• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Barba: Lycka till imorgon! Hoppas du får ett bra samtal och får hjälp att reda i dina funderingar.

• Galia

Zenobia: Bra att höra lite från ngn som gjort både snitt och fött vaginalt. Är ju helt individuellt hur ont man har, men för mig är ju snitt det okända medan jag tror mig veta hur det känns efter en vaginal förlossning (kan förstås bli värre också). Jag minns inte att jag hade särskilt ont alls. Minns t.o.m. att min mamma kommenterade just att jag redan kunde sitta utan att det bekom mig när de hälsade på bara timmar efter förlossningen och då fick de ju ändå läkare och kirurg hjälpas åt att sy ihop mig på operationsbordet, men jag kanske hade så mkt smärtstillande i kroppen fortfarande... Jag ska ju ha i juli så maken ska ha semester+pappadagarna så han kommer vara hemma de första 5-6 veckorna som det ser ut nu så det kommer nog bara gå bra. Ogillar så tanken på snitt så jag är inte positiva klubben precis och letar mest fel på snitt just nu
    Skönt att ni börjat få ordning på maten. Snart får ni snurr på hur ni ska laga till maten och allt kommer nog gå helt automatiskt till slut vad gäller att utesluta saker i maten till lillen.

Firren: Jättefin mage! Jag tyckte dock att den syntes framifrån så förstår inte riktigt vad du menade?
    Vi tog en del magbilder förra gången, men det har glömts bort hittills denna graviditet. Typiskt då man på et sätt öht hinner tänka mkt mindre på att man är gravid denna gång jämfört med tidigare (jag mår ju dock som jag gör så en ständig påminnare blir ju det, men ändå så har jag mindre koll vad gäller vissa saker)

Tessan: Hoppas allt går bara bra på kub!

chiqita: Skönt att du fått sova ordentligt! Lättare att orka med maratonamningar då

• Galia

Barba: Ok, låter bra om det är det du ville? Eller nu kanske du inte hade ngt val med tanke på säte och lite fostervatten? Har du fått datum också? Fick du info om hur din uc kan påverkas? Sen får iaf jag en tanke att det kanske är positivt också med hänsyn till att du känt dig osäker på makens förmåga att stötta dig vid vaginal förlossning.

• Galia

Firren: Haha, nä jag kan också få för mig att min mage inte är så stor, men så går jag förbi en spegel och undrar vem kvinnan med den enorma magen är Man ser ju inte på samma sätt uppifrån.
    Hur menar du att man blir tunnare vid varje graviditet?

snuppis: Det betyder bara att de inte har tillräckligt underlag för att fatta beslut. De behöver mer uppgifter om dina arbetsuppgifter för att fatta ett väl underbyggt beslut. Har med utredningsskyldigheten att göra. Känner du dig osäker så ring handläggaren och fråga mer om vad de behöver veta.

• Galia

M73: Rent allmänt har jag hört någonstans att tvåan brukar gå fort men att trean är lite oförutsägbar och kan gå antingen fort eller långsamt.

Firren: Ahh, du menar så. Jag satt och funderade på om du menade att livmodern blev tunnare eller ngt sånt och satt och funderade. Själv är jag inte en sån som tappar vikt av amning. Gravidkilona satt envist kvar hela tiden som jag ammade och började försvinna först när jag slutade helt (efter 13 månader). Så var det förra gången och jag blir nog inte tunn/smal direkt denna gång heller. Känner inte alls igen det där med att kilona rasar vid amning som många beskriver, min kropp band snarare övervikten extra hårt.

Billa: Tack för tipset. Själv hade jag inga som helst problem efter min förra (vaginala). Skrev jag det i den här tråden att min mamma t.o.m. kommenterade att jag satt obehindrat när de kom på besök ca 9-10 timmar efter förlossningen? Ingen sittring i sikte och då syddes jag ju rätt rejält nere på operation, men fick väl en massa smärtstillande som hjälpte antar jag. Iaf, eftersom jag mådde så pass bra så kan det ju bara bli värre tänker neggot här Ska iaf genast säga till om jag börjar få ont, ska komma ihåg det

Barba: Vad skönt att du är så nöjd med beslutet. Morfin ges väl inte till alla? Du kanske slipper och hoppas tarmarna kommer igång ordentligt och snabbt. Läste i ngn broschyr jag fick att det kan göra minst lika ont med trög tarm som själva snittet så förstår din oro - särskilt med tanke på din sjukdom

Ela: Nu träffade du omedvetet en lite öm tå här. Är väl lika knäpp som du jag, men den hittills enda gång jag fött barn så tyckte jag också att jag var bra på det där och hanterade smärtan bra osv och att det var så "kul" det nu kan bli. Enda kruxet då att han fastnade (vidöppen hjässbjudning) och inte alls kom ut lika fort som alla förväntade sig från början. Såg så fram emot att få uppleva nästa som oftast går mkt snabbare och ville få käna riktiga krystvärkar osv. Vi har ju även förhoppningar om ett tredje barn (inte lika säker efter hur jag mått denna graviditet, men man hinner väl glömma så om några år så ) och då skulle jag hellre ha din statistik. Dvs att de vaginala förlossningarna åtminstone överväger istället för 2 av 3 till ks favör. Förlåt att jag bara gnäller och klagar men det är sådana tankar som surrar och jag försöker berarbeta och tycker ändå att det går lite lite framåt om än långsamt men ibland befinner jag mig på ruta 0 igen och får för mig att kanske ta risken ändå... Hoppas att jag kommit hela vägen till acceptans och förväntan när det är dags. Ni får gärna skriva massor mer om era snitt, jag suger åt mig all info. Bra att höra att du mådde så bra, då finns det hopp

IdaVi: Skönt att mamma fått komma hem. Jobbigt med dottern, hoppas ni hittar en lösning eller att det går över snart.

Sarahkka: oj, vad jobbigt med all sjuka. Hoppas du får må bättre nu. Rent statistiskt så är det 2-3 % av alla som söker sjukpenning som nekas. Det är alltså förhållandevis få, men de som får sjukpenning ges inte samma utrymme i media så man kan lätt få ett annat intryck

• Galia
    Piggley Wink skrev 2012-04-18 08:12:31 följande:
    IdaVi: Bara för att man inte är ensam så betyder det inte att man måste stå ut...
  • Galia

Kan man gå till tandläkaren när man är gravid? Har fått en kallelse till vanlig kontroll och blev plötsligt osäker på om det finns några restriktioner kring det?

För övrigt ramlade jag över detta   vad ska man säga....

• Galia

asap: ja det var min tanke också. Ska kanske ringa och fråga om röntgen planeras - är bara en vanlig rutinkontroll och inte röntgar man väl varje gång då? Minns inte

• Galia

hälsodeklaration hos tandis? Känner jag inte igen. Äh jag ringer och frågar. Vill de röntga kan jag ju boka om till i höst istället när bebisen är ute

• Galia

cilla och kasper: ah, ok. Har ringt och bett att få bli uppringd, men då vet jag fast skadar väl inte att förvarna.
    Ja tänderna får ta en del stryk nu som gravid. Märker att jag har lite mer lättblödande tandkött och jag har ju kräkts så himla mkt och det är nog inte bra heller även om jag borstat tänderna efter varje gång

asap: Ja jag går var 18:e månad ca.   

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8