• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Jag googlade då jag kom på att boken jag nämnde har några år på nacken så att den kanske inte ens ges ut. Sökte på författarens namn och då kom den som GHP nämner upp, så det är nog den som finns nu men som motsvarar den jag växte upp med. Sen när jag googlade så såg jag att det finns en hel del, bl.a. Pettson och Findus kokbok så om det finns någon favvobarnfigur där hemma hos er så kan du ju kolla om det även finns kokbok med den figuren.

• Galia

Jossanjo: Välkommen! 
    Det finns några som kikat in under hösten och meddelat sig vara gravida men som sedan inte varit aktiva och som Cilla säger så hoppas vi att alla från kämpartråden kommer hit snarast! Att det just nu inte finns så många gravida här hindrar dock inte från att vi kan komma med tips, stöd och erfarenheter. 
    Vi har 22 månader mellan våra och vi har klarat oss fint med åkbräda de gånger man (mest jag) ska någonstans själv med båda barnen. Ja sen har vi bil också så ska jag längre sträckor så har jag tagit den (hade jag nog gjort ändå). Vi har en sulky så när vi är iväg båda vuxna så kan vi köra varsin vagn. Tror man ska fundera lite på vad man har för barn, om det gärna går själv osv. Att du ens överväger att inte skaffa syskonvagn tyder på att det nog inte behövs. Var och en måste se till sina behov. Er A kommer vara rätt stor, det är ju ändå ett halvår till och som du säger har ni nära till förskolan. Bebisen kommer i augusti så första månaderna är det ju snöfritt och lätt för henne att själv gå. 

• Galia

Ja just det. Bebisen i sjal och storebror i sulkyn har ibland varit ett sätt att ta sig fram. Särskilt om stora skulle sova...

• Galia

Vi har sulkyn liggande i bilen så perfekt nu när lillan är lite äldre att ha den och selen liggandes i bagagen och så storebror i vagnen och lillasyster i bärselen när man åkt bil men sen ska gå en liten bit. Slipper ta med stora vagnen (bugga). 

• Galia

Jossanjo: Kul att se dig igen också Kyss Är ju toppen om du kan finna stöd här i tråden.
    Jag har ju haft mycket problem med magen/kräkningar under båda graviditeterna. Den första blev jag hjälpt av Omeoprazol. Kräkningarna försvann helt men lite halsbränna kvarstod men gick att leva med. Försökte med omeprazol nu andra också när jag började må illa och kräkas men det hjälpte ett tag men sen kändes det bättre utan. Dock kräktes jag flera gånger om dagen första 6 månaderna sådär...jobbigt. Trött och illamående mest hela tiden och min man fick sköta väldigt mycket hemma. Skillnaden är ju påtaglig när man redan har ett barn som man måste ta hand om efter jobbet mot första graviditeten där man bara har sig själv och bebisen i magen och då man fick vila på ett annat sätt. Förstår att du mått riktigt dåligt nu i början. Hoppas det vänder. Kram
    Hur mår A?! Du försvann ju lite efter att hon föddes och nu är hon ju snart 3! Stora tjejen Vet hon om att hon ska få ett syskon? Vad säger hon om det i så fall? 

• Galia

Mosing: Ja jag satt och räkande lite på fingrarna och undrade hur du tänkte Puh, tur du kom in och rättade dig själv

Jossan: Ja första graviditetsmånaden kände jag absolut ingenting så då var man ju lite nojig för det. Hade ju bara testet och utebliven mens som "bevis" men sen drabbade det med full kraft och jag spydde 2-3 gånger om dagen i tills jag var runt 6 mån in i graviditeten. Därefter kräktes jag ibland på kvällen och det kunde jag då koppla samman med att jag haft en extra lång och jobbig dag så trötthet triggade det uppenbarligen. Jag kräktes även på dagtid så fick gå iväg 1-2 gånger per dag på jobbet och kräkas lite... Mådde smått illa hela tiden, ända till slutet. Nä fy. Vi har varit helt inställda på tre barn men när det nu blev så här så brukar jag säga att tre blir det först när/om jag glömmer hur dåligt jag mådde nu senast. Fast på ett sätt gick tiden mycket snabbare denna gång också, man har inte samma utrymme att tänka på det helt enkelt.
    Spännande för A. Kul att hon så gärna vill ha ett syskon Så "Bebis" finns inte med på er namnlista V kallar också lillasyster för "bebis". Det är först senaste veckan eller så som han mer frekvent börjat säga hennes namn men fortfarande säger han ofta "bebis" när han pratar med och om henne.

FB: Hej! Kul att se dig! 

• Galia

Jossan: Ja man ska inte fundera för mycket på ev. nästa graviditet när man är mitt inne i en utan det får man ta sen. Hoppas ditt illamående slutat nu och att du får må bra fortsättningsvis. Som Mosing skrev så blir man ju sänkt av att må illa också så bara det släpper så kanske det känns lite ljusare. Angående det rosaskimrande så blir det inte alltid så. Du hade tur att må så bra förra gången, men denna gång mår du sämre. En erfarenhet du såklart gärna skulle vara utan, men ta all hjälp du kan få.
    Jag är inte så insatt men deppighet kan väl vara kopplat till typ sköldkörtelvärden osv. Jag fick för mig att dåliga värden kan påverka så man kan bli nedstämd/depressiv. Be dem kolla dina värden om de inte redan gjort det. Vore ju guld om det var enkelt åtgärdat

Mosing: Ja på just dina barn har jag ju rätt bra koll

• Galia

Mosing: Vad skönt att ni andra klarat er från kräksjuka!
    Haha, en femmånaders direkt men jag förstår hur du menar

• Galia

chiqita: Krya på dig! Jag har själv dragits med sjukdom i över två veckor nu och det är jooobbigt. Jobbar du heltid annars? Mannen hemma? Här är planen att vi båda ska jobba 60% från april och fram till midsommar. 

• Galia

Jaaaaaa Stramalj: GRATTIS här inne med o varmt välkommen! Kunde de inte gå nån annanstans kan man ju tycka

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8