• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

chiqita: Ang B6. Jag äter en multivitamin ("Kvinna") en gång per dag och efter ditt tips om B6 så kollade jag innehållsförteckningen på min vitaminburk och där ingår B6 som motsvarar 100% av det rekommenderade dagsbehovet. Tror du man behöver äta ännu mer? Alltså jag är beredd att prova det mesta, särskilt ofarliga vitaminer, men tänkte bara höra om du mernar att man ska äta ännu mer. Har fått Lergigan av Moppen (eller vad hon kan tänkas heta på FL numera ) men har inte behövt ta mer än ett par gånger för upplever faktiskt att illamåendet har gett med sig liiite. Tror det även har att göra med att jag lyckats behålla middagen några kvällar (dock inte igår ). Ska kanske även förtydliga att jag äter Omeprazol 40mg för en trolig förklaring till mina kräkningar är att min magmun blir förslappad när jag är gravid och att det är det som ligger bakom mkt av mitt illamående och framförallt kräkningarna. Sen är det ju svårt att veta vad som även kan bero på graviditeten. Mådde inte alls så här dåligt med V, men varje graviditet är ju unik så man ska ju inte jämföra heller, men man kan ju inte låta bli.

Bahamaz: Sju veckor. Kan inte låta bli ett Förvånad Som jag minns hade jag fortfarande stygn som skavde och nån efterblödning och ja sex så tidigt var helt enkelt inte att tänka på. Instämmer med de andra och förstår din irritation.

Firren: Trött är väl bara förnamnet...ligger dock lite efter dig och Glassgrisen så jag hoppas ju fortfarande att det ska släppa. trist att det kanske inte gör det. Ja förra gången hade man ju en tid mellan första komaperioden och sen när man blev trött igen av att vara stor och tung men kan förstå om det inte blir så när man redan har en liten att ta hand om. Å andra sidan låter det ju som att du hade en rätt späckad dag...
  • Galia
    chiqita: Värt att prova då. Är säkert bara ngt mg i min multivitamin också. Har skrivit pyridoxin på en lapp nu och får ta en sväng förbi apoteket på vägen hem. Har ringt bm också (väntat på återuppringning). En kollega tyckte inte att jag ska vänta till nästa bm-besök i mars (första efter inskrivning) utan få en tid och kolla värden och sådant nu. Jag insåg att hon har rätt och ringde följaktligen. En glassdrink...tja banan, mjölk ev bär alternativt  kakao/o´boy och så glass förstås. Mixa. Är väl så man gör?

ilja: tackar! Mysigt med dop
  • Galia

Firren: När jag var gravid sist fanns det en butik nära Skanstull som hette typ Mamastore. Inte så billigt men riktigt fina kläder i bra kvalitet. Tyvärr tror jag att den har gått i konkurs så den enda jag känner till nu är VeroModa mitt emot PUB-huset på Drottninggatan. De säljer Mamalicious kläder som (väl) finns upp till XL. Eller jag tror att de gör det iaf (säljer mammakläder alltså), har inte varit där sj på länge men vet att Evasha shoppade loss där för knappt ett år sedan.

• Galia

Sarahkka: Vad roligt att du börjat känna sparkar! O inte långt kvar till RUL
    Såg att norrland svarat ang vagnen och jag har ingen egen erfarenhet att beställa vagn fr utlandet men tänkte tipsa om att ställa din fråga i den här tråden

• Galia

Apropå kläver så har jag tänkt komplettera garderoben sen sist med något plagg iaf. Är det någon som köpt ett sånt där "paket" som innehåller typ byxor, kjol, linne... Skulle kanske inte vara fel att komplettera med några sådana basplagg. Såg dock att det finns flera så blev lite velig. Någon med erfarenhet? Såg att boob hade ett paket som innehöll byxor som hette "once on never off". Låter ju som sköna byxor iaf Tror att de hade hög mudd bara och jag är inte riktigt vän med de där muddarna just nu. Viker ner den på såväl jenasen som på tightsen. Trots att de är lösa muddar eg så tycker jag de klämmer och jag klarar inte tryck mot magen.Någon annan som upplever samma eller är det bara jag? Iaf ang byxor så skulle jag behöva ett bar svarta (el mörka)" snyggbyxor" som man kan ha med kavaj och vara lite respektaber sas. Så tips på såna, om inte de där paketen är bra, mottages gärna

asap: apropå att du hade svårt att skiljas fr kläderna så finns det ju en del kläder där säljaren påstår att de ska kunna användas även som ickegravid. JAg är lite tveksam för jag tyckte de funkade när man fortfarande gick och drog på grtavidkilona efter förlossning men när iaf jag kommer ner mot min vanliga storlek igen så blir de för stora. Alltså klädesplagget skulle funka som sådant men jag skulle behöva en mindre storlek som ickegravid (alltså när man tappat gravidkilona). En del kläder är ju jättesköna men som sagt jag får inte ihop det, kan ju bara funka för de som bara får en liten kula och inte blir bredare vare sig över rygg eller rumpa. 

• Galia

Sarahkka: Härligt att ha fått göra RUL och att allt såg bra ut!
    Finns det inga begagnade vagnar? Kanske inte så stor andrahandmarknad än då vagnen är så pass ny?  Funderar sj på om vi behöver en syskonvagn. Vi har ju två vagnar så om vi båda är med kan vi ju köra varsin och när V är på föris så vill jag ju ändå inte dra bebisen i dubbelvagn.  *funderar*

Piggley och Ela:

Piggley: Tja jag hade stl 38 innan jag blev gravid och när jag började köpa gravidkläder så köpte jag i samma stl och det gick jättebra men ju längre graviditeten fortskred så gick jag upp i stl så blev L/XL mot slutet. Kunde dock fortfarande ha de första kläderna  jag hade köpt i stl 38 så lite konstugt det där tycker jag...  

Firren: Proud (www.proud.se )  på Karlavägen har gravidkläder också kom jag på men det ligger ju lite off från dit du ska. Drottninggatan ligger ju mkt bättre till + att mamaliscious är mer överkomligt i pris. 

Stramalj: Jag har köpt jenas och leggings fr PoP. Tyvärr har jag inte riktigt hittat ngn snygg överdel där så vet inte om du hade tur att de hade fina blusar just när du behövde. Hoppas det kommer in ngt snyggt under våren. Håller med om att det är värt att betala mer om man känner sig fin i det, då använder man det ju också. Hoppas att inseminationen lyckas och att du blir gravid, sen spelar det ju eg ingen roll vilket kön det blir men skulle vara såå kul om du på allvar frågade om en annan ställning för att få en flicka denna gång  

Cilla: Även om det blir mer spring så är det ju underbart med utvecklingen hos G! Heja heja!

Glassgrisen: Nja, sömnbrist behöver man inte öva i onödan tycker jag. Hoppas du får sova bättre inatt

Ego: Fick en extratid hos bm i måndags för att kolla mina värden eftersom jag mått så dåligt. Hon tyckte väl eg att så länge jag kissar dagligen och bajsar mer än en gång i veckan så var det ingen fara men jag fick komma iaf. Alla värden såg bra ut, normala. Sen frågade jag om den sprängande huvudvärk jag fått på sista tiden, har för mig att fler här hade problem med det, och hon sa att det beror på ökad vätskemängd i kroppen. Heeelt normaaalt till v 20 men därefter bör man kolla upp det om det fortsätter sa hon. JAg hade g¨tt ner i vikt ett par kg sen inskrivningen för ca 7 v sen men det tydligen normalt det med och ingen fara eftersom jag hade normalt bmi. Slutligen bad jag att få lyssna på hjärtljud. Det fick jag efter en liten föreläsning om att det inte är garanterat att man hör och att om ngt skulle vara fel på RUL så kan det vara psykologiskt jobbigt att ha både sett och hört. Å så skönt att höra hjärtljuden och veta att mitt dåliga mående inte är förgäves utan hjärtat slår och den lill* jobbar på där inne Hjärta. Förstod inte alls vitsen med att lyssna på hjärtat sist med V men då hade jag ju gjort RUL innan första lyssningen så kanske hade med det att göra. Nu förstår jag vad ni pratar om, blev sååå glad. Spelade in en liten snutt på mobilen för att kunna visa maken sen och är nu så kul att kunna spela upp den lilla snutten då och då.     

• Galia

kommentaren till Ela och Piggley skulle jag visst ha skrivit i 1-3årstråden Skäms Rolig diskussion där om sexställning vid befruktning kontra kön på barnet

• Galia

Firren: Allt är ju relativt brukar det ju heta. Huvudvärken har kommit ungefär när jag slutade må konstant illa. Nu mår jag bara illa ibland (men kräks fortfarande 2-3 gg/dag) och jag har faktiskt hellre huvudvärk än illamående... Såklart skulle jag gärna slippa både och, men av två onda ting så. Och tack, jag tyckte det var så skönt att få veta att liten lever där inne åtminstone så är det värt allt skitmående (inbillar jag mig ).

• Galia
    Sarahkka skrev 2012-02-03 08:21:12 följande:
    Ang fsk-tider, nu har jag pratat både med vår fsk och kommunen. Sedan den 20 aug 2011 har reglerna ändrats och storasyskonen har rätt till 35tim/vecka när man är fl med yngre barn Så niiiiice!
  • Galia

IdaVi: ojdå, vågat uttalande av din man 

Eshack: Inte alls omöjligt att du är argare pga pillren. Jag åt minipiller i ca tre år, slutade när vi skulle försöka bli gravida. I efterhand insåg jag att jag inte hade mått så bra medan jag åt pillren. Hade varit lite (oförklarligt) nere/deppig och det vände rätt omedelbart när jag slutade så jag skyller det på pillren och har av denna anledning såklart ingen lust att äta piller igen, åtminstone inte de jag åt då. Ja just nu är ju preventivmedel inget jag behöver tänka på så får bli senare fråga för mig... men håll lite koll på det där med ökad ilska för det är kanske inget kul varken för maken eller dig i längden?  

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8