• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Johanna: V fick sina första tänder när han bara var fyra månader och då började han bitas vid amning. Om jag sa "aj" eller "nej" strängt så skrattade han bara och trodde det var lek så jag lärde mig att det funkade bättre att vara tyst (jag bet ihop), trycka in bröstet långt in i munnen på honom och på så sätt få loss det och så fick han inget mer vid det tillfället. Som jag minns så bet han i slutskedet av amningen när han var mätt så då var det bara att sluta amma om han bet eller försökte (jag lärde mig att hålla koll på varningssignaler). Minns inte hur länge det höll på men det gick över rätt fort (ett par veckor?) som jag minns och han slutade sen helt att bitas. Jag helammade tills han var 6 månader då vi började med smakisar och sen slutade jag helt först när han blev 13 månader och vid det laget hade han 8 tänder, men som sagt han bet bara precis när de första kom annars hade jag nog inte ammat så länge... Hoppas du får ordning på det du med, för oss gick det över så hoppas det gör det för dig med. 

Bahamaz: Stackars liten! Hoppas det växer bort fortast möjligt. Styrka till mor och far, hemskt att se sitt barn ha ont.

• Galia

Kasperina: Grattis och välkommen!

Firren: haha, du har en stund till på dig att fatta som tur är 

chiqita: fy vad jobbigt med sd. Att de kommer tidigt är absolut ingen garanti. Minns så väl i väntar-första hur en hade alla möjliga tecken på att det skulle bli en (för) tidig förlossning men för henne blev det igångsättning tre veckor över tiden...  

Barba: tror också att det snarare inspirerar i toaträningen att det finns massa andra stora och större barn. Skumt att de inte löser överflyttningen själva utan att föräldrar ska vara med på "inskolning" tycker jag...

Resande: Kul! Stora killen!

Vet inte om jag hade tänkt kommentera ngt mer, har glömt bort...         

• Galia

Pysslig: Att pudra med potatismjöl är ett annat tips. Till skillnad mot att smörja in kräm så gnider man ju inte runt i det redan ömma/såriga området heller

Kasperina; Känner inte igen det du beskriver, men det är säkert normalt. Klart din kropp påverkas av allt, är ju inte såå länge sen du var gravid senast heller. Jo symptomen varierar ju hela tiden sådär i början och kommer och går. Håller tummarna nu att du får gå hela vägen!

Zenobia: Hoppas båda barnen mår bättre snart. Skönt att mamma kunnat avlasta lite

Mosing: Seg väntan, men snart snart! Skönt o ta det lugnt på jobbet, gör du helt rätt i!

chiqita: Hoppas proven är negativa!

• Galia

Ego. Kikar bara in som hastigast för att berätta att jag nyss kom tillbaka från RUL och allt såg bara bra ut! En fin liten bebis, bra med fostervatten etc etc. Så skönt! Datumet hamnade mitt emellan det jag trott och det bm sade på inskrivning så är det vi går på nu - ska skriva in mig i bf-listan med det datumet. Återkommer senare för kommentarer till era inlägg 

• Galia
    Billabong: hb ska man helst ha över 120 som kvinna medan järndepåerna mäts på ngt annat sätt och där ligger värdena lägre (9 och uppåt?). Det senare har med järnupptaget att göra tror jag och man mäter oftast bara hb för har man bra värden där så tyder det på bra järnupptag men har man lågt hb så kan man ju behöva mäta järnvärdet också för extra koll. Typ ngt sånt, ngn med medicinsk utbildning kanske kan förklara bättre (eller rätta mig om jag missuppfattat). Sen pratar ju en del mer övergripande om blodvärden så lätt att man blandar ihop begreppen.

Tack alla för era grattis till RUL. Vilken milstolpe det trots allt är att verkligen få se att allt står rätt till och att få med sig första bilderna på underverket är ju inte fel det heller.  
  • Galia
    chiquita: ok
    Jag har ju inte fött barn 2 än men jag förlöstes också med sugklocka liksom en kompis till mig som fick andra barnet för ett halvår sen. Hon oroade sig då för liknande som första gången men bm avfärdade det helt och menade att det inte skulle bli aktuellt med sugklocka igen eftersom första barnet banat vägen och min kompis sa att barnet bara ploppade ut nu andra gången och han var också bra mkt större än storebror så det bekräftar ju även Tessans upplevelse. Sj är jag inte orolig för det utan jag oroar mig mest för att "tvingas" till planerat snitt denna gång pga hur jag sprack sist...  

Billabong: Jo du, jag har varit statligt anställd i olika former sedan hösten -03 så nog har du uppfattat rätt. Har kollat upp kollektivavtal vid ngt tillfälle men då var det inte föräldraförsäkringen jag tittade på så minns inte vad det står om det. Däremot skulle jag spontant tycka det vore märkligt om anställningstid skulle ha ngn betydelse. Vet dock att olika myndigheter har lite olika upplägg hur de beräknar de 90% som de ersätter. Vissa betalar per fp-dag som man tagit ut och ngn annan betalar ut bara man är föräldraledig (utan att man behöver rapportera ut hur man tagit ut fp om jag uppfattade min vän rätt). Kan du inte kolla med facket? Har förresten snappat upp att du sagt upp dig pga företagsflytt, ska du gå till statlig tjänst nu? 
  • Galia

Billabong: Får du lika långt som nu då? Grattis till att allt löst sig med nytt jobb! Är ansträngande med nytt jobb för allt nytt, nya rutiner och alla nya människor men kul att byta miljö.
    Din sista gissning är den rätta, alltså jag vill helst föda vaginalt och blir det snitt så kommer jag att få jobba en del med att acceptera det (även om jag såklart fattar att det viktigaste är vi får bebisen till oss osv) 
    Ang. ett mkt tidigare inlägg från dig så var jag faktiskt lite inställd på att jag skulle ha två i magen eftersom det skulle förklara mitt myckna spyende (ja fortfarande) tänkte jag...men det var ju en som det oftast är.

Barba: Hoppas verkligen att det är bra personal på plats denna gång! Se till att säga till om byte om du inte gillar den som är där.

• Galia

Barba: Jag trodde tvärtom. Tyckte jag hört av kompisar och så att bm kom in och kollade ngn gång ibland om man hade tur men vi hade minsann en bm och en undersköterska i rummet i princip hela förlossningen igenom med undantag för att de tog ngn paus ibland för att få i sig lite mat typ. Var en riktig trygghet att ha dem i rummet även om jag var rätt borta stora delar av tiden. Vad gäller dålig personal så tror jag att man vid förlossning två har en annan referensram så man direkt kan avgöra om man vill byta eller inte (första har man ju inte så mkt att jämföra med) men å andra sidan kanske man inte bryr sig lika mkt eftersom man själv är "rutinerad" och det oftast går snabbare? Vet inte men jag kan fundera lite så. Får väl se hur det blir helt enkelt

• Galia

Billa: Jag vet ju inte än hur det blir så svårt att tänka så som du skrev just nu. Men tack för dina ord
    Härligt med jobbet och så bra när det är närmare och du slipper byta buss och vinner tid och allt. 6 km är ju inget, du kan ju både cykla eller gå hem ngn dag när det är fint väder. Har man väl slutat på ett jobb så finns ju ingen anledning att slita ihjäl sig sista tiden så ta det lugnt bara 

johlinn: tack, jag hör av mig om det skulle bli så

PW: Nä blev inget snitt sist men när de skulle sy efter förra förlossningen upptäckte de att jag hade spruckit en bit upp mellan tarmen och slidan. Alltså inte nere vid ringmuskeln eller så utan en bit upp så att säga. Blev kvar några dagar för antibiotika och undersökningar pga detta och jag frågade om/hur det kunde påverka nästa gång och läkaren sa då att de brukar rekommendera snitt men dagen efter så sa hon även att det inte behövde bli så beroende på hur det läkt och hur ärrbildning och sånt såg ut så det kunde vi ta ställning till innan nästa förlossning. Jag tog upp detta på inskrivning och bm tyckte bara att "ja men det står ju att det läkt ua" så det var väl klart det skulle vara vaginal förlossning ungefär, men jag vet ju vad läkaren sa och propsade på att få kolla upp detta med läkare senare. Får se hur det blir    

Eshack: Tack. Inget kul med bitande men gulligt att hon öppnar posten

chiqita: åh, jag läste inte på om dykteknik och gick inga profylaxkurser men jag var rätt borta stora delar av förlossninge noch somnade tydligen också till mellan värkarna. Kanske kom som ngn sorts naturlig dykteknik för mig då? 

IdaVi: Skit när en liten rutinoperation går snett och orsakar sånt där och massa oro. Hoppas att du får lugnande besked snart.         

• Galia

Håller m Barba vad gäller namnet. Kommer definitivt inte bli det för oss om vi får en flicka men det beror också på att det inte blir bra kombo m vårt efternamn. Få se om och hur namnet klättrar på namntoppen. Tror även det påverkar i andra riktningen för vissa dvs. namnet går bort just för att detta kända barn nu fick det. Höll, kanske var trötthet o lustgas då som fick mig att somna... .

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8