• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Cissi - Ja, du. Det är inte lättare heller när det är tre barn och en mamma som ska göras i ordning på morgonen för att lämna på dagis. Jag tycker alltid att måndagar och fredagar är så sköna när vi slipper allt sådant bestyr.

Ellie - Vi går alltså tis-tors 8.30-13.30. Jag hade absolut inte velat ha kortare tid men flera dagar, barnen är också nöjda med upplägget. Men jag vet att för många barn kan det bli svårt med uppehållet som blir fyra dagar i rad, de måste liksom "börja om" varje vecka och så är det dags att vara ledig igen när man just kommit igång. Du kan väl prata med fsk och höra vad de tycker?

barba - Låter inte så kul. Min man brukar rodda det mesta när det behövs. Han skötte hela alltet i vecka efter vecka för precis ett år sedan när jag började må illa.

Elsis -

Mrs Fisk - Du kommer att märka hur det fungerar. Om man så fick 10 barn tror jag känslan för dem skulle vara densamma ändå. Hjärtat växer liksom i takt med barnen.

• asap

Mrs Fisk - Dessutom får det hela en ny dimension när man ser barnen tycka om varandra, det blir ju som dubbelt upp för en själv. Gustav ska pussa och krama på Elsa hela tiden och han pratar så sött med henne och berättar vad på henne som är extra gulligt den dagen (jag vill pussa lilla Elsa, hon har så gulliga öron/händer/kinder/hälar(!) etc.) Häromdagen hade jag svårt att hålla mig för skratt när han sade med sin ljuvaste stämma: "Elsa. Inuti sig själv har man en döskalle." samtidigt som han pussade henne på kinderna.

• asap

Jag kollade på "barn till varje pris" där det var en familj med två mammor och två pappor. När de skulle välja namn till sitt barn fick alla fyra föräldrar komma med förslag på 10 tjejnamn och 10 killnamn var, sedan lades alla namn till en lång lista och så blev det demokratisk omröstning för att välja ett. Fast jag fattar inte riktigt hur det funkar, kanske fick man inte rösta på sina egna förslag då? Och då spricker det ju när det bara finns två föräldrar.

Esis, Pysslig - Smakisar? Hur gör ni?
    Elsa fyllde som sagt 4 månader igår, så det börjar vara dags. Både Ida och Gustav har varit strax äldre än fyra månader när de har börjat, och jag tror Elsa skulle vara intresserad. Men jag känner mig inte riktigt redo, ska jag redan vara färdig med att helamma ett barn för sista gången? Hon kom ju nyss! Usch, det går för fort.

• asap

Hormonstinn - Så gjorde jag också till I och G, men de kom ganska snabbt upp i större portioner så det var många "isbitar" som gick åt per måltid. Men det var praktiskt att ha olika sorter så kunde man kombinera måltiderna lite hur som, bara att välja lämpliga "isbitar".

Cissi - Min G har fastnat för Emil i Lönneberga och säger rätt ofta "Mamma, jag heter Emil". Och då ska man ju förstås kalla honom för det också, gärna med ett "Eeeeeemil! Förgrömmade unge!"

• asap

johlinn - Aha, är det såå det är? Jag har inte fattat att det är så rekommendationen är (har inte läst på, bara snappat upp någonstans ifrån att det nu rekommenderas från 4 mån).
    Hur är det med det här argumentet att man ska haka på när barnet visar intresse för mat, så att man inte väntar förbi det och riskerar att de inte alls är intresserade istället? Jag antar att det väl har med andra saker att göra oftast, men faktum är att I och G som varit lite mer än fyra månader när de först fått börja smaka, aldrig har krånglat med maten eller varit svåra att få i maten (med enstaka måltider som undantag), medan kusinerna som har fått börja äta mycket senare har varit svårbjudna och fått trugas i matskedarna doppade i efterrättspuré osv. Samband?

• asap

Barba - sura satsumas och julmust i små små doser har funkat för mig när jag varit gravidillamående.
    En satsumas kan ta hela kvällen att få i sig, en klyfta i taget och så vilopaus på soffan mellan varje. Och jag har alltid mått som sämst om kvällarna, morgonen var ok, så länge jag gick direkt och åt frukost när jag vaknat. Sedan stegrade sig illamåendet från lunch, ungefär, för att vara som sämst på kvällen. Så jag brukade komma hem från jobbet, gå direkt till soffan, ligga där och oja mig och sova ett par timmar och sedan gå och lägga mig på riktigt. Ingen jättekul period för maken....

• asap

johlinn - Ah, det verkar ju vettigt på så vis.

Tror det är dags för bvc-kontroll snart, vi skulle bli kallade. Har för mig att hon sade 4½ månad. Vi väntar väl till dess iaf, så får vi se. Men jag kan inte se att Elsa skulle behöva extra mat, hon är rund som en liten (väldigt gullig) boll.

• asap

Sitta ordentligt i matstol gör hon redan, hon är överlycklig över att slippa sitta på golvet i babysitter och ha tråkigt, nu sitter hon med vid middagen och smilar istället. Och följer med blicken allt jag för till min mun, måste verka oerhört spännande.

Elsis - Ja, när man har gjort det en gång redan, och det har funkat bra, känns det ju bra att följa samma koncept igen.

Vi väntar lite till, sedan får vi se.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8