före halsbränna, foglossning mm. Eller ögonblicket då det säger slurp och bebisen är ute och landar på ens bröst och man äntligen får kika på vem det är som varit därinne alla månader. Eller hur det känns att ha en liten liten nyfödd plutt som bara sover i ens famn. De bitarna skulle jag kunna ta 150 gånger till, fast så stor familj vill jag inte ha. Så istället hänger jag här och hejar på, och så har jag blivit helt fast i "drömmen om ett barn" och "barn till varje pris" på tv. På så vis får jag ju lite bebisdos iaf.
    Instämmer! Men jag har inte kikat på TV-serierna du nämner förrän jag såg ett avsnitt härom kvällen. Ska se de tidigare på nätet, en annan dag/kväll.
    Piggley Wink skrev 2011-10-26 22:48:12 följande:
    Och jag som lever utanför IVF-bubblan och lever på studiebidrag (och maken såklart ) tänker genast på vad man istället skulle kunna köpa för 900 kr.... För att inte tala om 100.000. Det är ju verkligen helt hysteriskt mycket pengar. Då hade vi inte fått ihop det med mina heltidsstudier, jag är så glad att våra barn kom ändå! Håller helt med dig om att det är konstigt att vårdreglerna inte är lika i hela landet!
    Jag är i samma läge som du, juni. Tycker också att 900 kronor för ett läkarbesök är jättemkt pengar och konstaterar torrt att några 100 000 kronor hade vi inte kunnat lägga på IVF. Tur för oss att det gick the old fashioned way... Är oerhört tacksam för de underbara barn vi har.
    Och visst är det hemskt orättvist att så mkt inom vårdsektorn är beroende på var man råkar bosätta sig. Detta är ju knappast ngt man väger in när man flyttar till en ny bostadsort i 20-25 årsåldern för att studera eller jobba...
    Älgen skrev 2011-10-26 22:32:11 följande:
    Fatta att bägge mina barn legat i frysen i flera månader för att sen, den ena ligger varm och gosig i sin säng nu och den andra buffar i min mage, det är magi!      
    Ja, det är riktigt, riktigt coolt
    Men framförallt är det ju helt fantastiskt!
    Pysslig skrev 2011-10-26 22:51:39 följande:
    Ibland silar man myggor och sväljer kameler! Jag var super nöjd i förra veckan då jag hoppade på erbjudande om att framkalla 100 bilder gratis, betalade bara frakt på 30 kr. Hurra jag sparade 75 kr.... Obestämd 
    Ja, sådär blir det ju ofta i vardagen. Man sparar 7 kronor på veckans vara i ICA-bladet och känner sig nöjd med sitt "kap".
  • Billabong

Lena: Grattis till V på hans 1-årsdag! Hoppas att dagen har varit trevlig och att födelsedagsbarnet sussar gott nu.
    Jag vet inte alls vad det kan vara med mjälten... Är du säker på att det är den? Om du haft ont så länge är det kanske bra att få det kollat, såsom Assar också nämner,

Norrland: Varm kram! Hoppas Annas förklaring stämmer in på dig!

Assar: Vi har inte haft ngn gåstol men tänker mig att det kanske går att testa en kortare stund? Hon lär väl börja skrika ifall hon tycker det är jobbigt eller inte vill? Eller? Det är kanske så att hon inte gör det, lillskruttan? Hon verkar ju vara en förträffligt nöjd liten tjej jämt o ständigt.
    Våra har älskat sina babysitters i den åldern. Har för mig att de även suttit i sina Antilop-stolar korta stunder då eller ngt senare vid de första smakisarna, Vi hade de uppblåsbara dynorna till så att bebisarna inte kasade i stolarna

• Billabong
    asap skrev 2011-10-31 08:44:08 följande:
    På tal om gaser : I lördags satt vi och fikade chokladbollar när Gustav plötsligt klagade på ont i magen och hoppade ner från sin plats, och gick och ställde sig bredvid Ida där hon satt och åt på sin chokladboll. Så ropar hon rätt vad det är: "Ööööh, vad är det som luktar!?" och nyper sig om näsan. Sedan tittar hon skeptiskt ner på chokladbollen hon håller i sin hand och säger "Är det BAJS på chokladbollen!!?" En mycket mer logisk förklaring än att lillebror skulle ha släppt sig, givetvis.

UNDERBART ROLIGT!
    Tack för gapskrattet.

Ja, jag hade redan börjat smila upp mig efter att ha läst om Lenas Is misstänksamma iakttagelse.

Så där, då får jag kanske jobba vidare...?
  • Billabong

Nu har jag sådär riktigt dåligt samvete för allt jag bara tänkt i mitt huvud senaste veckan när jag läst här i tråden - istället för att skriva ner.

Jag borde först och främst skrivit kommentarer till Barba och Lena - så förlåt att jag inte gjort det.
    Jag lider med er och hoppas att ni kan få till bra samtal som kan resultera i bra lösningar i era parterns alkoholhantering.
    Jag tycker inte att det är helt förbjudet att ha en festkväll där man blir berusad som förälder. MEN det är inte ok att barnen är närvarande på sådana tillställningar eller senare under kvällen/natten/morgonen efter behöver stöta på sin förälder i ett påverkat/redlöst tillstånd. Barnet ska inte behöva vara rädd eller känna osäkerhet för sin förälder eller dess beteende. Och som partner måste man veta vilken gräns som är ok, man måste kunna sluta dricka om man märker att det är på väg att bli för mkt.

Sedan borde jag gratulerat till VUL (och RUL?) som gjorts med glädjande resultat. Och inskrivningar. Ingen nämnd och ingen glömd.

Barba: Roligt att det finns material att tillgå för ett tredje barn framöver - OM lusten för att bli än fler i familjen faller på.
    Ang. era logistikproblem så är jag lite undrande för ifall du menar nu under föräldraledigheten eller senare när ni ska ha två barn på fsk? När ni köpte huset, var ni då inställda på att era ev. barn skulle gå på förskolan som ligger bredvid ert hus, det som nu ska stängas? Det finns inget annat förskolealternativ som ligger lite närmare? Kanske kan ni flytta J i samband med att hon byter till syskonavdelning till hösten? Bara en tanke.
    Om ni vill dela lämnandet och hämtandet så kanske ni kan göra som vi gjorde under förra terminen när vi hade våra barn på olika förskolor (måtte ni inte behöva drabbas av det också...): Vi hade delat upp dagarna mellan oss, så sambon lämnade barnen längst bort och hämtade alla tre måndag, tisdag och fredag och de dagarna hade han bilen. De dagar han hade bilen lämnade han mig och J vid hennes fsk, och när jag lämnat henne tog jag bussen till jobbet och bussen hem. Jobbade då långa dagar. Onsdag o torsdag gjorde vi tvärtom. Alltså hade man BÅDE lämning och hämtning vissa dagar och jobbade då kortare tid, för att kunna jobba längre övriga dagar. Funkade bra då.
    Nu har vi samma tider och alla barn på samma fsk så oftast samåker vi, jag har längre till jobbet och lämnar/hämtar sambon på vägen.

Ela: Sorry! För en som bara kunnat delamma ett fåtal månader (2-3?) så låter det lite som ett lyxproblem. Hoppas du inte tar illa upp. När jag tänker till lite så inser jag att sorgen/vemodet jag känt inför att inte kunna amma alls (delamma har känts som ett rejält misslyckande med första barnet) nog är llite av det du nu upplever. Hoppas avslutet med amningen kommer gå i en takt som känns bra för både dig och E.
    Så spännande för E att han nu kan gå! Och kan tänka mig att han fått många glada tillrop från storasystrarna - och föräldrarna med så klart!
    Själva har vi fortfarande kvar skötborden till våra grabbar, tycker det är så smidigt att hiva upp dem där. Men ska onekligen bli skönt att kränga/slänga iväg en del sådant där sen.

hormonstinn: Vilken lycka att du hittat en sådan bra metod mot halsbränna!

Slutligen är jag lite ordningspolis och ber vänligen men bestämt Puchahontas, Lycklig och Zenobia om att uppdatera i BF-listan. Det är även några som flyttat ner sig men inte fyllt i alla uppgifter om bebis nr 2/3 om jag minns rätt...   

• Billabong

Joel är ett jättefint namn! Tänkte också föreslå det. Jonathan är också fint, G har det som tredjenamn och det var 50-50 om han skulle fått det som tilltalsnamn istället.
    Joakim? Jonah?
    Och apropå barnprogram under 70/80-talet, varför inte Joppe?  

• Billabong

Ela: Ja, det kanske blir rena rama personlighetsförändringen av dig nu?
    En annan komprimerade ju det där och har varit hormonfri avseende graviditet/amning i drygt 2 år redan! Oj! känner jag nu när jag skriver det.  

hormon: Otacksam!  

• Billabong
    Barba: Jag var kanske lite otydlig, men kan ni inte göra så att ni både tar hämtning och lämning samma dag och har ett par dagar vardera i veckan? Den som har hand om barnen får ta bilen och den andre reser på annat sätt.
    Ni jobbar inte alls åt samma håll, kanske? För annars kanske samåkning ena hållet (morgonen) funkar men att man får åka hem med buss. Ja, det är bara idéer och det ligger ju ett par år framåt i tiden, så ni hinner kanske hitta många lösningar. Kanske kan ni lägga upp deltidsarbetet annorlunda än ni nu tänker er?
    Men känner igen att man blir väldigt praktisk i sina funderingar. Själva hamnade vi i samma logistikfunderingar när vi fick veta att det var tvillingar på RUL.

Norrland: Vilken oerhört dåligt bemötande du drabbats av!   

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8